הכרת התרבות החומרית היוונית – פעילות במוזיאון ארצות המקרא
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היסטוריה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה עצמאית
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- גדי איתי
- שפה:
- עברית
איך מנהלים למידה עצמאית בתערוכה במוזיאון?
לכל ביקור במוזיאון יש מטרה לימודית מתחום הדעת. בפעילות זו המטרה היא היכרות עם התרבות החומרית מהעולם של יוון הקלאסית והבנת האופן שבו משקפת התרבות החומרית את התרבות והחברה.
לכל ביקור במוזיאון מצטרפת מטרה נוספת – הפיכת התלמידים למתבוננים פעילים ומושכלים במוזיאונים. לשם כך יש לאפשר להם להסתובב בתערוכה, להתבונן ולהבין בעצמם.
הפעילות במוזיאון ארצות המקרא בירושלים. במוזיאון חדר נפרד המוקדש לתערוכה נמשכת "תפארת יוון" המוקדשת לתרבות היוונית הקלאסית.
הפעילות המקורית תוכננה כחלק מלימודי השנה הראשונה בתוכנית "רעיונות מרכזיים בתרבות המערב". התלמידים מגיעים לסיור לאחר שלמדו כמה חודשים טקסטים מן התרבות היוונית הקלאסית והם מכירים את המושג של לוגוס. הפעילות מתאימה גם לתלמידים צעירים יותר שלמדו קורס על התרבות או על המיתולוגיה היוונית. הפעילות מאפשרת לתלמידים לראות את המקבילות החומריות והוויזואליות של כמה מהרעיונות שלמדו. השאלות שיעסיקו אותם נוגעות לביטוי של רעיונות מופשטים ושל מצבים חברתיים ותרבותיים (כגון פנאי, מיתוס, לוגוס) בתרבות החומרית.
מהלך הפעילות: התלמידים מקבלים דפי עבודה ומסתובבים עצמאית 60-45 דקות. לאחר מכן מתכנסים, כל צוות מציג את ממצאיו ומתקיים דיון.
המלצות נוספות:
כדאי לבקר בזמן שאינו עמוס כדי לאפשר לתלמידים להסתובב ולדבר במוזיאון בלי להפריע.
כדאי שהפעילות תחליף או תקדים סיור מוסבר במוזיאון שבו התלמידים פסיביים ומשועממים.
עם ההגעה למוזיאון לעשות סיור התמצאות קטן (כדאי לצייד כל תלמיד בעלון המוזיאון עם מפה של התצוגה).
אפשר לבנות על בסיס פעילות זו דפי עבודה מתאימים לכל סיור מוזיאוני.
הפעילות נכתבה בעבור מאגר הידע מחוננט.