חפש ב:

מחוז צפון: מפקח תקשוב משה חיימוביץ' חזרה למדווחים מהשטח

בית הספר האזורי ברגבה - ממשיכים בלמידה מרחוק "אותה הגברת בשינוי אדרת"

בית הספר האזורי ברגבה - ממשיכים בלמידה מרחוק "אותה הגברת בשינוי אדרת"

בבית הספר היסודי האזורי ברגבה צוות המחנכות בנה עם המורים המקצועיים מערכת מגוונת של שיעורים סינכרוניים ואסינכרוניים המַדמים שגרת לימודים בבית הספר. המערכת כוללת שיעורי ליבה, עבודה בקבוצות, למידה שיתופית באמצעים שונים, שיעורי העשרה באומנות ובמוזיקה ושיעורי בישול ואפייה. בכל שבוע צוות המורים מפיק תוצרי למידה מגוונים ומפיץ אותם לקהילת בית הספר.

"אנו נמצאים בקשר שוטף עם ההורים והילדים ומפיקים בכל יום תובנות המסייעות בתכנון המחר. הנוכחות המרשימה של הילדים בכל יום של פעילות ממחישה זאת", מספר עדי הראל, מנהל בית הספר.

 

"כל ישראל ערבים זה לזה"

מורה לשפה לימד שיעור בנושא "כל ישראל ערבים זה לזה בזמן השואה". אחרי הקניה של דקות אחדות שלח את הילדים למשימה בקבוצות. הוא לימד אותם לפתוח שיחת ועידה בוואטסאפ (אפשר להוסיף עד 4 משתתפים) ונתן משימה בקובץ שיתופי לכל ילדי הכיתה. התלמידים התייחסו בהתרגשות רבה לעבודה בקבוצות, ניכר היה שחסר להם המפגש החברתי והם נהנו מהפעילות.

 

עינת לייקין - מדריכת תקשוב

חורפיש א', חורפיש: ללמוד עם צוות רפואי של בית חולים

חורפיש א', חורפיש: ללמוד עם צוות רפואי של בית חולים

רכז התקשוב אבתסאם סאבק מספר לנו על יוזמה ייחודית של בית הספר היסודי חורפיש א': שיעור וירטואלי של מדע וטכנולוגיה לכיתות ו' עם הצוות הרפואי בחדר המיון של בית החולים בנהרייה.

במפגש הוקירו התלמידים את עמלם של אנשי הצוות הרפואי וניהלו עימם דיון בנושא נגיף קורונה, התפשטותו, דרכי מניעה, התקדמות בפיתוח חיסון, כיצד מזהים חולה ועוד.

מפגש הלמידה בכיתה הווירטואלית נעשה בחסות הפיקוח הכולל והפיקוח על התקשוב במגזר הדרוזי.

מנהל: עמאד חסין

כל מה שבית ספר צריך או 70 בתי ספר במגזר הערבי צריכים – זה ממונה תקשוב אחד

כל מה שבית ספר צריך או 70 בתי ספר במגזר הערבי צריכים – זה ממונה תקשוב אחד

במחוז הצפון יש 70 בתי ספר דוברי ערבית שלא נכנסו לתוכנית התקשוב הארצית.
לטובת למידה מרחוק הוביל ממונה התקשוב במגזר הערבי סאטי חלאילה מהלך שבו הוכשרו כל בתי הספר ללמידה מרחוק.

7 צעדים ל-70 בתי ספר

  1. בתחילת התהליך אותרו אנשי קשר לבתי ספר ונפתחו להם שמות משתמשים בצפונט החדש.
  2. נפתחו שמות משתמשים לכל התלמידים ולכל המורים.
  3. נעשו הדרכות לאנשי הקשר ולרכזי התקשוב בבתי הספר בנושא ניהול משתמשים, הוצאת דוחות קלאסרום ובניית אתרים בגוגל סייט.
  4. ניתנו הדרכות למורים בבתי הספר על כלים ללמידה מרחוק באמצעות גוגל סטרים.
  5. בתי ספר שביקשו הדרכה פרטנית לצוות שלהם קיבלו תמיכה יומית.
  6. בתי הספר בנו מרחבי למידה בגוגל קלאסרום, תודרכו באמצעות סרטוני הדרכה על השימוש בכלים גוגל מיט וזום ועל יצירת סביבות למידה.
  7. בתי ספר מגישים למחוז סטטוס יומי הכולל נוכחות תלמידים ומערכת שעות של למידה מרחוק.

