חפש ב:

מחוז תל אביב: ממונת תקשוב יעל ירון חזרה למדווחים מהשטח

יגאל אלון בגבעתיים: למידמרחוק - הגשמת חלום חינוכי

יגאל אלון בגבעתיים – למידה מרחוק - הגשמת חלום חינוכי

בבית הספר היסודי (כיתות א-ח) יגאל אלון בגבעתיים הלמידה מרחוק זימנה הגשמת חלום.
סגנית המנהלת יעל אהרונוביץ מספרת: "הייתה הכרה אחידה של כל הצוות בהזדמנות שנקרתה בדרכנו לפרוץ גבולות ולהתפתח: 'כיתה' אינה ארבעה קירות. 'תלמידים' הם ילדים ומבוגרים כקהילה אחת לומדת ומלמדת. 'חומר לימוד' חי, בועט ורלוונטי יוצא מחוץ לספרים ונוצר, כפי שחלמנו, מתוך ניצוץ אמיתי של תשוקה חינוכית ייחודית של כל מורה ומורה".

יצאנו ממצרים לדרך חדשה

אחרי שלושה שבועות של למידה מרחוק (טרום פסח)
נשלח לכל התלמידים שאלון למילוי: למידמרחוק - סקר
ושאלון נוסף למורים
: למידמרחוק – חושבים קדימה.

בעקבות ניתוח תשובות התלמידים והצוות ובהתבסס על ההתנסות המוקדמת, נבנתה מערכת לארגון הלמידה, סדירויות ושגרות (ראו מצגת).

  • הוחלט להתמחות בכלי מרכזי אחד ללמידה סינכרונית (זום)
    וכלי נוסף ללמידה א-סינכרונית ולמעקב אחר ביצועי התלמיד (Google Classroom)
  • בעקבות שאלון המורים נעשה מיפוי רמת הידע של צוות המורים בכל אחד מהכלים הטכנולוגיים.
    ובהתבסס על התשובות נבנו קבוצות לרמות השונות ותואמו הדרכות על כל אחד מהכלים.
    במפגשי ההדרכה התמקצעו המורים הן בפן הטכנולוגי הן בעקרונות הפדגוגיים של הכלים.
  • צוות המורים מקיים מפגשי למידה שבועיים: הנהלה; מכלולים (כל זוג שכבות = "מכלול"); צוותים פדגוגיים (מקצועות הליבה); מליאה. 
  • התקיימו אספות הורים בזום עם המחנכות, ובית הספר יצא לדרך חדשה – לא החלטה מערכתית כי אם יוזמות 'מקומיות'. 
  • בצוות החינוכי לא מעוניינים שהילדים יהיו יותר מדי שעות מול מסכים ומבינים את הקשיים הניצבים בדרך: אין די מחשבים בבית לכל הילדים, וגם ההורים עובדים מהבית דרך המחשבים.
    בעזרת המחנכות נעשה מיפוי של בתי התלמידים שבהם אין די אמצעי קצה ולא מתאפשרת למידה מרחוק. בית הספר חילק לתלמידים מחשבים ניידים של בית הספר.


למידמרחוק - אז איך זה עובד?

רגינה אבירם מנהלת בית הספר, מסבירה את הרציונל של מודל למידמרחוק. "המודל פותח על-ידי צוות בית הספר כדי להוות אי של שגרה ויציבות בעבור קהילת בית הספר – תלמידים, הורים ומורים – ועוגן פדגוגי ורגשי לתלמידים שלנו".

יעל אהרונוביץ מתארת את התהליך שעבר בית הספר:

  • במערכת יש למידה סינכרונית ואסינכרונית
    דוגמה למערכת שבועית של כיתה ז3

  • כל בוקר נפתח בבדיקת נוכחות ובקריאת ספר ונעשה מעקב נוכחות וביצוע משימות.
    מעקב ביצוע משימות כיתתי
    מעקב נוכחות נעשה באמצעות קובץ שיתופי: תמונה בית ספרית.

