הגיגית - משפט לתופעות חברתיות
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- עפרה בהרב וגדי איתי
- שפה:
- עברית
מהי תופעת שוליים? כיצד היא מתפתחת וכיצד מעריכים אותה?
מטרות
- הכרת תופעות שוליים חברתיות והיכרות עם המנגנונים שהפכו אותן לתופעות שוליות
- תרגול קריאה והבנה של חומר עיוני רב במהירות
- חידוד יכולת הצגת הטיעונים והדיון הענייני
- עבודה בקבוצות וחלוקת עבודה בקבוצה
- תרגול הערכת טיעונים
מהלך התרגיל
- חלוקה לקבוצות של 10-3 בכל קבוצה. כל קבוצה מקבלת נושא ותפקיד (הגנה, תביעה) כאשר השאלה הכללית היא: האם יש הצדקה לכך שהתופעה המדוברת היא תופעת שוליים?
- כל קבוצה מקבלת אסופה של חומרים שעליה היא צריכה לעבור בזמן מוגבל מאוד ולהוציא ממנה את הטיעונים הטובים ביותר.
- כל קבוצה מכינה אסטרטגיה וטיעונים למשפט.
- נערך משפט דמה שבו לכל קבוצה יש זמן מוגבל להציג את טיעוניה. (ראו מסמך הנחיות מלאות לקבוצות השונות)
- השופטים מביעים את דעתם ונערך דיון בהשתתפות כל הקבוצות על כל נושא.
דוגמאות:
הערות למורה
- כדאי לבחור תופעות שוליים ממגוון תחומים (אומנות, מדעים, החברה הישראלית, תרבות וכדומה).
- כדאי לבחור נושאים שאינם "בוערים" מדי כדי שהטיעונים יהיו ענייניים ולא מתלהמים.
- יש להקפיד שהתלמידים, שלא כפי שהורגלו בדיבייט ובאירועים דומים, יימנעו מרטוריקה ויציגו טיעונים ענייניים בלבד.
- כדאי מאוד להקפיד על הזמנים שמוקצים לכל קבוצה.
- על השופטים לסכם את הדיון לאחר הנאומים של שני הצדדים על כל נושא.
התרגיל מתוך תוכנית "הגיגית" – קורס "תופעת שוליים", תשע"ד