עין חנדק – מנזר יוחנן במדבר – עיינות סטף
לכל הטיוליםאזור בארץ
ירושלים.
על המסלול
תחילת המסלול מעין חנדק, מעיין הנובע כל השנה. המסלול עובר על שביל הפונה מערבה ומתחבר לכביש המזרחי של מושב אבן ספיר. המסלול נמשך לאורך הכביש בכיוון צפון עד הגיעו אל מנזר יוחנן במדבר. קיים שילוט המכוון למנזר. המנזר שייך למסדר הפרנציסקני ומתוחזק בידי נזירים החיים במקום (הכניסה למנזר כל היום). בשטח המנזר מעיין וגן יפה. מהמנזר המסלול חוזר לכביש עד גל אבנים המסמן ירידה לשביל. המסלול נמשך על השביל צפונה ואחר כך לכיוון צפון מערב. נקודת ציון לירידה לכביש נחל שורק היא שלושה עמודי מתח גבוה הנמצאים ממזרח לכביש נחל שורק. הירידה לכביש היא ממערב לעמוד הנמוך בשלושה. כל ירידה אחרת מסוכנת. המסלול יורד ומגיע עד לחניון האוטובוסים התחתון. משך הירידה כחצי שעה. יש להיזהר בהליכה בצידי הכביש עד לחניון האוטובוסים. מהחניון נמשך המסלול (כחול) צפונה עד מעיינות הסטף ומשם חוזר לנקודת הסיום, חניון האוטובוסים. המסלול כולו עובר בשטח האופייני להרי ירושלים הן מבחינת הצמחייה הן מבחינת הבדלי הגבהים. המסלול חשוף.
נוף, טבע ונקודות חן
המסלול מחבר בין שלושה מעיינות הזורמים כל השנה: עין חנדק – שוקם על ידי קק"ל, המעיין בתוך המנזר וניצול מימיו ואתר מעיינות הסטף. מרחבת המנזר קיימת תצפית יפה על ערוץ נחל שורק ואתר מעיינות הסטף.
דגשים והמלצות
מסלול בדרגת קושי בינונית העובר בין שתי שלוחות של הרי ירושלים ולאורכו שלושה מקורות מים טבעיים. המסלול חוצה את נחל שורק, ויש בו צמחייה ונוף האופייניים להרי ירושלים. המסלול מומלץ להליכה כמתואר. הירידה מהשביל לכביש שורק מחייבת פיקוח מבוגר בשל הקרבה לכביש. ההליכה לצד הכביש עד לחניון מחייבת פיקוח הדוק. משך ההליכה כשלוש שעות. מועד אחרון לכניסה: ארבע שעות לפני החשכה.
נושא המסלול
מנזרים, מעיינות שכבה, המסדר הפרנציסקני
אפיון המסלול
הליכה בשביל מעיינות וחורש ים תיכוני
שימו לב!
המידע המוצג במרחב זה הוא לצרכים פדגוגיים בלבד.
המלצה ללימוד תחומי דעת במסלול
מדעי הסביבה
- מערכות אקולוגיות (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: התאמות אורגניזמים לסביבתם (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: המגוון הביולוגי ושרותי המערכת האקולוגית (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: קשרי גומלין בין מרכיבי המערכת האקולוגית (אביוטים וביוטים) (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: מעורבות האדם והשפעותיו על המערכת האקולוגית (קיימות) (כיתות י'-י"ב)
מדע וטכנולוגיה
- חומרים תכונות ושימושים: מאפייני חיים וצרכים לקיום יצורים בסביבה (כיתה ב')
- חומרים תכונות ושימושים: המגוון בטבע (כיתה ב')
- סביבות חיים (כיתה ב')
- השפעת האדם על הסביבה (קיימות) (כיתה ב')
גאוגרפיה - אדם וסביבה
- אדם וסביבה: שדרת ההר – מסורתיות ומורשת (כיתה ו')
אולי תתעניינו גם ב...
בר גיורא – עין מטע
תחומי דעת קשורים: גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדע וטכנולוגיה, מדעי הסביבה
עתיקות קיסריה
תחומי דעת קשורים: היסטוריה, לימודי ארץ ישראל, מולדת, חברה ואזרחות
נחל אורן
תחומי דעת קשורים: גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדעי כדור הארץ