  •  הלימודים מתחילים בשעה 09:30 – 10:00 
    כיתות א-ד זום ראשון 10:00-09:30, כיתות ה-ח זום ראשון 11:00

  • נבחרו ערוצי התקשורת המרכזיים של בית הספר: וואטסאפ, זום, Classroom
  • ניהול הידע נעשה באמצעות דרייב שיתופי שבו מרוכזים כל חומרי הלימוד ומועלים אליו כל העת, פעילויות הפוגה, תמונות, סרטונים, מערכות השעות, טפסים, מסמכים שיתופיים ועוד.

  • שיעורי חינוך גופני שכבתיים מתקיימים פעמיים בשבוע.
    נוסף על כך נפתח ערוץ יוטיוב ייעודי של צוות חינוך גופני

  • "מועדון הספר הטוב" – בכל השכבות מתקיימת שעת קריאה דו-גילית: 4-3 מורות בכל צוות (=2 שכבות) מקריאות ספר (כל אחת ספר אחר) 3 פעמיים בשבוע בשעת רוחב. כל התלמידים מצטרפים לקבוצת הקראה כזו לבחירתם.

  • עבודות חקר בזוגות או בשלשות לתלמידי בית הספר – התקיימה סדנה שבה למדו המורות כיצד להנחות עבודת חקר באופן אחיד בשכבות. לכל מחנכת הוצמדה מורה מקצועית לעזרה. תלמידי כל כיתה התחלקו לקבוצות חקר, והמורה המלווה פגשה את הקבוצות למפגשים פרטניים.

  • ביום השואה נערכו טקסים כיתתיים בהשתתפות הילדים.

משלבים את תלמידי השכבות הבוגרות בהוראה

  • תלמידים שכבות ז-ח וכמה מורים עברו יחדיו סדנה לבניית קורסים מבית "בית הספר ההוליסטי" של מיכל זק. עתה הם עמלים על הכנת קורסים שישולבו במערכת השעות של בית הספר בשבועות הקרובים.

  • מנטורים תלמידי שכבות ז-ח מהמייקטק של בית הספר מעבירים קורסי תכנות לתלמידים ולמורים, ובסיומם יודפסו התוצרים במדפסות תלת ממד שבמייקר ספייס שלנו.

צועדים יחד יד ביד

רגינה אבירם, מנהלת בית הספר, מבקשת בכל יום משובים מוועד ההורים של בית הספר כדי לדעת מה עוד צריך לכוונן, לשפר, לשנות ולהבין היכן יש קשיים והיכן זה עובד טוב ואפשר ללמוד מזה.

נספח

יגאל אלון, למידה בימי קורנה, אגף מו"פ, ניסויים ויזמות, משרד החינוך

 

השבעה, אזור: "יגעת ומצאת – תאמין"

השבעה, אזור: "יגעת ומצאת – תאמין"

המורה אווה צפדיה מספרת: אני מורה לחינוך גופני בבית הספר "השבעה" באזור. כשהתקבלה ההחלטה להעביר שיעורים לתלמידים באמצעות ZOOM הייתי מוטרדת מאוד. בשיעורי חינוך גופני לא עשיתי עד אז כל שימוש במחשב כדי להפעיל את התלמידים, לא הכרתי את המערכת ולא היו לי חומרים להעברת שיעורים בחינוך גופני.

לכן הקדשתי שעות רבות לחיפוש חומר ואף למדתי בכוחות עצמי את מערכת ה-ZOOM על בוריה, איך להשתמש בה, כולל הפרטים הקטנים. כשהתקרב מועד ההוראה מרחוק, אחרי שיחות עם חברותיי לעבודה, החלטתי להדריך מורות שהיו זקוקות לסיוע ב-ZOOM.

מורות נוספות החלו לפנות אליי לקבל הדרכה צמודה יותר, ועשיתי כמיטב יכולתי לסייע להן. כמובן את שיעורי החינוך הגופני העברתי בהצלחה. שמחתי לשמוע שגם חברותיי לעבודה הצליחו במשימותיהן, זה הסב לי הנאה מרובה.

