חפש ב:

מחוז חיפה: ממונת תקשוב נעמי שרוני חזרה למדווחים מהשטח

אשכולות" בנימינה - "ההתגייסות של כל הצוות והתמיכה זה בזה הן סוד ההצלחה"

אשכולות" בנימינה - "ההתגייסות של כל הצוות והתמיכה זה בזה הן סוד ההצלחה"

בבית הספר היסודי "אשכולות" בבנימינה מיכל צור, מדריכת תקשוב מספרת: "המעבר ללמידה מרחוק היה קל וטבעי בזכות מערכת הניהול הבית ספרית שהשימוש בה מוטמע ביעילות גם בשגרה. מעבר לכך המחנכות קיימו מפגשים מקוונים עם ההורים ובהם רתמו אותם והפכו אותם לשותפים במעבר ללמידה מרחוק. כל מחנכת הסבירה במפגש על הלמידה מרחוק וכיצד היא תיעשה וכך נוצרה אווירה של שיתוף ומעורבות של ההורים".

איך זה עובד?

  • מערכת הניהול הבית ספרית שהשימוש בה מוטמע בשגרה סייעה מאוד במעבר ללמידה מרחוק.
  • נבנתה מערכת למידה יומית בסקולי. המורים, התלמידים וההורים מכירים את מרחבי הכיתות ולכן מבחינתם לא השתנתה השגרה.
  • לניהול תקשורת סינכרונית ומפגש כיתה סינכרוני עבדו תחילה עם Google Meet ואחר כך עברו ל-ZOOM.
  • המערכת כוללת 3 מפגשי למידה סינכרונית בשבוע ובשאר השבוע הלמידה א-סינכרונית ולתלמידים ניתנות משימות מוגבלות בזמן.

פיצוח אתגרים ב-4 צעדים

מיכל צור מגלה לנו איך התמודדו עם האתגרים שבדרך:

הורים שותפים
צוות המורים רתם את ההורים למאמץ המשותף באמצעות מפגשים של המחנכות עם ההורים שבהם למדו ההורים על הלמידה מרחוק, על המערכת, המשימות, מדוע חשוב להשתמש במצלמות נוכחות ועוד. וההורים מרוצים!

שילוב בקבוצות קטנות
מורות השילוב ממשיכות להפעיל שיעורי שילוב בקבוצות קטנות ולתת מענה לתלמידים עם קשיים.

זמינות גבוהה
זמינות גבוהה של המורים בעבור הילדים – באמצעות הוואטסאפ התלמידים תמיד יכולים לכתוב, לשאול ולקבל מענה מהיר.

פיצול כיתות א וגמישות
מורות כיתות א פיצלו את הכיתות לקבוצות קטנות וגילו נכונות רבה וגמישות כלפי התלמידים וההורים בנוגע לשעת הלימוד הנוחה ביותר.

 

מנהל בית הספר: פרדי גרוס 

רכז תקשוב: עידו קמילוב

 

"אורט דפנה" בקריית ביאליק - שלושה ההיבטים חברתיים ייחודיים של הלמידה מרחוק

"אורט דפנה" בקריית ביאליק - שלושה ההיבטים חברתיים ייחודיים של הלמידה מרחוק

רעיה טובול, מנהלת חטיבת הביניים "אורט דפנה" בקריית ביאליק, מספרת על שלושה היבטים חברתיים ייחודיים של למידה מרחוק.

שינוי חברתי – ההצלחה הגדולה שלנו

המעבר ללמידה מרחוק יצר שינוי חברתי. התלמידים 'השקופים' המופנמים והשקטים עברו קדימה, ועתה הם בולטים בשיעורים המתוקשבים וניכרת אצלם פריחה חברתית. גם ההורים מאוד מרוצים מהתוצאות.

פרויקט הגיל השלישי

בעיר מתקיים מיזם של מכללת ותיקים ובו מלמדים אזרחים בני הגיל השלישי כלים טכנולוגיים. בימים אלו הפעילות ממשיכה מרחוק.

הלמידה מרחוק זימנה למידה הדדית בין תלמידים לאזרחים ותיקים. בדרך זו התחזק הקשר בין התלמידים לאוכלוסייה המבוגרת. תלמידים ואזרחים ותיקים השתתפו בשיעורים מקוונים, ובהם למדו האזרחים הוותיקים להשתמש בזום. ביום הזיכרון לשואה ולגבורה יישמו את הידע ושיתפו את התלמידים בסיפורי עדויות בזום.

תרבות נוער ייחודית

במערכת השעות משולבות בכל יום בשעות ההפסקה פעילויות עם תנועות נוער.

 

שני גולדשטיין, מדריכת תקשוב בחטיבה, מספרת שבזכות הלמידה מרחוק הצליח צוות בית הספר לצמצם פערים בין מורים שהיו מיומנים פחות טכנולוגית למורים מיומנים יותר.

"הייתה אווירה של התגייסות ושיתוף פעולה ערבות ושותפות שסייעה להניע את המעבר ללמידה מרחוק".

נעורים, קריית ביאליק - איזון חכם ומשוב מלמד

נעורים, קריית ביאליק: איזון חכם ומשוב מלמד

בבית הספר נעורים בקריית ביאליק, שירי כרמון רכזת התקשובמספרת: "יום הלימודים משלב בין שיעורי זום למשימות של למידה עצמית. חשוב לנו מאוד שהלמידה לא תהיה רק מול מסך. נוסף על כך אנו שמים דגש על משוב לכל משימה שניתנת לתלמידים".
שירי כרמון מוסיפה: "חשוב להראות לתלמידים שרואים את המאמצים שלהם, קוראים את העבודה שלהם ומעריכים אותה. זה לא סתם משוב אלא משוב מלמד".

אז איך זה עובד?

  • נבנתה מערכת שעות עם צוות המחנכות ונעשתה התאמה של תוכנית הלימודים הקיימת ללמידה מרחוק המבוססת על תוכנית הליבה, שיעורי העשרה, שיעורים העוסקים במתן מענה רגשי ותחומי דעת נוספים.
  • במערכת שולבו גם שיעורים פרטניים ושעות שילוב.
  • בכל יום מתקיימות שיחות פתיחת יום וסגירת יום בזום או בוואטסאפ.
  • לכל מחנכת מכיתה ג' ומעלה יש קבוצת ואטסאפ עם התלמידים. בכיתות א-ב עם ההורים.
  • בכל יום מעבירים בוואטסאפ את תוכנית הלימודים ליום המוחרת.
  • יום הלימודים משלב גם שיחות זום וגם משימות עצמאיות (צפייה בווידאו, חוברות עבודה, הכנת תוצרים). מקפידים שהלמידה לא תהיה כל היום מול המסך.
  • בכל יום יש 2 מפגשים זום לכל כיתה (לכל תלמיד) והשאר בלמידה עצמית.
  • בכיתות א'-ב' המורה הקליטה עצמה עושה הקניית קריאה ושלחה לתלמידים לצפות בשילוב משימה.
  • כל משימה חוזרת לאותה מורה לקבלת משוב. חשוב להראות לתלמידים שהמורה רואה, קוראת ומעריכה את מאמציהם.

סוד ההצלחה של "נעורים"

סוד ההצלחה הוא הקשר האישי עם התלמידים. המורות זמינות בוואטסאפ, בווידאו, בטלפון. התלמידים יודעים שהיום מסתיים אבל המורות תמיד זמינות בעבורם וגמישות גם אחה"צ.

שדון הרגשות

בשיעור מעגל שיח בליווי היועצת מיכל כל תלמיד בחר 'שדון רגשות' שמאפיין את הרגש, צייר אותו על דף ושיתף במהלך המפגש.