היום כל בתי הספר מקיימים למידה מרחוק ומרוצים מעבודתם. הצלחה זו משמעותית במיוחד לאור העובדה כי 90% מבתי הספר האלה מגישים את תלמידיהם לבחינות הבגרות השנה.

עמק חרוד, עין חרוד: מגשימים חלומות

עמק חרוד, עין חרוד: מגשימים חלומות

בבית הספר היסודי "עמק חרוד" בעין חרוד זימנה הלמידה מרחוק העמקה של העקרונות הפדגוגיים המלווים את בית הספר ותחילת הגשמתו של חלום.

רכזת התקשוב נחמה בן צבי מספרת: "בבית ספרנו כבר שנים רבות ישנם מרחבי למידה שאליהם התלמידים יוצאים מכותלי הכיתה ויכולים ללמוד תחומי דעת כגון מדע, מחשב, משחק, יצירה, דרמה, מוזיקה וכדומה (מיישמים את גישתו של גרדנר). מכיתה א' הילדים לומדים להתנסות במגוון דרכי למידה. כל המרכזים פתוחים בעת ובעונה אחת, מה שמאפשר לתלמידים ללמוד לבחור. בשנים האחרונות נוצרה אט-אט העמקה בפיתוח החשיבה היצירתית. נותנים לתלמיד תחום, והוא בוחר כיצד לחקור עליו. נשאלות שאלות, והתלמידים בוחרים דרכים שונות למתן פתרונות יצירתיים. השמיים הם הגבול. כל זה בא לידי ביטוי בלמידה מרחוק".

חושבים יצירתי

בהיבט הפדגוגי – בשבוע הראשון של הלמידה מרחוק התחלנו בפיתוח פעילויות של חשיבה יצירתית. הייתה תחושה של התחדשות וחגיגה. הילדים השתתפו ושלחו מאות יצירות. כל העבודות הועלו לסטורי באינסטגרם של בית הספר, דבר שיצר באז' ועודד עשייה ויצירתיות. לדוגמה, עבודות התלמידים צילום של לב – חושבים יצירתי.

בעקבות זאת נפתח באתר בית ספר "חלון: בעמק חרוד חושבים יצירתי" ובו קישור למרכזים שונים בחשיבה יצירתית. המרכזים חיים ונושמים, ונוספות אליהם פעילויות שונות.

מערכת "מגוון"

לאחר שהחשיבה היצירתית החלה לרוץ, פנִינו לפיתוח ולהעשרה של מרחב הלמידה. נוסף על המערכת הכיתתית שבה מקצועות הליבה, נבנתה מערכת העשרה שבועית שבה מבחר שיעורים שהפיק הצוות בתחומי דעת שונים. שיעורים אלו מאפשרים לתלמידים להתנסות בהתנסויות חדשות כגון למידת חקר בנושאי טבע, חשיבה יצירתית, אומנות, בניית אתרים, אפייה (סרטון למידה שהופק בזום עם תלמידים), יוגה, ריקודי בטן, זומבה (בהנחיית תלמידים), יצירה ועוד.

הרציונל מאחורי מערכת "מגוון" הוא הרצון לחשוף את התלמידים להתנסויות חדשות ולאפשר בתוך כך למשפחות לפעול וללמוד ביחד. המצב החדש של ההסגר עורר קושי טכני אצל משפחות שאין להן מחשב לכל ילד. דרך מערכת המגוון ארגנו חוויה משותפת לבני המשפחה בשימוש במחשב אחד לכולם. כל הפעילויות מותאמות לכל תלמידי בית הספר. המערכת זמינה באתר בית הספר – מערכת שבועית מגוון.

מנהלת: הילה שוב גולן

בית חינוך יצחק נבון, יקנעם: סדנאות בזמן קורונה

בית חינוך יצחק נבון, יקנעם: סדנאות בזמן קורונה

מנהלת בית החינוך שושי בן יוסף מספרת: מודל הפעלת הלמידה מרחוק הותאם לימים אלו וקיבל משנה תוקף ברוח הייחודיות של בית הספר. לפי חזון בית החינוך, "אנו מאמינים כי חינוך אישי, בדרך של למידה שיתופית פעילה תוך התנסות באתגרים ובמצבי אי-ודאות, יְפתח לומד אוטונומי המיטיב עם עצמו ועם החברה". אלו העקרונות שהנחו אותנו: חינוך אישי, למידה שיתופית וחינוך ליזמות ויצירתיות במרחב המשותף.

