חפש ב:

מחוז חרדי: מפקחת תקשוב נעמי שי חזרה למדווחים מהשטח

דרכי נעם, פתח תקווה: ניהול וארגון של חומרי הוראה והפחתת העומס על ההורים

דרכי נעם, פתח תקווה: ניהול וארגון של חומרי הוראה והפחתת העומס על ההורים

בבית הספר דרכי נעם בפתח תקווה רכזת התקשוב עירית יוקר מספרת: לאחר מספר רב של מפגשי זום של צוות בית הספר החלטנו לפעול על פי המתווה הזה:

  • לכיתות א'-ג' חמישה שיעורים ביום, מתוכם שיעור זום אחד והשאר סרטונים של מורים המקנים חומר ומשימות אישיות.
  • לכיתות ד'-ו' חמישה שיעורים ביום, מתוכם שני שיעורי זום והשאר סרטונים ומשימות (מקצת מהמשימות משויכות לאתרי התוכן וקצתן לספרי הלימוד).
  • כדי להקל על ההורים ולמנוע מינימום התעסקות מצידם, קיבלו ההורים בתחילת כל שבוע מערכת שבועית הכוללת כתובות חמות. בערב נשלחה מערכת מפורטת יותר הכוללת גם היא קישורים לכל שיעור.
  • כדי להקל על המורים ההורים והתלמידים, יצרנו קובץ גוגל דוקס הכולל תיקיות של כל הכיתות. בכל תיקייה מופיעים כל המקצועות, ובכל מקצוע מופיעות המשימות כולן לפי תאריכים. כך בכל רגע נתון תלמיד יכול להיכנס ולהשלים מה שהחסיר.
  • הושם דגש על פעילות רגשית וחינוכית מעבר ללמידה. התקיימו כמה אירועי זום של בית הספר כגון טקס מרגש ביותר ליום הזיכרון.

ההורים מלאי הערכה, ונראה שישנה למידה יפה – גם מרחוק.

תלמוד תורה עץ החיים, כפר סבא: טכנו פדגוגיה וגיוון דרכי הוראה

תלמוד תורה עץ החיים, כפר סבא: טכנו פדגוגיה וגיוון דרכי הוראה

בבית הספר היסודי תלמוד תורה עץ החיים בכפר סבא רכז התקשוב שלמה וכמן מספר: סיפור ההצלחה שלנו מתמקד בכמה מורים שנחשבים 'לא מתוקשבים' כלל אשר גילו יכולות למידה מדהימות ולמדו כיצד לצלם את עצמם ולהעלות סרטונים לאתר. אחד מהם התמיד בשיעור WebEx יומי של מפגש עם התלמידים בשעה 8:30 בבוקר ולימוד הפרשה שניים מקרא ואחד תרגום.

תודה גדולה אנו חייבים למדריך המחוזי היקר אדיר ברטוב הי"ו שנרתם, אף שהוא בחל"ת, לפתוח בעבורנו סביבה בגוגל, להגדיר משתמשים ולסייע ככל האפשר.

נוסף על כך השתדלנו לגוון את ההוראה: לתת פרויקטים משותפים כגון צילום סרטון וידאו של בית הספר – מאמין בניסים, סיפורי עלייה של תלמידים עולים ומסיבת סיום פרשה שבה כל תלמיד בחר נושא מהפרשה והסביר עליו בסרטון שאף אותו ערכנו והעלינו לאתר בית הספר.

הלמידה במקצועות החול הייתה באמצעות אתרי 'עת הדעת', שיעורי הקניה קצרים באתר ועבודה בחוברת המקצוע. השתמשנו בחידונים מקוונים Quizizz ובכלים נוספים.

סמינר נוות ישראל, ירושלים: למידה מרחוק במרחב קולי

סמינר נוות ישראל, ירושלים: למידה מרחוק במרחב קולי

בסמינר נוות ישראל בירושלים נעשתה הלמידה מרחוק במרחב הקולי כולל הוראה, למידה והערכה בד בבד עם יישום המטרות שנקבעו במהלך השגרה.