 

מנהלת בית הספר מירי בן-שושן

בית הספר החדשני למדעים דאלית אל-כרמל נערך ללמידה מרחוק בשיטת המניפה

בית הספר החדשני למדעים דאלית אל-כרמל נערך ללמידה מרחוק בשיטת המניפה

בבית הספר החדשני למדעים, בית ספר היסודי בדאלית אל-כרמל, נבנה מערך למידה מרחוק בשיטת המניפה. שיטה זו יצרה שיתופי פעולה בין המורים והייתה לסיפור הצלחה שבו כל המורים עברו הכשרה להעברת שיעורים מקוונים ולבניית משימות הערכה.

5 צעדים להצלחה

  • איתור מורות מובילות תקשוב ששימשו עוגן לצוות המורים בלמידה מרחוק.
  • צוות המורים חולק לקבוצות, וכל קבוצה הייתה באחריות מורה מובילת תקשוב אשר עזרה, סייעה ותמכה בעת הצורך. מורות מובילות תקשוב קיימו הדרכות מקוונות למורות שבקבוצתן.
  • נבנתה מערכת שעות כיתתית בכל השכבות. לכל כיתה נקבעו שני מפגשי זום במקצועות הליבה, כישורי חיים וספורט. נוסף על מפגשי הזום ניתנו שתי משימות, אחת הפגתית. הן המחנכות הן המורות המקצועיות השתמשו בכלים טכנולוגיים שונים בשיעורים.
  • תכנים דיגיטליים שנעשה בהם שימוש: ספקי תוכן, הכיתה הפעילה והפניה למערכת השידורים הלאומית. גאווה גדולה בבית הספר נרשמה כאשר שתי מורות מהצוות השתתפו בשידורי מערכת השידורים הלאומית.
  • לטובת מערכת השעות נבנה אתר ארגוני בגוגל. האתר חוּלק לפי שעות והוטמע בפורטל בית הספר.

יחד כל הדרך

מדריכת התקשוב תמר חמאדה מספרת: "בית ספרנו שם דגש גם על הצד הרגשי. קיימנו סדנאות לאוורור רגשות לתלמידים בהנחיית המחנכות ויועצת בית הספר. הפעילויות אפשרו שיח רגשי, ודרכן הביעו הילדים, לצד הנאתם בחופשה, חששות ודאגות וקיבלו כלים להתמודדות מהצוות. כמו כן קיימו יועצת בית הספר ופסיכולוג בית הספר הדרכות אישיות להורים ולתלמידים הזקוקים לעזרה בתקופה זו.

בבית הספר התקיימו הרצאות משולבות של אנשי דת ואנשי חינוך לשכבות שלמות דרך מערך הזום. פעילות מסוג זה לא נעשתה בשום בית ספר בכפר.
רכזת הערכה בנתה טופס הערכה מעצבת שנשלח להורים ובו שאלות מכוונות לתהליך שהתלמידים עוברים ומידת שביעות רצונם מהמערכת ומאיכות ההוראה והתכנים.
הצוות המוביל ניתח את הנתונים, ולפי התוצאות נעשו שינויים במערכת ובתכנים."

סגנית מנהל: מנאל חלבי

מנהל בית הספר: סעיד חלבי

גניגר בחיפה: אין דבר העומד בפני הרצון (גם לא קורונה)

גניגר בחיפה: אין דבר העומד בפני הרצון (גם לא קורונה)

בבית הספר לחינוך מיוחד ע"ש גניגר בחיפה לומדים תלמידים מכיתה א' ועד י"ב, בני 7 עד 21.

רכזת התקשוב תמי ירקוני מספרת: "בזכות קורונה הצלחנו לגרום לכל צוות המורים והמחנכים לעבוד עם התלמידים בלמידה מרחוק, והיה מרגש עד דמעות".

מה עשינו?

  • צוות המורים התנסה בלמידה מרחוק ועבר הדרכה על זום: פתיחת חדר, עבודה עם זום ואופן העבודה בזום, כולל סרטוני הדרכה.
  • נבנתה מערכת שבועית לכל כיתה (בכל יום מפגש זום של מחנכת עם תלמידיה).
  • התקיימו ישיבות צוות קבועות לכל הצוות וישיבות לפי מגזרים (כגון צוות ההנהלה, סייעות, מחנכות, צוות פרא רפואי).
  • מפגשי הבוקר הקבועים של מחנכת הכיתה והתלמידים כוללים שיר בוקר והתעניינות בקשיים ובצרכים של התלמידים וההורים.
  • קיום מפגשי זום של המחנכת עם מורה מקצועי לדוגמה עם המורה למלאכה אשר הכינו יחד הכינו יצירה פשוטה מחומרים שיש בבית, מפגש מחנכת ומורה לספורט שמפעיל את התלמידים וכדומה.
  • התקיימו תחרויות ספורט בין הכיתות. כל משפחה שלחה סרטוני פעילות ספורטיבית עם התלמידים.
  • במפגשי תרבות לפי שכבות השתתפו אומנים וליצנים רפואיים. בכל מפגש תרבות אחר הצוהריים השתתף כל הצוות לפי שעות ושכבות.
  • התקיימה קבלת שבת שבועית לפי שכבות.
  • התקיימו מפגשי מועצת התלמידים.
  • הפעלה שבועית של קבוצה תלמידים שלמדו בתוכנת Tinkercad לעבודה במדפסת תלת ממד.
  • התקיימו שיעורים בנושא מרחבי למידה וחדרי בריחה.
  • הצוות הפרא רפואי הכין שיעורי זום לכיתות שבהן הוא מלמד.
  • כל העשייה מצולמת ונשלחת בקבוצת הוואטסאפ של צוות בית הספר כולל סיפורים מרגשים, קשיים והיוועצויות.

מנהלת: תמי מנור

חוגים, חיפה: בעבודת צוות משותפת – הכול אפשרי

חוגים, חיפה: בעבודת צוות משותפת – הכול אפשרי

בתיכון השש שנתי "חוגים" בחיפה הייתה הנחת היסוד שכל מורה מצטיין בתחום אחר לכן עבודת צוות תהיה שילוב מנצח. ישנם מורים המצטיינים בהוראה סינכרונית וישנם בהכנת חומרי הוראה.

מילנה מירון, מנהלת בית הספר, מספרת כי המעבר ללמידה מרחוק עורר חרדה רבה בקרב המורים, במיוחד בוותיקים שבהם. הרי לא מדובר במשימה חד פעמית אלא בהוראה ממושכת עם תכנון זמן ומערך הערכה.

"בנינו מערכת מיוחדת שבה משולבים שיעורים סינכרוניים וא-סינכרוניים וגילינו במהלך השבועות הראשונים את הצדדים החזקים של כל מורה.
מתכונת העבודה הייתה בצוותים: מורים שמלמדים (עורכים הקניות) למספר רב של כיתות, גם כיתות שאינם מלמדים בשגרה, ולצידם מורים שמכינים את השיעורים והחומרים הדידקטיים.
בדרך זו התלמידים זכו ללמוד עם מורים אחרים ולחוות למידה אחרת.
התארגנות זו הורידה את סף החרדה. מורים שחששו ללמד סינכרונית התחילו גם הם ללמד – בקצב שלהם ובתמיכה רבה של צוות התקשוב – ולהשתלב במערך הלמידה הסינכרוני.
התארגנות זו הכפילה את כמות השיעורים הסינכרוניים, ואפשר לטעון שאף החזירה את רוב המורים להוראה מול התלמידים".

רודמן קריית ים: "תיעוד סיפורי נופלים"

רודמן קריית ים: "תיעוד סיפורי נופלים"

בחטיבת הביניים "רודמן" בקריית ים פועלת כבר 12 שנה תוכנית לתיעוד סיפורי נופלים שבה תלמידים מתעדים את סיפור חייהם ונפילתם של חללי צה"ל. התלמידים הכינו אוגדן דיגיטלי ובמפגשים אישיים בזום עם משפחות הנופלים, בליווי המורים, הציגו את האוגדן ושוחחו עימן. "קשה לתאר במילים את גודל ההתרגשות".