מנהלת: קרן בן כורש דנינו

המתמיד, רמת גן: מלמדים ולומדים מרחוק תוך כדי תנועה, ברגישות ובגמישות

המתמיד, רמת גן: מלמדים ולומדים מרחוק תוך כדי תנועה, ברגישות ובגמישות

מנהלת בית הספר שרון חיון מספרת:

בכל בוקר פותחים המחנכים את היום במפגש "פתיחת בוקר" בכל הכיתות וכך גם מסיימים את היום. המפגשים מאפשרים שיח רגשי בדגש על יצירת קשר עם התלמידים וחיזוק החוסן האישי שלהם. נעשה שימוש בערכת קלפי שיח שיצר בית הספר, הפעם דיגיטליים, בדמיונות מודרכים הלקוחים מחוברת דיגיטלית של בית הספר "כשידע נפגש עם רגש" ובמנדלות.

כמו כן נבנתה מערכת שעות שמביאה בחשבון צרכים שעלו במפגשים עם הצוות החינוכי ועם קבוצות הורים. בין המפגשים או זמני העבודה של התלמידים יש הפסקות יזומות. כל המפגשים הסינכרוניים מתנהלים לא יותר מעשרים דקות, ואז התלמידים יוצאים למשימות אישיות וקבוצתיות. קצתם נשארים להקניה אישית או בקבוצה. קצתם יוצאים לעבודה בחדרים בזום לצורך דיון או חקר. לעיתים נעשית עבודה בסביבה אסינכרונית. המורים משתמשים בשיעורים בכלים טכנולוגיים מגוונים הנותנים מענה מותאם לצרכים של כל כיתה. השיעורים מאפשרים שימוש בפאדלט, במחברת שיתופית, בשאלונים בגוגל פורמס לבקרת ההוראה והלמידה. ישנן סדירויות של מפגשי צוותים מקצועיים וטיפוליים, מפגשים אישיים עם מורים תלמידים והורים. נוסף על כך מתקיימים ימי הורים למתן מענה לשאלות המופנות לצוות הניהול.

פותחו מסמכים ייחודיים לבית הספר בשפה הבית ספרית (שפת הגוף הרגש והחשיבה) הנותנים מענים לצרכים אישיים, לדוגמה:

  • כללי שיח לתלמידים בזום
  • היכרות עם הזום להורים
  • מודל להתמודדות במצבי אי ודאות "גש"ר מאח"ד"
  • הנחיות למורה לעבודה בכיתות קבועות בזום ללא צורך ביצירת מפגשים יומיים
  • טקסים דיגיטליים של יום השואה ויום הזיכרון

העבודה מתקיימת בשיתוף פעולה עם קהילת ההורים מתוך חשיבה, הקשבה ומתן מענה לצרכים אישיים.

מכל"ל, רמת גן: לגעת בכל תלמיד – למידה בקבוצות

מכל"ל, רמת גן: לגעת בכל תלמיד – למידה בקבוצות

מירב כהנא, רכזת התקשוב בבית הספר, מספרת:

כעבור שבועיים של למידה מרחוק שמנו לב לקושי בהעברת שיעור דרך הזום לקבוצה של 30 תלמידי כיתות א'. ילדים בגיל הזה מתקשים יותר לשמור על כללי השיח ולהמתין לתורם לדבר. נוסף על כך קיימים פערים בין התלמידים והם משמעותיים למדי ברכישת תהליכי קריאה וכתיבה.

בחשיבה משותפת של הצוות הניהולי, המחנכות והמורות להוראה מתקנת, בחנו דרכים שונות כיצד להקל על הילדים את הלמידה ולהצליח להגיע לכל תלמיד. הוחלט לחלק כל אחת מהכיתות לשלוש קבוצות: שתי קבוצות יעבדו עם מחנכת הכיתה, כל קבוצה בשעה אחרת, וקבוצה אחת תעבוד עם אחת משתי המורות להוראה מתקנת בבית הספר.

לכל אחת מהכיתות צוּותה מורה להוראה מתקנת והתחלנו בעבודה של למידה בקבוצות.

הגענו לכמה הישגים משמעותיים:

  • שיעור ההשתתפות של התלמידים בשיעורי זום עלה והגיע לכמעט 100%.
  • לכל תלמיד יש זמן לדבר, כל תלמיד מקריא בתורו וכל תלמיד מקבל זמן להשתתף. התגובות מהילדים ומההורים מפרגנות מאוד.

בקבוצות קטנות קל יותר לילדים להתרכז, הם מודעים יותר ומסוגלים להמתין בסבלנות לתורם בשיחה. המורה מצידה מסוגלת לתת לכל תלמיד את תשומת הלב המגיעה לו.