רכזת התקשוב תמר לוין מספרת:

הלמידה מרחוק התקיימה החל מיומה הראשון על פי תוכנית שגובשה והועברה במפגשי הצוותים. הלמידה נעשתה דרך אתר בית החינוך שכלל מרחב הוראה בחירום ומרחבי למידה לכל הכיתות ב-Classrooms. המרחבים הוכנו מבעוד מועד, והתלמידים כבר הורגלו ללמוד בסביבתם. במרחב הכיתה הווירטואלית פורסמו מערכות הלמידה ונערכה תקשורת סינכרונית וא-סינכרונית בין צוות ההוראה לתלמידים.

בית החינוך השתדל לתת מענה מותאם וגמיש לצורכי הלומדים גם בלמידה מרחוק. לפני חופשת פסח בנה צוות ההוראה מערכות הנותנות מענה רגשי, מקיימות למידה חדשה ותרגול. עם היציאה לחופשת הפסח מילאו כל התלמידים שאלונים (שאלון כיתות א-ב, שאלון כיתות ג-ו). מהשאלונים עלו תובנות חדשות, ולפיהן נבנו מערכות חדשות הכוללות יותר בחירה, מענה רגשי-חברתי ויוזמות נוספות ברוח ייחודיות בית החינוך.

יוזמות ברוח ייחודיות בית החינוך:

  • סדנאות נט"ל להפגת הלחץ והחרדה – מפגשים לתלמידים ולהורים
  • מענה לבריאות מנטלית – בכל כיתה התקיימה סדנה שבועית בהנחיית שני פסיכולוגים מנט"ל, והוזמנו אליה גם ההורים.
  • סדנת נט"ל בכיתה ב'
  • סדנאות קורונה ומייקרים
  • סדנת קורונה ומייקרים בכיתה ה' – לסדנה המוקלטת

במסגרת סדנאות בנושא מציאות רבודה, מייקרים ויוזמות המתקיימות בבית החינוך בימי שגרה התקיימו מפגשים וירטואליים לכיתות ד-ו על קורונה ומייקרים. בסדנה נפגשו הילדים עם אוראל אלימלך, מייסד מייקרטק (עמותת יצחק נבון), ולמדו על טכנולוגיות העוזרות לאנושות במאבק בקורונה, אחת מהן ישראלית ומבטיחה ממש. עוד התוודעו אל המהלכים שיזמו אנשי ההייטק בארץ ולמדו איך שיתוף פעולה מקדם פתרונות לאתגרים שונים שהנגיף מזמן. התלמידים נפגשו עם יצירות טכנולוגיות של מייקרים ולמדו כיצד נבנו ואיך תורמים המייקרים הישראלים מיכולותיהם ומזמנם לניצחון ולהשפעה מכריעה על המגפה. הילדים למדו לבנות מוצר למלחמה בקורונה ממצרכים שיש בכל בית.

אורנים, יקנעם: יישום צביון של חינוך דמוקרטי גם בלמידה מרחוק ושמירה עליו

אורנים, יקנעם: יישום צביון של חינוך דמוקרטי גם בלמידה מרחוק ושמירה עליו

הלמידה מרחוק שכללה ופיתחה את היכולות הן של הצוות החינוכי הן של התלמידים לשימוש מיטבי בטכנולוגיה ובכך קידמה את כולנו יחד למאה ה-21, מספרת רכזת התקשוב של בית הספר ליאת שמחס. החונכות, למשל, היא אחד העקרונות המרכזיים בחינוך הדמוקרטי המושתת במהותו על קשר אישי בין חונך מבוגר המלווה את הילד במסע חייו ומשמש בעבורו דמות תומכת ומתווכת. במשבר קורונה, כשהופרה השגרה, גברה תחושת אי הוודאות, לכן שמנו לעצמנו מטרה לתת מענה רגשי ולהמשיך ללוות את החניכים. שיבצנו במערכת השבועית בכל יום שעת חונכות הכוללת מפגש אישי עם תלמידים גם מרחוק באמצעות זום, גוגל מיט ואפילו ואטסאפ.

הלמידה מרחוק אפשרה לשמר את הפדגוגיה הדמוקרטית באמצעות יצירת מפגשים מבוססי דיאלוג המעודדים למידה אקטיבית ודינמית שבהם הצוות המקצועי אינו בעל הידע אלא הידע נוצר במפגש משותף. השתמשנו במגוון מודלים פדגוגיים כגון משימות חקר אישיות, מורה צעיר מלמד, למידה מבוססת פרויקטים ועוד.