שרה שייקר, מנהלת חטיבת הביניים, מבקשת לשתף בתוכנית 'תיעוד סיפורי נופלים' שנהוגה בבית הספר ושהשנה התקיימה מרחוק.

תוכנית "תיעוד סיפורי נופלים" פועלת בחטיבת הביניים "רודמן" זו השנה ה-12. מוטי ויגדרהויז מוביל את התוכנית ברגישות, יד ביד עם התלמידים ועם המשפחות השכולות. זוהי עשייה משמעותית ומבורכת, עשייה שמחנכת את תלמידי חטיבת הביניים לנתינה ולהנצחה ומושתתת על ערכים של רעות וערבות הדדית. התלמידים מגלים רגישות ובגרות, ואנו גאים בתהליך שהם עוברים.

אף שנתקלנו בקשיים השנה לנוכח משבר קורונה, החלטנו להמשיך בתוכנית.

השנה תיעדנו את סיפור חייהם ונפילתם של חמישה חיילי צה"ל זכרם לברכה.

בימים כתיקונם נהגנו לקיים ערב מרגש לסיכום שנה לתלמידי שכבה ט', לאחר שעמדו בקשר אישי קרוב ומרגש עם משפחות שכולות ששיתפו את סיפור חייהם ומותם של יקיריהן. אחד משיאי הערב היה הענקת אוגדנים למשפחות. בשל משבר קורונה והמעבר ללמידה מרחוק נמשכה התוכנית בעזרת הטכנולוגיה – רחוק אבל הכי קרוב.

המיוחד השנה

  • חיפשנו דרך למפגש עם כל אחת מהמשפחות בנפרד כדי להראות להן שאנו איתן, מחבקים אותן ואוהבים אותן.
  • קיימנו מפגשי זום של תלמידי התוכנית, מורים ומשפחות. התלמידים תיארו את סיפורן באוגדן הדיגיטלי שהכינו, ועל אף המרחק היה המפגש רגיש, מרגש והכי קרוב.
  • במפגש הזום השמענו למשפחה שיר שבחרנו לערב שרים לזכרם.

אנו מקבלים הרבה הדים מרגשים לעשייה הזו.

אנו מודים לתלמידי שכבה ט' על שהשתתפו בתוכנית ברגישות וברצינות. ואנו מבקשים להודות למשפחות השכולות על שיתוף התלמידים בסיפור חייהם ונפילתם של יקיריהן.

סגנית מנהלת ומובילת תקשוב: לילך חן

טשרניחובסקי, חיפה: משלבים ומשתפים פעולה

טשרניחובסקי, חיפה: משלבים ומשתפים פעולה

בבית הספר היסודי טשרניחובסקי בחיפה, כיתות החינוך המיוחד משולבות בחינוך הרגיל.

3 כיתות תקשורתיות (ASD): כיתה א' ושתי כיתות ב'.

ליבי אוחנה, רכזת הכיתות התקשורתיות, מספרת: שיתוף הפעולה הקיים בין אנשי הצוות בתקופה מאתגרת זו הוא רכיב חיוני בבניית תוכנית עבודה מאורגנת, מגוונת ומותאמת. ואכן התוכנית ללמידה מרחוק נתנה מענה מיטבי לתלמידים ולהוריהם, והתלמידים שיתפו פעולה.

הצוות אסף תחילה נתונים מהמשפחות לגבי יכולתה של כל משפחה להשתתף בלמידה מקוונת. נעשתה חשיבה משותפת כיצד לתת מענה למשפחות שאין להן האמצעים הטכנולוגיים וכיצד לשמור עימן על קשר רציף בתנאים אלו.

כל צוות בנה תוכנית אישית וקבוצתית לכל תלמיד בשילוב הצוות הפרא רפואי.
התוכנית כללה:

  • קישורים לאתרי תוכן שבהם משימות במקצועות הליבה (עשר אצבעות, גלים, אופק)
  • מפגשי זום כדי לאפשר לילדים מפגש עם החברים לכיתה ולקדם בתוך כך נושאי לימוד
  • מפגשי זום ושיחות טלפון עם צוות המטפלים הפרא רפואיים להמשך עבודה על יעדים שנקבעו ולמתן מענה רגשי לילדים ולהורים נוסף על צוות הכיתה
  • קישורים למשימות העשרה והנאה

במהלך חופשת הפסח יצרנו בעבור התלמידים קייטנה וירטואלית שכללה קישורים ומגוון פעילויות כדי לשמור ככל האפשר על שגרה.

מנהל: דורון וינברג

גן פטל, חיפה: מתאימים את הצרכים לילדי הגן ולמשפחותיהם

גן פטל, חיפה: מתאימים את הצרכים לילדי הגן ולמשפחותיהם

ן פטל" בחיפה (בני 6-5) הוא גן חובה לילדים עם עיכוב התפתחותי משמעותי בתחום השפה, בתחום המוטורי סנסורי, התנהגותי רגשי וחברתי.

מנהלת הגן גלית קרביס מספרת: "הצלחנו לגבש עם ההורים תוכנית לימודים מותאמת, מקוונת ומגוונת שעונה לדרישות הקבוצה המסוימת שאיתה אנו עובדים. המציאות שנקלענו אליה חייבה אותנו להתמודד עם שינויים מהירים ומתמידים מתוך חשיבה יצירתית וגמישות – כל זאת בד בבד עם שמירה על הרצף הלימודי והמשך הקשר הבין-אישי".

אז מה עשינו?

בתחילת התהליך ערכנו מיפוי לבניית תוכנית עבודה. הצוות הפרא רפואי ואני קיימנו שיחות טלפוניות אישיות עם משפחות ילדי הגן.

  • בדקנו את יכולת המשפחות להתנהל בלמידה המקוונת, בחנו את האמצעים הטכנולוגיים שברשותן ונתנו תשומת לב לרצונותיה של כל משפחה כגון השעות הנוחות למפגש זום, באיזה אמצעי יהיה למשפחה נוח להשתמש וכדומה.
  • צוות הגן נרתם לבקשת ציוד טכנולוגי מתאים למשפחות נזקקות (מחשב לוח או מחשב) מעמותות וממשרד החינוך.
  • משפחות שגילו מצוקה רגשית וקשיי התמודדות עם המצב החדש זכו לליווי פסיכולוגי של פסיכולוגית הגן.

לאחר המיפוי ערכנו כמה ישיבות צוות בהרכבים שונים ולפי הצורך.

  • החלטנו על מתווה עבודה שכלל שימוש במגוון דרכי למידה מותאמות: מפגשי זום בשעות הבוקר שאליהם מוזמנים כל ילדי הגן ובהם תוכני מפגשי הבוקר שהועברו בגן לפני עידן קורונה. יצוין כי ההיענות הן של ההורים הן של הילדים גבוהה מאוד. הבוקר הגיעו למפגש הזום 10 ילדים מתוך 12, ורובם שיתפו פעולה.
    למדנו שמתן משימות במרחב הבית גורם לילדים לשתף פעולה, להשתתף בפעילות ולגלות עניין. למפגשים מגיעים גם אנשי הצוות הפרא רפואי, ואנו משלבים בהם תכנים שפתיים ולימודיים דידקטיים.
  • אנו עובדים בקבוצות קטנות בזום או בשיחות וידאו לנוכח עבודתן של המרפאה בעיסוק וקלינאית התקשורת במהלך השנה. לדוגמה: אתמול ערכנו משחק בינגו זום לקבוצה של חמישה תלמידים שעסק בכתיבת אותיות וספרות שלמדנו במהלך השנה. שיתוף הפעולה היה מלא, וההנאה מהמשחק הייתה מרובה.

ניכר כי הפעילויות עונות גם על הצורך בקשר הבין-אישי והחברתי החסר בתקופה זו. הילדים שמחים לפגוש זה את זה ולשוחח ביניהם.

