נחל חרמון – מפל הבניאס – שניר
לכל הטיוליםאזור בארץ
רמת הגולן.
על המסלול
תחילת המסלול בחניון הבניאס, נ"צ 2948-2140. המסלול עובר בראשיתו בין קברים קדושים למוסלמים ולדרוזים ובין מעיינות, יורד מערבה מתחת לגשר הכביש ונמשך דרומה עד טחנות הקמח. הוא חוצה את נחל גובתה ממזרח למערב ובאזור בריכת הקצינים חוצה את נחל חרמון למזרח ונמשך דרומה עד לגשר המוביל את ההולכים לצידו המערבי של הנחל. לאחר החצייה יש צומת דרכים. הפנייה ימינה (צפונה) מובילה למפל והפנייה שמאלה דרומה מובילה לשביל תלוי שאורכו כ-80 מטרים. השביל אטרקטיבי מאוד ונותן מבט מיוחד מעל ערוץ הזרימה. אחריו שביל הליכה תלול במקצת המוביל לחניון המפל. לאורך המסלול צמחייה עשירה של עצי ערבה, עצי דולב ענקיים, עצי צפצפה וסוגים של אלון ואלה. הצמחייה מצלה על חלק מהמסלול ואינה מקשה על ההליכה. מהמפל מטפס המסלול דרומה (עולים בכ-300 מדרגות או בדרך השביל התלוי) ובהמשך צפונה ומסתיים במגרש החנייה שליד קיבוץ שניר. המסלול חשוף חלקית.
נוף, טבע ונקודות חן
מפל הבניאס הנופל מגובה של כ-10 מטרים והצמחייה המגוונת. השביל התלוי. אתרים וזרימה לאורך הנחל.
דגשים והמלצות
מסלול ברמת קושי נמוכה המשלב נוף הררי האופייני למורדות הגולן, הליכה בנחל יפהפה ומעבר דרך המפל. רוב המסלול עשיר בצמחייה גבוהה. המסלול מומלץ להליכה מהמעיינות לשניר. מתאים להליכה בעומס חום כבד. הכניסה למים אסורה. משך ההליכה כ-3 שעות. מועד אחרון לכניסה: 12:00. השמורה נסגרת בשעה 16:00. רוב המסלול צר ומחייב הליכה בטור.
נושא המסלול
מקורות הירדן, עצי נחלים, מעיינות, הפשרת שלגים, שמורות טבע.
אפיון המסלול
מפל הבניאס, צמחיית נחלים, עצי דולב וצפצפה, ה"שביל התלוי".
שימו לב!
המידע המוצג במרחב זה הוא לצרכים פדגוגיים בלבד.
המלצה ללימוד תחומי דעת במסלול
לימודי ארץ ישראל
- המסד הפיזי – גיוון וייחוד (כיתה י')
- מגוון הצומח והחי (כיתה י')
- משק המים והשפעת האדם על הסביבה (כיתה י')
גאוגרפיה - אדם וסביבה
- חוד נופי (כיתות י'-י"ב)
- מקורות המים (כיתות י'-י"ב)
- ענף התיירות (כיתות י'-י"ב)
- איכות סביבה (כיתות י'-י"ב)
- המים בישראל (כיתות י'-י"ב)
מדע וטכנולוגיה
- הסביבה שאנו חיים בה: מרכיבים לא חיים וחיים (כיתה א')
- הסביבה שאנו חיים בה: מגוון צמחים ומגוון בעלי חיים (כיתה א')
- תופעות מחזוריות - עונות השנה: תופעות מחזוריות בעולם החי – צמחים ובעלי חיים (כיתה א')
- תופעות מחזוריות - עונות השנה: תנאי מזג האוויר (כיתה א')
- השפעת האדם על הנוף והסביבה (קיימות) (כיתה א')
מדעי הסביבה
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפיינה (כיתות י'-י"ב)
- התאמות אורגניזמים לסביבתם (כיתות י'-י"ב)
- המגוון הביולוגי ושרותי המערכת האקולוגית (כיתות י'-י"ב)
- קשרי גומלין בין מרכיבי המערכת האקולוגית (אביוטים וביוטים) (כיתות י'-י"ב)
- מעורבות האדם והשפעותיו על המערכת האקולוגית (קיימות) (כיתות י'-י"ב)
אולי תתעניינו גם ב...
ירקון – שביל ישראל
תחומי דעת קשורים: גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדע וטכנולוגיה
נחל שורק – עין חנדק
תחומי דעת קשורים: ביולוגיה, גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדעי הסביבה
נחל דליות – גמלא
תחומי דעת קשורים: גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדע וטכנולוגיה