זכות הבחירה של כל תלמיד באה אף היא לידי ביטוי בלמידה מרחוק. שמרנו על זכותם לבחור קורסים ומשימות ממקצועות הליבה. המערכת המגוונת והעשירה נתנה ביטוי לשונות בין הלומדים (דוגמה למערכת שבועית).

הצלחנו לשמר את תפקודן של הרשויות, הרשות המבצעת והמחוקקת. ועדות החלו לפעול ולהפעיל תלמידים עצמאית. שעת סיפור – ועדת ספרייה לילדי הגן.

הפרלמנט המשיך במתכונתו גם מרחוק. באמצעות כלים דיגיטליים חיבר בין קהילת "אורנים", תלמידים ומורים, ופעל על פי מתווה הלמידה הקיים בשגרה ללא קורונה. חברי הפרלמנט הצליחו בשיח וירטואלי לשמור על מבנה דיוני הפרלמנט ועל התנהלותו ויצרו פלטפורמה דיגיטלית בשגרת קורונה. פרלמנט בית החינוך – מסמך להצעת רעיונות.

בתחילת המשבר חששנו שמא לא נוכל ליישם את התפיסה החינוכית שלנו בלמידה מרחוק, אך אט אט למדנו להאמין שהכול אפשרי, גם מרחוק... בכוונתנו להמשיך ליהנות מאמצעי הלמידה מרחוק ולשלבם בעשייה הפדגוגית בהמשך.

מנהלת בית הספר: יפה אוקנין

הר גילון, גילון: משימות ותוצרים בימי קורונה

הר גילון, גילון: משימות ותוצרים בימי קורונה

רכזת התקשוב יפית מזרחי מספרת: בפעילויות ובמשימות ניתנה לתלמידים אפשרות בחירה וחופש לחשיבה יצירתית. גישה זו עודדה יצירתיות בקרב התלמידים, והם הפתיעו אותנו בתגליות חדשות לגבי יכולותיהם וכישוריהם. התוצרים היו מגוונים ויצירתיים ושולבה בהם טכנולוגיה עכשווית.

הקפדנו בכל שבוע על שגרה מסודרת של למידה מרחוק שבה כל התוכניות הועלו לאתרי השכבות ומשם הייתה לכולם גישה לשיעורים הסינכרוניים והא-סינכרוניים. התלמידים ידעו להבחין בין מגוון המשימות, בין חובה לרשות, וכך לנהל את הלמידה שלהם ואת זמנם.

בתחילת כל שבוע עברו המחנכות עם התלמידים על התוכנית השבועית ובהמשך השבוע כמעט בכל בוקר פגשו את התלמידים בזום, דבר שחיזק את שמירת הקשר האישי.

תלמידי שכבה ה' בשיעור אומנות

תלמידי כיתות ה' עבדו על פרויקט באומנות שקראתי לו "אני אוהב להיות בבית". הפתיח לפרויקט היה הקליפ שהכינו שופטי "הכוכב הבא" עם שמונת מתמודדי חצי הגמר. הם הקליטו גרסת כיסוי ל"אוהב להיות בבית" של הזמר הידוע אריק איינשטיין ז"ל, במטרה להעלות את המודעות לחשיבות השהייה בבתים בימים אלו. התלמידים התבקשו להכין יצירה שמייצגת את הדברים שהם אוהבים לעשות בבית. אפשר היה להגיש בטכניקה מעורבת – דו ממד, תלת ממד או כל דרך יצירתית אחרת.

את התוצרים היה חשוב לי להציג באופן שיתופי בסביבה שתאפשר לתת משוב עמיתים. על כן הצגתי את התוצרים במצגת שיתופית  Google Slidesובה כל תלמיד הוסיף תגובה ונתן משוב ליצירה של חברו. (כמובן לפי הנחיה כיצד לתת משוב בונה ומקדם).

דוגמאות לתוצרים:

  • תוצר שנעשה ב-Minecraft – אפשר לראות שתלמידים שנותנים משוב גם מקבלים תשובות לשאלותיהם מהיוצרים.
  • תוצר של התלמידה שירה מכיתה ה2 שבחרה להציג במצגת צילומי תקריב של היצירה שלה.