  • קיימנו שיחות אישיות בטלפון או שיחות וידאו לפי הצורך ולפי דרכי התקשורת המתאימות למשפחה.
  • קיימנו לפי הצורך הדרכות הורים בטלפון.
  • העלינו תכנים לימודיים דידקטיים – סרטונים, מצגות, וסיפורים – ונתנו בעקבותיהם משימות.
  • יצרנו קולאז'ים וסרטונים של ילדי הגן בביצוע המשימות. לקראת יום העצמאות, למשל, צילם כל ילד את עצמו בפעולה שהוא עושה בעצמו בבית. יצרתי סרטון מכל הפעולות עם כיתוב מתאים ושלחתי למשפחות בסוף היום.

כל אלו ענו על המטרה: הילדים קיבלו מענה לצרכים הרגשיים והחברתיים גם בלמידה מרחוק!

הרב תחומי, חדרה: כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם

הרב תחומי, חדרה: כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם

בית הספר הרב תחומי עמל למדעים ולאמנויות (ז-יב) בחדרה בחר ציר פעולה:

להכיר את מאגר הכוחות העצום שבבית הספר מתוך העצמה של כל אחד מחברי הצוות ותמיכה בו. כל מורה בוחר את הכלים המסייעים לו בהוראה ויודע שכאשר יזדקק לעזרה, תמיד יהיה מי שיעזור.

רכזת תקשוב ורכזת מגמת הנדסת תוכנה, מריאלה שטיין, מתארת את דרך עבודת בית הספר:

  • קיים שיתוף פעולה מלא בין צוותי המורים (חטיבה ותיכון) לעזרה הדדית בפן הלימודי, הטכנולוגי והרגשי.
  • נעשה מעקב יום-יומי של מחנכים, יועצים ורכזים אחר מצבם הרגשי של התלמידים.
  • מתקיימות ישיבות צוות סינכרוניות (הנהלה, רכזים, מורים).
  • נבנתה מערכת הכוללת שיעורים סינכרוניים וא-סינכרוניים.
  • יש התחשבות ביכולות, בקשיים ובהעדפות של כל מורה בבחירת הכלים ודרכי הסיוע.
  • מתקיימת למידה מבוססת פרויקטים שכבר הולידה תוצרים מרהיבים ותערוכות וירטואליות.
  • מורות השילוב מלמדות תלמידים בקבוצות קטנות.
  • נמשכת פעילות מועצת התלמידים של בית הספר.
  • נעשים שיתופי פעולה מולטי-דיסציפלינאריים: היסטוריה-גאוגרפיה, עיצוב-אלקטרוניקה.
  • מתקיימות הרצאות מומחים בהנדסת תוכנה: קורסי בינה מלאכותית של רשת עמל, הרצאות בשיתוף פעולה עם תעשיידע (למידת מכונה, בינה מלאכותית, ניהול פרויקטים, בקרת איכות).

קשר עם המחוז, ההורים והתלמידים

  • קיים שיתוף פעולה מלא עם המחוז הכולל מציאת אוזן קשבת על בסיס יום-יומי, הדרכות רלוונטיות ומועילות לפי צורך אמיתי.
  • נמשך הקשר עם התלמידים וההורים. באתר בית הספר אפשר למצוא את המערכות המעודכנות, פעילויות מיוחדות ועוד.

מעברים, רצפים והרשמה

  • מתקיימים מפגשי צוותים מקצועיים-חטיבת ביניים ובתי הספר היסודיים להמשך תוכנית המעברים והרצפים לתלמידי כיתות ו׳ בערוצים הטכנולוגיים.
  • נעשית הרשמה מתוקשבת לתלמידים העולים לכיתה י'.
  • התקיים מפגש היכרות מתוקשב לעולים לכיתה ז'.

מנהלת: אילנה שטרהל

יזרעאליה, חיפה: למידה מרחוק מענה דיפרנציאלי בכיתה הטרוגנית

יזרעאליה, חיפה: למידה מרחוק מענה דיפרנציאלי בכיתה הטרוגנית

בבית הספר היסודי "יזרעאליה" בחיפה מאמינים במבט אישי: נראות הפרט בתוך תהליכי למידה מרחוק ומתן מענה ייחודי מותאם לצורך.

"רובנו איננו מבינים שהיכן שהוא בתוכנו קיים 'אני' שנמצא בשלווה תמידית" (אליזבת' גילברט)

רכזת התקשוב אפרת אבירן מספרת: "למדנו לגלות סבלנות לתהליך הלמידה הטכנולוגי, להאמין בכוחותינו כצוות להתגבר ולסייע זה לזה, לשלוט ולהוביל למידה באופן אחר. הכוח המשותף אִפשר לנו למצוא את הכוח הפנימי ולהוביל למידה משמעותית שאף הרקיעה להצלחות מפתיעות מכפי שציפינו".

למידה מרחוק: מענה דיפרנציאלי בכיתה הטרוגנית

  • חלוקת הצוות לקבוצות והצמדת מובילי תקשוב להדרכה ולהכוונה
  • מיפוי תלמידים נעשה בדגש על סדרי עדיפויות מבחינת צרכים רגשיים, משפחתיים, לימודיים וחבריים. לתלמיד במצוקה כלכלית או אחרת לא הייתה פניוּת ללמידה על כן החל מעקב של שיח רגשי עם היועצת או תרפיה.
  • משימות הלימוד הותאמו ליכולת התפקוד ובאופן הדרגתי. כמו כן לתלמידים עם קושי טכני ואי יכולת להתחבר לזום ניתנו משימות דרך הטלפון או באמצעות ואטסאפ וידאו.
  • למידת עמיתים מרחוק – מורה שותף למורה אחר, תחילה כזוג, האחד צופה ומסייע טכנית ולאחר מכן אט אט הצוות מתנהל עצמאית.
  • כל המורים מציינים כי הלמידה מרחוק מאפשרת חוויית תקשורת ייחודית המשלבת את פלאי הטכנולוגיה. לכן אפשר יהיה להשתמש בכלים אלו גם בשגרה שאינה בחירום (בזכות אימון המורים והתמחותם). גם התלמידים הרוויחו תרגול והיכרות רציפה למקרה של מצב חריג.
  • מענה המשלב את התחום הפדגוגי-רגשי-חברתי – בניית משימות מקוונות משותפות המכוונות ליצירת חברותא חדשה בין תלמידים.
  • מענה אישי באמצעים טכנולוגיים – צ'אט, פנייה פרטנית בזום. התלמידים יכולים להשיב למורה בלבד מבלי ששאר החברים יראו. מענה אישי מקנה ביטחון לתלמידים להשתתף ולא לחשוש מטעויות או מהתגובה להן.
  • חדשנות מעוררת התרגשות והתלהבות הן בקרב התלמידים הן בקרב המורה. השיעור משמעותי ומחבר בין המורה לתלמידים ומותאם לדור שקליטתו מהירה בתחום. תלמידים מהשכבות הבוגרות סייעו לא אחת בנושא ועם המורה והתלמידים השתכללו בתחום.
  • כיתה הפוכה – במודל זה התלמידים מפתחים מיומנות למידה עצמית. הם חוקרים את התחום בעזרת סרטון, טקסט מידע שהעבירה להם המורה ותכנים קודמים או נשלחים לקרוא על הנושא. התלמידים מגיעים לשיעור עם רקע קודם. כך ההשתתפות פעילה יותר במהלך השיעור ואפשר להתקדם לעומק הנושא.
  • סדר יום מכיל
    • פתיח רגשי – מעגל שיח זום מליאת "מה נשמע" יומית עם הכיתה והצגת סדר היום
    • תחום דעת ליבה בזום (שכבות צעירות בחלוקה לקבוצות קטנות)
    • משימות עצמיות
    • שיעור הפוגה חווייתי כגון אומנות ומוזיקה
    • סיכום יום בקבוצות פרטניות של חמישה עד שבעה תלמידים. סבב שבועי
  • חלוקת קבוצות למידה – מורים להוראה מתקנת בלוח זמנים מקביל לתחומי דעת ליבה של מחנכים, קישור נפרד ומשימות מותאמות שונות
  • ציון ימי הולדת ואירועים משפחתיים שונים, חיזוק תלמידים ועידודם. שגרה של ציון אירועים על ידי ברכות, סרטונים, תמונות, הכנה מראש
  • יצירת עניין בשיעורים – שימוש במגוון אמצעים מתוקשבים כגון מצגות, סרטונים, קישורים לאתרים, פדלט, קאהוט, מחולל תשבצים, גלגל מסתובב ועוד אטרקציות
  • למידה פעילה על ידי כלים טכנולוגיים שיתופיים – התלמיד שותף ומביע את עצמו במהלך השיעור על ידי מצגת שיתופית, מסמך שיתופי וכדומה. כל תלמיד בוחר את המידע שיחקור (תחום העניין והרלוונטיות בעבורו) וממלא את המידע בקובץ שיתופי. המורה מעודדת למידה בקבוצות – מתן משימות קבוצתיות לאחר ההקניה. התלמידים משתמשים בוואטסאפ וידאו או בזום לעבודה משותפת ומגבשים תוצר קבוצתי.
  • קבוצת לימוד ייחודית לעולים – שתי מורות מקצועיות הפכו למחנכות העולים החדשים.
  • מגוון משימות לימוד אישיות, בזוג ובקבוצה למען קידום חברתי וברמות חשיבה שונות
  • קבוצת מעקב רגשי בבית הספר – יועצת, פסיכולוגית, הורים ותלמידים
  • מענה דיפרנציאלי – מורות ההוראה המתקנת הרחיבו את קבוצות הלמידה שלהן מהשגרה לתלמידי קצה שנוספו עקב קשיים בלמידה מרחוק מסיבות שונות. המורות ליוו אותם אישית ובאמצעים אחרים לשמירת קשר ולקידום לימודי לפי צורכיהם כמו גם לעידוד מוטיבציה ולחיזוק אישי ומשפחתי.
  • בכיתות הגבוהות נעשה שימוש במרחב למידה classroom המפתח מיומנות של לומד עצמאי. השימוש בכיתה הווירטואלית אפשר לתלמידים נוספים לבוא לידי ביטוי ולבטא את הידע והיכולות שלהם.

