צובה – עין חמד
לכל הטיוליםאזור בארץ
ירושלים.
על המסלול
תחילת המסלול בתל צובה ממזרח ליישוב צובה, נ"צ 1620-1325. בתל צובה חורבות כפר ערבי שנבנה על חורבות מבצר צלבני ותצפית היקפית יפה על כל האזור. המסלול מתחיל מקצהו הצפוני של התל בכיוון מערב על דרך עפר, עובר בין כרמים מגודרים, עוקף אותם ממערב לכיוון צפון עד הגיעו אל במת סלע במגמת ירידה. לאורך המדרון כמה מערות קבורה ותצפית יפה אל כביש מספר 1 לירושלים ואבו גוש. המשך המסלול במגמה צפונה מצידה המערבי של שמורת אקווה בלה. המסלול מגיע אל היישוב הערבי עין נקובא ומשם פונה לצפון מזרח (הקטע לא מסומן) ומגיע עד עין חמד – פינת חמד שוקקת מים. המסלול עובר לאורך קטעי צמחייה טבעית המצילה על חלקו של המסלול ולאורך שטחים מעובדים (כרמים). רובו במגמת ירידה. המסלול חשוף בחלקו.
נוף, טבע ונקודות חן
תל צובה בלועזית (ההר היפה) בל-מונט, מערות הקבורה, במת הסלע, עין חמד, המבצר ומערכת המים במקום
דגשים והמלצות
המסלול מומלץ להליכה כמתואר. השביל בקטע הצמוד לגדר אינו מסומן ועובר על שפת מדרגת סלע. נדרשת זהירות. משך ההליכה כשלוש שעות. מועד אחרון לכניסה: כארבע שעות לפני החשכה.
נושא המסלול
מעיינות שכבה, מלחמת השחרור, פלמ"ח, צלבנים
אפיון המסלול
המסלול בדרגת קושי קלה ומחבר בין שני אתרים צלבניים קדומים שנבנו בקרבת מקורות מים ובהם במת ההר ששימשה לגידולים חקלאיים ולמרכז חברתי ולידה מערות קבורה מהתקופה היהודית העתיקה.
שימו לב!
המידע המוצג במרחב זה הוא לצרכים פדגוגיים בלבד.
המלצה ללימוד תחומי דעת במסלול
מדעי הסביבה
- מערכות אקולוגיות (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: התאמות אורגניזמים לסביבתם (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: המגוון הביולוגי ושרותי המערכת האקולוגית (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: קשרי גומלין בין מרכיבי המערכת האקולוגית (אביוטים וביוטים) (כיתות י'-י"ב)
- מערכת אקולוגית מרכיביה ומאפייניה: מעורבות האדם והשפעותיו על המערכת האקולוגית (קיימות) (כיתות י'-י"ב)
מדע וטכנולוגיה
- חומרים תכונות ושימושים: מאפייני חיים וצרכים לקיום יצורים בסביבה (כיתה ב')
- חומרים תכונות ושימושים: המגוון בטבע (כיתה ב')
- סביבות חיים (כיתה ב')
- השפעת האדם על הסביבה (קיימות) (כיתה ב')
גאוגרפיה - אדם וסביבה
- אדם וסביבה: שדרת ההר – מסורתיות ומורשת (כיתה ו')
אולי תתעניינו גם ב...
הר הארבל – ואדי חמאם (מזרחי)
תחומי דעת קשורים: גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדעי כדור הארץ
הר אלעזר
תחומי דעת קשורים: גאוגרפיה - אדם וסביבה, היסטוריה, מדע וטכנולוגיה, מדעי הסביבה