תלמידי שכבה ה' במסגרת שיעור שפה

התלמידים קיבלו משימה בנושא מחויבות ואחריות של כמה שלבים: שיר, פאזל, טקסט ושיר בסרטון. השבוע בשיעורי שפה העלו מחנכות השכבה בפני התלמידים את חשיבות המחויבות לחברה, עזרה הדדית לאנשים עם מוגבלות. המחנכות סיפרו על רונאלדו שהפך את בתי המלון שלו בפורטוגל לבתי חולים לחולי קורונה, מימן ציוד רפואי ושכר רופאים. משימה זו היא על רוח ההתנדבות שלו.

לסיום קיבלו שלוש משימות. אחת מהן הייתה להציג בדרך יצירתית את ההנחיות או את כללי השמירה על בריאות הציבור בתקופה זו.

תלמידי כיתה ה2 של המחנכת גלית מורנו הכינו תוצר שנקרא חדשות הקורונה.

תלמידי שכבה ה' מכינים משימה במסגרת יום הזיכרון לחללי צה"ל

התלמידים התבקשו להעלות למצגת שיתופית סיפורים על מבצעים צבאיים ומלחמות ישראל או סיפורי משפחה אישיים, באמצעות כתבה או סרטון. תלמידת כיתה ה4 אלונה דגני ובני משפחתה הכינו כתבה ובה היא מציגה את מבצע "עופרת יצוקה". אלונה ואחיה היו הכתבים, ואביהם שדר מהשטח.

התלמידה שני בראל מכיתה ה4, ראיינה את הסבא והסבתא שלה על תקופת מלחמת ששת הימים.

מנהלת בית הספר: יעלי גזל

ממ"ד שבט סופר, חצור הגלילית: פיתוח יצירתיות בקרב הצוות החינוכי, התלמידים וההורים

ממ"ד שבט סופר, חצור הגלילית: פיתוח יצירתיות בקרב הצוות החינוכי, התלמידים וההורים

מנהל בית הספר דביר דוד מספר: כשבוע לפני החלטת הממשלה לסגור את בתי הספר התקיים תרגיל למידה בחירום. בעת הזו הוא קיבל משנה תוקף, והלמידה הותאמה למצב החירום ולשכבות הגיל השונות. הלמידה מרחוק החלה מהיום הראשון על פי תוכנית שגיבש הצוות החינוכי. הקפדנו על שגרה מסודרת של למידה עם לוחות זמנים.

בהיות בית ספרנו דתי, בכל בוקר פתחנו בתפילת שחרית משותפת לשכבות א'-ב' וג'-ו' באמצעות זום ובהובלת הצוות ורב בית הספר. לכל כיתה הייתה מערכת שבועית. כך ידעו הילדים מראש מה סדר היום ומי מלמד אותם. הלמידה נעשתה דרך אתר בית הספר ולוותה במצגות, בסרטונים ובהקלטות שהעלו המורים לאתרי הכיתות. כמו כן היו הפניות לאתרי תוכן ולצפייה בשידורים מתוך מערכת השידורים הלאומית.

מלבד הלמידה הכיתתית התקיימו לימודי בחירה ובהם:

  • בית מדרש – לימוד זה התקיים באמצעות זום בסוף כל יום בהובלת המורה איתן ורב בית הספר. השתתפו תלמידים שגילו בו עניין וקבוצת הורים שנהנתה להשתתף בלימוד.
  • סיירת תנ"ך – שלוש פעמים בשבוע הועבר לימוד זה לילדים חובבי תנ"ך בהובלת רב בית הספר.
  • חוגים בהובלת הצוות החינוכי – באתר בית הספר הצענו מרחב של חוגים ובהם: מדענים צעירים, קומיקס, אומנות, אוריגמי, טבחים צעירים, תיאטרון, קסמים, גינה ביתית, תקשורת ועריכת סרטים, ספרדית, אופניים, טבע ושדאות, ספורט, קובייה הונגרית.
    החוגים היו זמינים בכל ימי קורונה. המורים העלו חומרים והתלמידים יכלו להיכנס לחוג לבחירתם, ללמוד וליהנות. אחרי פסח בכל יום רביעי התנהלו חוגי הבחירה הנ"ל דרך זום מהשעה 12:00 עד 13:30. לתלמידים ניתנה אפשרות לבחור בחוג ולהשתתף בו, והרישום נעשה בטופס מקוון. (זהו אגב המועד שבו מתקיימים חוגי בחירה במערכת הקבועה של בית הספר.) מרחב החוגים פעל עד חזרתם של כל תלמידי בית הספר לשגרה.
  • נוסף על כך ערכנו בכל יום שישי קבלת שבת בהובלת הצוות החינוכי, בליווי מוזיקלי ובהשתתפות קהילת בית הספר – תלמידים, הורים ומורים.
    כמו כן נערכו טקסים לימי הזיכרון וטקס הדלקת משואות דרך זום ויוטיוב.
    עוד נעשתה פעילות קהילתית מרחוק לכל קהילת בית הספר – משפחות, הורים וילדים:
    - הכנת חדר בריחה לחג הפסח – פעילות להורים להעברה לילדיהם
    - פעילות משפחות בצוהרי יום העצמאות בקבוצות (חדרים) בזום
    - מדורת השבט – פעילות קהילתית בערב ל"ג בעומר
  • מנהל בית הספר דוד דביר העביר בימי קורונה סיורים וירטואליים והרצאות מרתקות על נושאים, מקומות ואנשים. לדוגמה: סיור מורשת קרב – המערכה על כיבוש ירושלים במלחמת העצמאות; טיול חוצה גבולות בעקבות דמותו של הלוחם האגדי מאיר הר ציון; טיול מערות בעקבות בר כוכבא ועוד.