מנהלת: לוטם קירמאייר

סגנית מנהלת: סיגלית עזיז-קריאף

רעות לאמנויות, חיפה: 3 דגשים ללמידה מרחוק

רעות לאמנויות, חיפה: 3 דגשים ללמידה מרחוק

ב-"רעות לאמנויות" בחיפה שמו דגש על שלושה עקרונות מובילים ללמידה מרחוק והשתמשו בהם בזמן קורונה.

שלושת הדגשים

  • חיזוק הקשר הבין-אישי של תלמידים ומורים
  • למידה משמעותית
  • שמירה על שגרת למידה

מנהלת בית הספר שרית קן דרור מספרת:

  • חיזוק הקשר האישי מתבטא בפעילות יום-יומית של מחנכי הכיתות עם התלמידים ובפעילויות משפחתיות לקראת שבת. חיזוק הקשר הוביל להשתתפות קבועה ופעילה של 95% מהתלמידים בכל השיעורים.
  • שמירה על שגרת למידה: פרקטיקות ייחודיות ללמידה ולהוראה באות לידי ביטוי בימים אלו ביתר שאת. עבודה סביב ניהול עצמי ושיתופיות – הוראת שיעורי משחק במגמת תיאטרון ומתן משימות משותפות לתלמידים. דרך ניהול עצמי של המשימה גילו התלמידים כיצד לבצעהּ עם תלמידים אחרים בד בבד עם איתור פלטפורמות תואמות.
  • למידה משמעותית :טקס יום השואה – טקס בית ספרי, כיתתי, משפחתי ואישי. בקהילת בית הספר (צוות, תלמידים והורים) צפו בו זמנית במרחב הכיתתי בטקס. בכל כיתה היו התלמידים שותפים פעילים. חלק מהטקס הכינו התלמידים עם חבריהם ובשיתוף המורים.

התלמידים סיפרו שהחוויה הייתה מרגשת מאוד ומשמעותית בעבורם, במיוחד כשהילדים מכל הכיתות וכמה מהוריהם היו שותפים לו. לדברי המורים, היה מרגש לראות את הילדים מקריאים מהחדר שלהם. זו הייתה חוויה שונה של התכנסות פנימית ומשפחתית.

לסיום הוסיפה מנהלת בית הספר: "בעוד שהרשת מוצפת בביקורת לגבי למידה מרחוק וקריאה של הורים שהלמידה אינה משמעותית, בית הספר מצליח להפוך כל הזדמנות למשמעותית".

עירוני א, חיפה: "מחברים" את כל הקהילה! לא מוותרים על אף חבר

עירוני א, חיפה:" מחברים" את כל הקהילה! לא מוותרים על אף חבר

בבית הספר עירוני א בחיפה טל טבשי מספר: מאחר שלרשות בית הספר גישה למערכת מיקרוסופט 365 לכל תלמיד ולכל מורה, החליט בית הספר לנהל את כל ענייניו במערכת זו. לשם כך נדרש לחבר את כל אלף התלמידים ו-170 עובדי ההוראה למערכת. כולם הורידו את המערכת גם למחשב וגם לטלפון הנייד. כולם קיבלו גישה באמצעות שם משתמש וסיסמה.

המערכת מאפשרת ישיבות וידאו, הוראה ושיתוף חומרים והוראה במרחבי הכיתה לפי קבוצת לימוד הכוללת מחברות אישיות לכל תלמיד שבהן המורה יכול לתקשר עם כל תלמיד בנפרד ועם הקבוצה כולה. אפשר לשלוח מטלות ומבחנים לביצוע כולל הזנת משקלים וציונים, והתלמידים מקבלים אותם במחברת האישית בדרך המתאימה להערכה. לאחר שהתחברת פעם אחת, העבודה פשוטה מאוד בהקשה אחת של הצטרף, ואין צורך בהזמנה או בקישור.

לשם החיבור הוקם צוות מטמיע והוכנה תוכנית הטמעה רב ממדית שאפשרה לחבר בתוך שבוע כ-80% מקהילת בית הספר ובתוך שבועיים את כולם. המערכת מאובטחת, והיום בית הספר מקיים בה את כל הישיבות כולל ישיבות ציונים, ישיבות עם כל המורים יחד, צוותים ניהוליים ומקצועיים.

מנהלת: יפית כהן

גן סחלב טירת הכרמל: "אותו הדבר אבל אחרת"

גן סחלב טירת הכרמל: "אותו הדבר אבל אחרת"

בניית תוכנית כלכלת אסימונים לשמירה על שגרה ולהגברת מוטיבציה אצל הילדים לשם קיום למידה מרחוק בחשיבה יצירתית ופורצת דרך. ילדי גן סחלב ממשיכים בתוכנית הלימוד הרגילה שלהם מרחוק ומראים התקדמות.

מערך תמיכה רחב, מקצועי, משפחתי וגמיש

סנכרון מלא, חשיבה משותפת וחלוקת תפקידים ברורה בין כל הצוות.

בתהליך הלמידה מרחוק, במסגרת פעילות בקבוצה בשיתוף קלינאי התקשורת משה הרשקוביץ ומנהלת הגן אורטל אסרף, חשבנו יחדיו כיצד לקדם את הילד אף שנשברה השגרה. הבנו שתוכנית כלכלת האסימונים שעימה אנו עובדים בגן היא שתעודד את הילדים לשתף פעולה מרחוק ותגביר מוטיבציה ללמידה.