רכזת התקשוב רחל זעפרני מספרת: מתוך בחירה ושמירה על עקרונות ערכי המגזר אנו נמנעים משימוש ברשת המקוונת ובוחרים שלא לחשוף את תלמידותינו אליה. לשם כך השתמשנו במרחב הקולי ובערכות למידה מותאמות שהכנו במיוחד לליווי ולהנחיה במרחב הקולי.

מטרות על

  • מערכת לימודים חופפת למערכת בימי שגרה
  • שמירת תחושת הביטחון והיציבות של התלמידות
  • התמודדות עם אתגרים שעולים וצפים במהלך המשבר
  • קשר אישי בין מורה לתלמידה
  • כדי להשיג את המרב בדרך למידה חלופית זו הוגדרו ויושמו כמה עקרונות מנחים:
    • התאמת תוכני הלימוד לכל התלמידות ברמות השונות
    • דגש על משוב
    • שמירה על אווירה לימודית וחווייתית
  • מערכת הלמידה התנהלה על פי המערכת המוכרת והידועה לתלמידות מימי השגרה. משך החלק הפרונטלי כרבע שעה, והשאר חזרה וביצוע משימות ומטלות בונות הבנה.
  • הושם דגש על פיתוח מיומנות של לומד עצמאי והפעלת מערכת ביקורת עצמית על הלמידה בעזרת תמיכה מבחוץ של המורה ומערכת בקרה דיגיטלית טלפונית מתקדמת.
  • בכל בוקר חיכו לתלמידה במרחב הקולי של כיתתה שיעורים במתכונת המערכת המוכרת לה בשגרה. הייתה הקפדה על שיעורים בהירים וממוקדים ובסיומם ניתנו משימות שונות במרחב הביתי.

אחריות ללמידה מיטבית ולביצוע מטלות

תפקיד התלמידה

התלמידה אחראית להיכנס לכיתה בכל יום, לשמוע את השיעורים, לבצע את המטלות ולדווח על עשייתן במרחב הקולי. מקצת מהמטלות מוגבלות בזמן.

על כל פעולה שנעשתה – כגון האזנה לשיעור, דיווח על ביצוע מטלה, היבחנות, השארת הודעה למורה וכדומה – קיבלה התלמידה נקודות מייד. היא יכלה לשמוע על כך בכל זמן נתון באזור האישי שלה במערכת, וכך התאפשרו מעקב אישי והערכה של מצבה היחסי בשקיפות.

תפקיד המורה

המורה אחראית לוודא שהתלמידות מתפקדות ולומדות בעזרת מעקב אחרי הנוכחות בשיעורים, בדיקת המשובים וביצוע המשימות. כמו כן תפקידה לאתר בעת הצורך תלמידות הזקוקות לעזרה ולסיוע או לתמיכה מיוחדת.

נוסף על השיעורים וההדרכות שחיכו לתלמידה בכל בוקר בחדר הכיתה ובהקבצות – שיבצנו במערכת מפגשים כיתתיים בחדרי ועידה ובהם לובנו נושאים שלא הובנו, נעשתה פעילות כיתתית ושיח חברתי.

כמו כן יצרנו שלוחה מיוחדת שהוקדשה לפעילות חברתית ענפה כדי לשמר את ההווי המיוחד של הסמינר ולאפשר הקניית ערכים בדרכים עקיפות. בשלוחה החברתית יש הרצאות בענייני השעה ואקטואליה מטובי המרצים, קטעי הומור וחוויה, סדנאות, חידונים ופעילויות חברתיות מן הבית פנימה.

אומנם למידה בדרך זו נולדה מתוך האילוץ וההכרח אך ודאי שגם בעת החזרה לשגרה נאמץ לעצמנו את יתרונותיה ונדאג לשלבה בכיתה.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.