סגנית מנהל: וראש שרית

יחד, גבעת אלה: שיתוף פעולה מוביל להצלחת הלמידה מרחוק

יחד, גבעת אלה: שיתוף פעולה מוביל להצלחת הלמידה מרחוק

מנהלת בית הספר נירה מרום מספרת: אחת ההצלחות הגדולות שאני רואה בעת הזו היא ההתקדמות הטכנולוגית והשימוש המושכל בכלי התקשוב של כל הצוות החינוכי. הליווי, החניכה והתמיכה של צוות התקשוב של בית הספר הם שאפשרו לכולם לצמוח ולפתח כלים, לגלות יכולות חדשות ולהפיק את המיטב בימים אלה.

בבית הספר היסודי 'יחד' שבגבעת אלה נבנתה מערכת הכוללת את כל חברי הצוות החינוכי במבנה שבועי סדור ובחלוקה לימים. בכל יום הילדים פוגשים את המחנכת בשיעור קבוע בזום הכולל שיח רגשי ופעילות חוסן ולמידה בתחומי הליבה. לכל שכבה נבנתה מערכת מתאימה לגיל ולתחומי הדעת. המערכת כוללת מפגשים כיתתיים קבועים וידועים מראש בתחומי הלמידה עם המחנכת ועם מורי המקצוע. כמו כן היא מציעה שעות גמישות למשימות במבחר תחומים ומשלבת הפגה, יצירה, תרגול והעשרה – ובכך ייחודהּ.

בכל יום הילדים נהנים מחידה יומית העולה בראשית היום לאתר בית הספר. שמותיהם של חמשת הפותרים נכונה מתפרסמים, וניכרת היענות רבה למענה על 'אתגר יחד'.

חשיבה ותכנון רב מושקעים בבניית סדר היום והתוכנית השבועית, והצוות החינוכי עושה התאמות לפי צורך ונותן מענה דיפרנציאלי ללומדים בקבוצות תגבור והעשרה ובמפגשי שיח קבוצתיים.

ההוראה-למידה מרחוק מצליחה בזכות שיתוף פעולה של כל הקהילה. השתתפות התלמידים נבדקת מדי יום ביומו, ואנו שמחים לראות נוכחות גבוהה והשתתפות פעילה של כל ילדי בית הספר. ההורים שותפים, מקבלים את המידע מראש ומסייעים לילדים להתארגן. לאור כל זאת ניכר שהשיתוף הקהילתי והקשר היומי הם המפתח להצלחה ולעמידה באתגר וביעדים.

מול גלעד, אשדות יעקב: עזרת הדדית, הדרכות זום לצוות המורים והמון אהבה לתלמידים

מול גלעד, אשדות יעקב: עזרת הדדית, הדרכות זום לצוות המורים והמון אהבה לתלמידים

מנהל בית הספר דניאל גלעד מספר:

התחלנו את הלמידה מרחוק דרך אתר בית הספר.

בכל שכבה בנינו מערכת שעות שבועית ובה קישורים לכל יום. במערכת השעות שילבנו שיעורים דרך זום לצד מטלות עבודה להגשה באמצעות דואר אלקטרוני, קלאסרום או ואטסאפ.

היה לנו חשוב ליצור קשר עם תלמידים שלא השתתפו בלמידה מרחוק. הצלחנו לשכנע כמה מהם להשתתף ורק בודדים בחרו שלא ללמוד מרחוק. הייתה המון הבנה מצד בית הספר. לימדנו את מקצועות הליבה בשילוב שיעורי חינוך גופני, טבע וסביבה, יצירה ועוד. נציגה מבית הספר "מול גלעד" שהיא גם רכזת שפה (נטלי טינסקי) נסעה למט"ח וצילמה כמה שיעורים. אלו נוספו ללוח השידורים של משרד החינוך.