עבדנו על רכישת כל האותיות בשפה העברית דרך שימוש בעזרי זיכרון (לפי ערכת "פשוט לשלוף" של אפרת אטיה שנרכשה על ידי המתי"א) שבעזרתם הילדים לומדים לזהות, לשיים ולשלוף אותיות לפי צורתן. במהלך הפעילות נדרשו הילדים לענות על שאלות ברמות קושי שונות על ידי הצבעה מול המצלמה וקבלת רשות הדיבור. הילדים קיבלו חייכנים על התנהגות נאותה ושיתוף פעולה. בסוף הפעילות יכלו הילדים "לפדות" את החייכנים ולהופיע בסרטון קצר מתוכנית טלוויזיה פופולרית שערך צוות הגן וכלל בה גם את הילדים.

תוכנית כלכלת האסימונים הובילה לשיתוף פעולה מלא ודִרבנה את הילדים להישאר מרוכזים לכל אורך הפעילות. ההורים חשו נרגשים לחוות את הפעולה המוצלחת עם ילדם וביקשו חומרים נוספים לתרגול.

אורט עוספיא: טיפול באומנות באמצעות למידה מרחוק

אורט עוספיא: טיפול באומנות באמצעות למידה מרחוק

מחנכת הכיתה ענת סקר מספרת: מדובר בכיתה מקדמת לקויי למידה שבמסגרתה התלמידים מקבלים טיפול רגשי באומנות. הטיפול נמשך גם בימים של למידה מרחוק ונתן מענה לתלמידים. כל התלמידים בקבוצה השתתפו במפגש זום של שעה, ואחריו סיפרו על תחושה של שחרור והקלה.

התלמידים עברו טיפול קבוצתי באומנות זה שנתיים ברצף במודל שנקרא ״הכיתה כמכל״. את המודל פיתחה רחל כרמי והוא שם דגש על הכיתה או על הקבוצה כמרחב בטוח. המחנכת והמטפלת משמשות במודל זה כזוג הורים המחזיק במרחב ובהתפתחות הרגשית (אימא) במערך גבולות ברור (סמכות אבהית).

במהלך השנתיים האלה עברה הקבוצה תהליך התפתחותי קבוצתי רגשי וגם אינדיווידואלי. לכן התגייסות התלמידים למפגש הזום הייתה ברובה מתוך המרחב הפנימי המוכר והבטוח שנבנה. בפרוץ משבר קורונה ישבנו, מחנכת ותרפיסטית, להתאים את הטיפול לתקופה. בנינו מערך שעסק בתכנים שיעזרו לתלמידים להתמודד עם משבר קורונה. התכנים שהועברו עסקו בסוגיות רגשיות שעשויות להיות משותפות לכל התלמידים כדי שיחושו נוח יותר ובטוח יותר לשתף בקבוצה.

מפגש הטיפול באומנות

  • פתיחה: התחלנו בתרגילי נשימה, תרגיל הפרח והנר – שואפים אוויר כפי שמריחים פרח ונושפים כפי שמכבים נר. הנשימה מאזנת ומרגיעה מצבי לחץ וחרדה.
  • תוכן המפגש היה משחק שאלות שבו כל תלמיד בחר אקראית מספר (מתוך 15 כרטיסיות). לפי המספר קיבל שאלה שעסקה במצבו הרגשי והתבקש להשיב עליה.

דוגמאות של שאלות והיגדים

  • משהו קשה שהיה לי והצלחתי להתגבר עליו בתקופה הזאת
  • משהו חדש שגיליתי על עצמי
  • משהו שאני מחכה לעשות כשתיגמר קורונה
  • הבקשה שלי לראש הממשלה ולממונים
  • מכתב שלי לקורונה

לסיום אספנו חוויות, סגרנו את המפגש ונפרדנו עד לפעם הבאה.

מנהלת בית הספר: הודא סקר

הנרייטה סאלד, חיפה: שיתוף פעולה מקצועי שהוביל ואִפשר למידה מרחוק

הנרייטה סאלד, חיפה: שיתוף פעולה מקצועי שהוביל ואִפשר למידה מרחוק

רכזת התקשוב יעל סדן סלמה מספרת:

שיתוף פעולה מקצועי בין המחנכים, הצוות המקצועי והצוות הטיפולי אפשרו למידה מרחוק שנתנה מענה לכלל תלמידי בית הספר בתחומים הלימודי החברתי והרגשי מתוך התאמה למצב החדש.

עד פרוץ משבר קורונה, צוות בית הספר כמו גם התלמידים לא התנסו בלמידה מקוונת ומרחוק. מייד עם סגירת בתי הספר, התגייס צוות הנרייטה סאלד כולו לסיוע לתלמידים ולמשפחות. הצוות החל בלמידה אינטנסיבית של כלים דיגיטליים, פתח מרחבי כיתות וירטואליים, התנסה בכלים חדשים וקיים הדרכות בתוך הצוות לרבות שימוש יצירתי בכל הכלים שעמדו לרשותו.

נהנינו לראות תלמידים חווים חוויות הצלחה ומגלים מוטיבציה ללמידה מרחוק.

בד בבד עם הקשר היום-יומי של מחנכי הכיתות עם התלמידים והוריהם ובתמיכתם של המורים המקצועיים, המשכנו לעבוד ולתרגל מיומנויות אקדמיות לפי רמות תפקוד. שיתופי הפעולה בין המורים מצוות מקצועות הבריאות ומצוות הטיפול הרגשי נעשו בשלושה מודלים:

  • שיעורים כלל כיתתיים
  • שיעורים קבוצתיים
  • שיעורים וטיפוליים יחידניים

כל אלו נועדו לתת מענה מותאם ככל האפשר לכל תלמיד ולהמשיך וללמד על פי תוכניות הלימודים.

דוגמה לעבודה בצוות רב-מקצועי:

שיעור משולב בכיתה א' של מחנכת, מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת בנושא האביב :

מטרת השיעור הייתה בין השאר שהתלמידים יהיו נוכחים ואקטיביים בלמידה. השיעור התקיים באותה עת ב-ZOOM ובקפסולה הבית ספרית.

המרפאה בעיסוק הקריאה את הסיפור "שמתי לב ש.." וביקשה מכל תלמיד שיתבונן בכל אחד מהחברים המחוברים מהכיתה ומהבית וישים לב אם הוא שמח או עצוב, מה הוא לובש וכדומה. אחר כך הראתה תמונות מסביבת ביתהּ, טבע ופרחים. התלמידים נדרשו לשים לב לפרטים הקטנים כגון דבורים על הפרחים או צבעי הפרחים. קלינאית התקשורת הצטרפה והקנתה קטגוריות סמנטיות כגון צבעים ופרחים והרחיבה את השיח הדבור. לבסוף תרגלו התלמידים מיומנויות גרפו-מוטוריות בשלבים: ציור של עיגול וקווים סביבו עד ליצירת שמש. נציין כי ניכר שיתוף פעולה מצד ההורים וגיוס לתהליך הלמידה.

ההורים התבקשו לארגן מראש חומרים פשוטים עם התלמידים דוגמת מספריים, צבעים, חומרים שיש בבית, פינת עבודה שקטה וכמובן לעזור ולתווך.

הילדים נהנו והיו פעילים במהלך כל השיעור.

מנהלת ביה"ס: דפנה רם

תל חי, חיפה: שיתוף ושמירה על קשר לימודי חברתי ורגשי בזמן הלמידה מרחוק

תל חי, חיפה: שיתוף ושמירה על קשר לימודי חברתי ורגשי בזמן הלמידה מרחוק

צוות בית הספר והמתי"א הבינו כי יעילותה של למידה מרחוק וחשיבותה לילדים בעלי קשיים התנהגותיים ורגשיים נעוצה בדרך שבה היא מועברת. את הלמידה יש להתאים לצורכי האוכלוסייה, לנהוג גמישות ולשים דגש על נושאים בוערים, לימודיים ורגשיים כאחד. כל אלו נעשים מתוך שיתוף פעולה מלא בין כל השותפים ולמען הצלחת הילדים.

