פיתוח מקצועי למדריכי המינהל הפדגוגי: מפגש מס' 5
המפגש ה-5 של הפיתוח המקצועי למדריכי המינהל הפדגוגי עסק במיומנויות וכלים להדרכה.
המפגש התקיים בפורמט אסינכרוני.
מוזמנים להתרשם ממגוון התכנים שלפניכם.
מאחלים לכם למידה פורה ומשמעותית!
רצועה 1 | "לראות את כל הקשת" הסכתים – (פודקאסטים) להאזנה
מעורבות בתהליך הלמידה
ד"ר יעל עדיני מדברת על ההבדל המהותי שבין הוראה שמבוססת על המחשבה שהמוח בנוי מקופסאות, ובין הוראה שמבוססת על הידיעה שהמוח בנוי מרשת של דרכים.
לפי ד"ר עדיני, אם נבין איך המוח עובד, נדע כיצד לתכנן את דרכי ההוראה שלנו. נדבר גם על דופמין ועל "שכונות סגורות במוח", נבין איך מומחי המוח יכולים לסייע למורים בהוראה, כיצד מייצרים למידה פעילה ולמה כדאי להימנע מתרגילי שליפה.
פרק זה שייך לנושא של למידה פעילה בתוך מפת הידע "לראות את כל הקשת".
עיצוב אוניברסלי ללמידה
בפרק זה ורד מדברת על עיצוב אוניברסלי ללמידה כמערכת הוליסטית המתפתחת ומאפשרת מקום לכולם תוך תפיסת המגוון כמשאב.
בשיחה נבין כיצד מתכננים שיעור הנותן מענה לקצוות, איך שבילים שונים יכולים להוביל למטרה אחת, ואיך קושרים עיצוב אוניברסלי, היכרות מעמיקה והתאמה אישית למודל שעון החול.
פרק זה שייך לרכיב העוסק בתשתית תפיסתית יישומית בתוך מפת הידע "לראות את כל הקשת".
ברית הורים
בפרק זה מיכל מדברת על מאפייני הקשר בין הורים למורים ועל תפיסות מוטעות לגבי תפקיד ההורים בקשר הזה.
בשיחה נבדוק איך מייצרים ברית הורים – מורים, כזו שבאמת עובדת עבור כלל השותפים, תלמיד – הורה – מורה ומהי ההרשאה הפסיכולוגית שאנחנו צריכים לקבל מההורים. כמו כן נקבל מפרופ' ראזר הצעה לחמש פרקטיקות לחיזוק הברית עם ההורים.
פרק זה מהווה הרחבה לידע המופיע במפת הידע (חפשו: ברית חינוכית עם ההורים). "לראות את כל הקשת".
רצועה 2 | כישורי הדרכה – מאמרי ידע
הדרכה כשיח של אהבה
כ"ץ, י' (2011). "הדרכה כשיח של אהבה". בתוך: יוגב, א,. זוזובסקי, ר. (ע.). הדרכה במבט חוקר. הוצאת הקיבוץ המאוחד, מכון מופ"ת ומכללת סמינר הקיבוצים.
עמודים 57-48
שאילת שאלות בהדרכה האישית
רצועה 3 | כישורי הדרכה – הרצאות
בגובה העיניים – הדרכה משתפת
ההרצאה של איילת להמן, המכוונת למנחות לעברית – חינוך לשוני, עוסקת בנושאים הבאים:
- בתפקיד ההנחיה
- בקשר בין המנחה למורה המונחה
- בתהליך ההנחיה
- בתופעת ההתנגדות להנחיה
בהרצאה מוסברת גישת ההנחיה המשתפת ומוצעים בה מספר כלים לגישה זו.
הנחיה המובילה להטמעה
ההרצאה, המכוונת למנחות לעברית – חינוך לשוני, עוסקת בשאלה מה עשוי לסייע בהטמעת שינויים ובוחנת כיצד ניתן להוביל תהליכי שינוי שישפיעו באופן מהותי על עבודת המורים. בהרצאה מוצג מעגל הלמידה ההתנסותית ככלי בהנחיה המכוונת להטמעת השינויים.