מנהל בית הספר וסגניתו לימדו ואף הצטרפו לשיעורים, כמו גם יועצת בית הספר.

נעשו הדרכות לצוות המורים בנושא תפעול זום, תרגול ושליטה באתר הכיתה, למידה וריענון של משימות מט"ח (שיוך משימות וכו').

מזכירת בית הספר וכמה מורים ששלטו בזום חברו לרכזת התקשוב ועשו הדרכות רבות. ההדרכות סייעו לצוות לשלוט היטב בזום ובלמידה מרחוק ותרמו לביטחונו העצמי.

יוזמה ייחודית לבית הספר "מול גלעד" – מפגש זום עם ניצול שואה: במפגש האזינו התלמידים בקשב רב לסיפורו המרגש של ניצול השואה ושאלו אותו שאלות. לאחר מכן הכינו לו סרטון של דברי הוקרה ותודה.

הרעיון למפגש היה של מזכירת בית הספר, בת לאב ניצול שואה. גם צוות בית הספר פגש את ניצול השואה דרך זום.

קריית החינוך אורט בן גוריון, עפולה: לגבש תוכנית עבודה של למידה בשעת חירום ולייצר מציאות חדשה

קריית החינוך אורט בן גוריון, עפולה: לגבש תוכנית עבודה של למידה בשעת חירום ולייצר מציאות חדשה

מנהלת בית הספר איריס קרל מספרת:

צוות ההיגוי של בית הספר גיבש מערכת ובה מבחר שיעורים א-סינכרוניים מקצועיים ושיעורי חינוך עם פעילויות הפגתיות במרחב הכיתתי של למידה מרחוק בגוגל קלאסרום. צוות המורים והתלמידים למדו להסתגל במהירות מפליאה למציאות החדשה, בעזרת הדרכות והנחיות באתר בית הספר. לאחר חופשת הפסח הורחבה הלמידה לשיעורים סינכרוניים באמצעות זום. כל תלמיד קיבל בכל שבוע מערכת שעות סדורה ובה קישורים לשיעורי זום ולמטלות א-סינכרוניות בגוגל קלאסרום. כל יום נפתח בבוקר טוב מחנך בזום והמשיך בשלושה עד ארבעה שיעורים מקצועיים ובשיעורי חינוך לשמירה על הקשר האישי ולפיתוח חוסן רגשי עקב המצב. דוגמה של מערכת שעות דיגיטלית.

אפילו שיעורי המגמות השונות התקיימו כסדרם, רק מרחוק. שיעורי מחול של מגמת מחול התקיימו בזום. טקסי יום השואה ויום הזיכרון לחללי צה"ל התקיימו בזום בכל הכיתות בהשתתפות צוות בית הספר. בשבוע זה הועברו שיעורי חינוך משמעותיים ונולדו יוזמות מיוחדות הן מצד המורים הן מצד התלמידים.

טקס יום השואה

טקס יום הזיכרון

תלמידי כיתה ט'5 והמחנכת ליאת אפריאט, המשמשת גם רכזת התקשוב של בית הספר, קיימו פעילות מרגשת במיוחד. כל תלמיד התבקש לספר את סיפורו של חלל אחד. תלמידים אחדים חשפו סיפורים של קרובי משפחה שנפלו במערכות ישראל ואחרים סיפרו על אזרחים ישראלים שנרצחו בידי מרצחים. תוצרי התלמידים בלוח פדלט.

תלמידי שכבה י' זכו להרצאה מרתקת בזום מפיו של ח"כ אופיר סופר בנושא החיבור שבין יום השואה ליום הזיכרון וליום העצמאות.

תלמידי כיתה י'6 נפגשו יחד בזום והכינו כדורי שוקולד למשפחה לקראת שבת, בהנחיית התלמידות אגם אלמקייס ושירה בורוס.

עוד יוזמה מבורכת הייתה של תלמידי שכבה י"א, בשיתוף עמותת דור לדור האמונה על טיפול באוכלוסיית הוותיקים בעיר עפולה. התלמידים סייעו לוותיקי העיר מרחוק לפתור בעיות טכניות במחשב ובסלולר ולימדו אותם באמצעות זום כיצד להתחבר לרשתות חברתיות.