מחנכת הכיתה טלי גטניו מספרת:

למידה במצב חירום נותנת הזדמנות לתלמידים בכיתה רגשית התנהגותית ולבני משפחותיהם לשתף בתחושותיהם ולשמור על קשר לימודי חברתי ורגשי כאחד. נוסף על כך היא מאפשרת לנו, הצוות החינוכי והמקצועי, לקדם הצלחה דרך מענה מותאם לכיתה המאופיינת רגשית בכל התחומים בד בבד עם שיתוף פעולה וסנכרון.

כל אלה מאפשרים לבנות תוכנית מקוונת יעילה ללמידה:

השלב הראשון הוא איסוף נתונים אישיים ומידע מכל תלמיד בכיתה כדי לבנות תוכנית מותאמת למידה המבוססת על העצמת החוזקות ועל התייחסות לשונות ולצרכים הקיימים.

השלב השני הוא קיום שיחות אישיות של כל הצוות הפרא-רפואי המטפל על ידי מתן מענה ומקום לשיתוף קשיים ולבטים רגשיים הנחוצים בעיקר בעת הזו, כמו גם התאמת הטיפול והקשר עם התלמידים בתנאים של למידה מרחוק.

השלב השלישי הוא בניית מערכת מקוונת.

המערכת המקוונת מאפשרת לתלמידים:

  • נגישות קלה על ידי קישורים ישירים למשימות
  • אפשרות מענה על משימות מקוונות ישירות ללא דרישות ידע טכנולוגיות
  • משימות מגוונות הנוגעות גם למקצועות הליבה
  • משימות הפוגה והעשרה החשובות כל כך בשלב זה
  • מערכת מובנית שאפשר לפתוח אותה ואת המשימות מכל מכשיר קצה

מקצת מהמשימות הלימודיות מקורן באתר לרגו, מיזם חינוכי-טכנולוגי המציע שפע של משימות במבחר נושאים. אפשר לבנות שיעורים מקוונים נגישים לפי רמה או להשתמש בנושאים קיימים.

המורה מקבל ישירות לדוא"ל האישי שלו דוחות מפורטים על תהליך הלמידה של התלמידים, והתלמידים נכנסים למשימות על ידי שם בלבד. דוגמאות:

  • שיתוף הדלקת נר בשעה אחידה בערב יום השואה
  • טקס ועמידה יחדיו בצפירה ולאחר מכן הקראת סיפור מותאם
  • שיחות זום שבהן משתפים ברגשות, בעיסוקים ובתוצרי הלמידה
  • מעקב אחר השתתפות וּוידוא שהכול מקבלים מענה ומשתתפים בזכות תמיכתו של הצוות התומך הטיפולי
  • תחילת כל בוקר, כמו בכיתה, בשיר של יום שהתלמידים כל כך אוהבים ומתחברים אליו
  • מערכת שאינה מעמיסה על התלמיד והמשפחה אלא נותנת מענה לימודי וחברתי

יצוין שהתלמידים שיתפו פעולה, וההורים שמחו על המענה הברור שניתן.

מנהלת ביה"ס: רויטל אפלבוים

גלילות, נשר: פעילויות משחוק בהוראה בזמן קורונה

גלילות, נשר: פעילויות משחוק בהוראה בזמן קורונה

ליאת פרץ, רכזת התקשוב מספרת: בימי קורונה דאגנו למשימות משפחתיות כדי שהילדים יחוו הצלחה וייהנו בפעילויות השונות עם ההורים.
בבית הספר נעשו פעילויות רבות. מיד עם ההודעה על ההסגר עברו מורי בית הספר השתלמות בזום כמו גם הדרכה על הפעלה ב-meet ועל כלים שונים.
נוסף על כך עשינו פעילויות המשלבות מִשחוק בהוראה מאחר שהיה חשוב לנו שההורים יפעלו עם הילדים.
הכנתי חדרי בריחה בנושאים שונים:

יותר מששת אלפים ילדים מכל הארץ פעלו בחדרי הבריחה הללו. חדרי הבריחה נועדו מלכתחילה לתלמידי בית הספר אבל פתחתי אותם לציבור הרחב.
עשינו משחק טריוויה מקוון בנושא בעלי חיים להורים ולילדים מכיתות א' עד ו'. 150 ילדים השתתפו במשחק בו זמנית. הזוכה המאושרת, ילדת כיתה ב', הצטרפה לשיחה בזום עם צוות המורים ועם ראש העיר.
המורים הכינו סרטוני קומיקס לתרגול חשבון לילדי כיתה א'.
הצוות עבד בשיתוף פעולה וקיבל עזרה והדרכה על כלים חדשים בכל שבוע.

מנהלת בית הספר: מירב אפלויג

בית אקשטיין, קיבוץ גן שמואל: למידה משמעותית והתפתחות אישית בזמן קורונה

בית אקשטיין, קיבוץ גן שמואל: למידה משמעותית והתפתחות אישית בזמן קורונה

דיקלה ויצמן מנהלת בית הספר מספרת : אחד הכלים המשמעותיים לתלמידים שלנו הוא סדר יום. לכן, כמו בשגרה, כל מחנך תכנן תכנית שבועית המותאמת לכיתתו ומבוססת על מתווה בית הספר. המתווה משלב בין למידה בכיתה לפי תכנית הלימודים והגשה לבגרות לבין מפגשים קבוצתיים של התפתחות אישית לפי הגישה הנרטיבית הפועלת בבית הספר זה שנים מספר. לצד אלו ישנם מפגשי חונכות עם חונך או מחנך הכיתה ומפגשים פרטניים רגשיים או לימודיים. לכל מחנך או חונך ישנה תכנית שבועית מלאה של קשר אישי וקבוצתי עם כל התלמידים ועם הוריהם.

  • למידה משמעותית

הותאמה למידה פרטנית לתלמידים הזקוקים לתמיכה אישית. לדוגמה בתחום הדעת עברית:

במהלך השנה נחשפו התלמידים לאחד היעדים המרכזיים של בית הספר: לומד עצמאי בסביבה מתוקשבת. שיטת לימוד זו במקצוע העברית הועברה בכל השכבות בעקביות ובשיטתיות החל מכיתה ט'. הצוות הונחה לבנות מטלות מגוונות המשלבות מיומנויות שונות בשפה בדגש על קריאה עצמאית ועל מיומנויות כתיבה. בעת האחרונה, עקב משבר קורונה, נתבקשנו לעבור ללמידה מרחוק במקצוע העברית. הלמידה נעשית באמצעות שיעורי זום המתקיימים קבוע לכל שכבה לפי מערכת מובנית. בכל שיעור נעשית הקניה של החומר ואחריה תרגול. בסוף השיעור התלמידים מקבלים מטלה להגשה. רוב התלמידים מגלים עניין רב ומצפים לשיעורים. את המטלות מגישים ומקבלים עליהן משוב. תלמידי כיתה י' החלו לפני כשלושה חודשים לעבוד עצמאית בכיתה על מטלת הערכה חלופית. בשלב זה הם מסיימים את תהליך הכתיבה האישית ועובדים על התוצרים שלהם. על אף הקשיים ניכר שהרוב משקיעים מאמץ רב בהכנת המטלות ובלימוד החומר.