רבין, כפר תבור: רואים בלמידה מרחוק הזדמנות לפתח מיומנויות של לומד עצמאי כשהמורה משמש לו מנחה ותומך

רבין, כפר תבור: רואים בלמידה מרחוק הזדמנות לפתח מיומנויות של לומד עצמאי כשהמורה משמש לו מנחה ותומך

מנהלת בית הספר קרן קורן מציינת:

באמצעות 'המודל הכפרי' הייחודי לבית הספר פעלו צוותי החינוך להוראה מותאמת גם בלמידה מרחוק. סדר היום במערכת השבועית כלל פתיחת יום, שתי יחידות אקדמיות של משימות עמלניות ומתוקשבות וסגירת יום בשיח רגשי, חברתי או פרטני. 'המודל הכפרי' שלנו כולל למידה על פי דגם של 'איתי, לידי ובמרחב', וגם לו הוקדשה מחשבה. 'איתי' – נקבעו שעות פרטניות; 'לידי' – ניתנו משימות שונות המאפשרות עבודה עצמאית; 'במרחב' – נקבעו משימות שונות שלא הצריכו בהכרח מחשב וכללו פעילויות הפגתיות וחברתיות מותאמות גיל.

רכזת התקשוב שני עוז מציינת כי בית הספר עבד בסביבת TEAMS של מיקרוסופט, דרך 'סיסמה לכל תלמיד' באתר בית הספר, תשתית מצוינת ללמידה מרחוק. נוסף על כך נעשו חשיבה ותכנון מוקדם של עבודת צוות משותפת בבניית מערכת שבועית על פי 'המודל הכפרי' ובשילוב הוראה מתוקשבת. המורים הודרכו כיצד להפעיל את אתרי הכיתות ולהשתמש בכלים דיגיטליים שונים ליצירת למידה חדשנית מיטבית. בה בעת ניתן מענה לטיפול בבעיות שוטפות למורים, לתלמידים ולהורים. הדגש היה על שימוש באתר בית הספר כנמל הבית שממנו יצאו התלמידים ללמידה מרחוק – הכי קרוב שאפשר.

אז איך זה עבד?

  • נבנתה מערכת שעות שבועית עם צוות המחנכות ונעשתה התאמה של תוכנית הלימודים הקיימת ללמידה מרחוק על בסיס תוכנית הליבה, שיעורי העשרה, שיעורים העוסקים במתן מענה רגשי ותחומי דעת נוספים.
  • במערכת שולבו גם שיעורים פרטניים, שיעורים מקצועיים (כמו מדעים וחינוך גופני, אומנות ומוזיקה) ושעות שילוב.
  • בכל יום התקיימו שיחות מחנכת לפתיחת יום ולסגירת יום באתר הכיתה, בזום או בוואטסאפ.
  • לכל מחנכת מכיתה ג' ומעלה הייתה קבוצת ואטסאפ עם התלמידים, ואילו בכיתות א'-ב' התנהלה התקשורת עם ההורים .
  • יום הלימודים שילב שיחות וידאו באתר הכיתה ומפגשי זום לצד משימות עצמאיות (צפייה בווידאו, חוברות עבודה, הכנת תוצרים). הקפדנו שהלמידה לא תהיה כל היום מול המסך.
  • בכיתות א'-ב' הקליטה המורה את עצמה בהקניית קריאה ושלחה לתלמידים לצפייה בשילוב משימה.
  • שמנו דגש על הפן החברתי והרגשי, והצוות החינוכי דאג להניע את הילדים ליצור קשר זה עם זה.
  • בתום תקופת הסבב הראשון ללמידה מרחוק (לפני חג הפסח) נשלח להורים שאלון שביעות רצון ברמת בית הספר. בהתבסס על תשובותיהם נעשו שינויים לייעול הלמידה ולשיפורהּ. ההורים מצידם הביעו תמיכה ושלחו את תודתם והערכתם.

אציין כי במהלך תקופה זו נערכו טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה וטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. שני הטקסים שודרו והופצו בלייב לקהילת כפר תבור, בהובלת המחנכות ותלמידי כיתות ה' בבית הספר ובשיתוף המתנ"ס.

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

כמו כן בזמן הלמידה מרחוק הקפדנו לייצר פעילויות כיתתיות ייחודיות שונות. הן הועלו לטובת ההורים לפלטפורמות שונות כגון קבוצת פייסבוק סגורה של בית הספר. כך שמרנו על קשר עם הקהילה בעת הזו.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.