  • התפתחות אישית

אנו מקפידים על המשך קיום מפגש שבועי של "התפתחות אישית" של הכיתה עם המחנך והתרפיסטית המלווה את הכיתה. במפגשים אנו מזמינים את התלמידים לספר על עצמם ועל תחושותיהם בימים אלו, בשלל אמצעים יצירתיים. המצלמות הנכנסות אל המרחב הפרטי מעוררות לעיתים מבוכה, אבל במקרים רבים הן מאפשרות לתלמיד להכניס את חברי הקבוצה לחייו – להראות את חיות המחמד, את החדר, הנוף מהחלון. אנו מנצלים את המפגשים לציין ימי הולדת ולחגוג יחד.

כל התלמידים המטופלים רגשית בבית הספר ממשיכים במפגשים פרטניים בזום.

כדי לאפשר לתלמידי כיתה י"ב להמשיך בתהליך של סיום ופרידה אספנו תמונות מארבע שנות חינוך והכנו מצגת. התלמידים צפו בה יחדיו. כמו כן הכנו סרטון קצר על כל אחד מהתלמידים. המצגת והסרטון נשלחו לתלמיד ולהוריו, ואלו הודו על כך מאוד.

  • ערכים

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הוזמן בית הספר כולו לצפות בטקס שצולם מבעוד מועד עם התלמידים והצוות. בטקס צפו תלמידים והורים מכל השכבות, התרגשו ועמדו יחד לשירת התקווה. בסיום הטקס הוזמנה שכבת ט' למפגש ובו האזינה לעדות של בת לשורדת שואה ששיתפה בסיפור המשפחתי, בתמונות ובחוויות.

התלמידים האזינו לדבריה ואחר כך שאלו שאלות בוגרות שהעידו על רגישות לצד סקרנות ורצון לגלות עוד ועוד פרטים.

גן שיטה - עיכוב התפתחותי , פרדס חנה: לא לפחד להתנסות – הנאה בהתנסות באמצעיים טכנולוגיים ללמידה מרחוק

גן שיטה - עיכוב התפתחותי , פרדס חנה: לא לפחד להתנסות – הנאה בהתנסות באמצעיים טכנולוגיים ללמידה מרחוק

מנהלת הגן עינב שרעבי מספרת: בזמן הסגר היה לנו חשוב לשמור על השגרה גם מרחוק – הילדים המשיכו לקבל את הטיפולים שהם זקוקים להם גם בלמידה מרחוק. זאת בעזרת שיתופי פעולה בין צוות הגן, הצוותים הפרא-רפואיים והגננת.

נוסף על כך נערך מפגש זום משותף בין המרפאה בעיסוק וקלינאית התקשורת עם ילדי הגן – צוות הגן חשב כיצד לתת מענה לילדים בתקופה זו. הצוות בנה תכנית של שיתוף פעולה עם הצוות הפרא-רפואי העובד בגן.

דוגמאות לפעילויות שנעשו עם הילדים:

  • סיפור יציאת מצרים- פעילות שפתית ומוטורית סביב סיפור יציאת מצרים
  • שיתוף מסך של הסיפור- שימוש בהסבר ובנימוק לתיאור אבסורדים, ציור של משולש כפירמידה וריבוע כמצה
  • הילדים הדגימו תנועות של חיות בעקבות סיפור 'הציפור הקטנה'.

הילדים נהנו והתרגשו לפגוש את החברים ואת הצוות דרך מסך המחשב והצוות התנסה בכלים מתוקשבים, אף שחשש תחילה וראה שאפשר ללמוד ולהצליח גם בדרכים אחרות מהרגיל.

הילדים שיתפו פעולה בעזרת ההורים, התרגשו ונהנו מאוד מהפעילות ומהמפגש מרחוק בעת משבר זו.

להמשך השגרה ומענה טיפולי מרחוק ישנה חשיבות משמעותית בעבור הילדים.

ארלוזורוב, קריית חיים: עושים מהלימון לימונדה

ארלוזורוב, קריית חיים: עושים מהלימון לימונדה

הרכזת הפדגוגית הדס נעים מספרת:

משבר קורונה אילץ אותנו לפעול במהירות שיא. בתוך שעות מספר בנינו תוכנית פעולה, ומשבוע לשבוע היא השתנתה, התגבשה והשתדרגה לפי המצב.

המתכון המנצח

  • בבסיס עמדה מערכת מובנית שיצרה סדר, יציבות ושגרה חדשה. המערכת נתנה מענה מגוון בתחום הלימודי והרגשי ואפשרה בחירה לתלמידים, כך ענתה על הצורך הדיפרנציאלי. הלמידה במרחב המקוון יצרה סביבות למידה חדשות הנשענות על למידה מרחוק. היא כללה חומרי לימוד פתוחים ותכנים דיגיטליים, משחקים ותכנים שיתופיים לפיתוח מיומנויות. כל אלו תרמו לתחושת הבעלות של תלמידים על תהליך הלמידה והגבירו תחושות מוטיבציה פנימית, מסוגלות עצמית וגמישות.
  • המעבר מהוראה פרונטלית ללמידה מקוונת דרש מהמורים התגייסות ולמידה של כלים דיגיטליים חדשים. הצוות חדור המטרה גילה גמישות, ובעבודת צוות הצליח בתוך ימים ספורים להתאים את עצמו למציאות המשתנה. בד בבד נשמר הקשר הבין אישי עם התלמידים לכל אורך הדרך.
  • האתגרים הפדגוגיים הפכו את התלמיד לסוכן למידה עצמאי ואחראי. מערך הלמידה שגובש זימן לתלמידים משימות שפיתחו בהם אחריות אישית ללמידה, יכולת התארגנות, הכוונה ללמידה ויצירתיות.

לצמוח מתוך המשבר: משבר קורונה הביא איתו אתגרים, אך אין להתעלם מן ההזדמנות שנוצרה לקחת עימנו את הדברים החשובים וללמוד מהם להמשך הדרך.

מנהלת: חני סביון

עין אלסהלה, בסמ"ה: שותפות ארגונית בתוך בית הספר מביאה ליצירתיות ולשיתוף פעולה בין חברי הצוות. כל אלו מובילים לעמידה בהצלחה ביעדים אפילו בעִתות משבר

עין אלסהלה, בסמ"ה: שותפות ארגונית בתוך בית הספר מביאה ליצירתיות ולשיתוף פעולה בין חברי הצוות. כל אלו מובילים לעמידה בהצלחה ביעדים אפילו בעִתות משבר

רכזת התקשוב אינאס כבהא מספרת:

בתקופת הלמידה מרחוק מצאנו את עצמנו בעידן חדש ושונה המחייב התמודדות שונה. לכן היה לי חשוב להוביל את השינוי עם מורי בית הספר. כולם גויסו למשימה ועבדו בשיתוף פעולה פורה. חלוקת התפקידים בימי קורונה עזרה מאוד להניע שינוי. הצוות הצליח לנהל מערך הדרכות יומי לשימוש באמצעים טכנולוגיים לשירות הלמידה המקוונת. המחנכים והיועצת ניהלו מערך שיח רגשי ונתנו סיוע מתמיד לתלמידים ולמשפחותיהם. ניכרה גמישות רבה בהתמודדות עם השינויים המהירים. נראה שמכל צרה פרחנו עם רעיון חדש. ניהלנו שיעורי זום במקצועות הליבה כולל משימות מתוקשבות, משוב והערכה. המורים למדו בעצמם לומדות וכלים טכנולוגיים ושילבו אותם בשיעורים במשחקים ובלמידה חווייתית.

כל העת היינו קשובים לנעשה בשטח. כאשר מורים דיווחו על קושי בניהול הכיתה כולה בשיעור זום רגיל, בחרנו בחלוקת חדרים בזום וניהלנו למידה בקבוצות קטנות. זה גם ענה על הצורך בלמידה דיפרנציאלית בבית הספר. נוסף על כך דאגנו להתאמות בלמידה לתלמידים בסיכון לרבות תמיכה רגשית .

על אף הקשיים שנלוו למשבר, ימי קורונה זימנו למידה והתפתחות מקצועית בקרב המורים .

מנהלת: סחר בדראן

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.