דווקא בעת הזו יש חשיבות ללמידה באמצעות אומנות. הבעה ביצירה היא כלי לביטוי עצמי ולשחרור. בשיעורי אומנות הכינה נואית בויום, המורה לאומנות בבית ספר מכל"ל, תוכנית מיוחדת בנושא יום העצמאות שעסקה בדגל המדינה, באחד ממאפייני החג ובזיקוקים.

התלמידים עבדו בבתים וגילו יצירתיות מעוררת התפעלות, השקעה וחשיבה מחוץ לקופסה.

מנהלת בית הספר: עינת זבולון

מחנכת כיתה א': שלי טויל

עתיד רמת גן: אימון ללמידה מקוונת Smore

עתיד רמת גן: אימון ללמידה מקוונת Smore

הסגנית הפדגוגית ורד בן דור מספרת: "הרגשנו שאנחנו במלחמה וכך פעלנו".

עם פרוץ המשבר עשינו חשיבה זריזה לניהול תהליכי הלמידה מרחוק. בפן הארגוני הכנו חוברת הנחיות המכילה את מערכת השעות בכיתה ואת הכלים המקוונים שאפשר להיעזר בהם לפי תחומי עניין. קיימנו ישיבות צוות בזום ודרכן העברנו הדרכה על שני כלים.

קיימנו ישיבה בזום של הצוות הניהולי עם הנהגת ההורים, ובה הצגנו את היערכות בית ספר ללמידה בחירום ואת המענה בפן האישי, הרגשי והלימודי. אפשרנו להורים לשתף אותנו בתחושותיהם בנוגע ללמידה מרחוק.

לקראת חופשת הפסח הכין צוות בית הספר סרטון מוזיקלי יצירתי לתלמידי בית הספר.

בנינו מערכת שבועית גמישה שבה מערך השעות מחולק ללימודי ליבה ולתחומי הדעת השונים, לפעילות הפוגה ושיח רגשי ולפעילויות מקוונות בכיתה או בקבוצות קטנות.

למדנו במהלך השבוע שיעורי עברית, מתמטיקה, אנגלית, מדעים, מוזיקה, אומנות, ספורט, כישורי חיים ועוד.

הילדים ציירו, התעמלו, למדו, שרו, יצרו "ממים" (meme) ונהנו.

צוות המורים יצר קשר טלפוני עם הילדים ונפגש איתם וירטואלית בשיחות זום.

כל בוקר פתחנו בחיוך בבדיקת נוכחות ובפעילות חווייתית. לאחר מכן התחלנו במשימות ובתרגילים.

  • הפן הרגשי – מחנכות הכיתות פתחו את הבוקר בחיוך בשאלון בוקר הכולל בדיקת נוכחות בעזרת אחד מאלה: גוגל טפסים, מענה לצ'אט בקהילה לומדת, teams, קיר שיתופי ועוד. בשאלון הציגו המורות לילדים סוגיה שאפשר להרחיב עליה בשיח אישי. כמו כן ניהלו שיעורי כישורי חיים בזום בשילוב כלים דיגיטליים כגון גלגל השמות שבו מגוון שאלות בנושאי חוסן, ענן מילים, משחקים קבוצתיים ועוד.
  • הפן הערכי חברתי – חגגנו חגיגות יום הולדת בזום, ואפילו בר מצווה שכבתית שלקראתה הכינו הילדים סרטון הפתעה לחתן הבר מצווה. הכנו ברכות לחג הפסח, יצרנו "ממים" מצחיקים כדי לעודד זה את זה בתקופת הבידוד החברתי. ביום המעשים הטובים הכינו הילדים אגרות ברכה לבני המשפחה, בעיקר לסבים ולסָבוֹת.
  • הפן הלימודי – במסגרת מערכת השעות הוקצו שיעורי זום לתכנים הפגתיים: אומנות, מוזיקה, מחול וחינוך גופני. המורים הנגישו את התכנים ביצירתיות לתלמידים, אם בצילום עצמי של סרטוני וידאו, מצגות שהכינו לליווי השיעור המקוון ועוד. צוות הפעילות ההפגתית עודד את הילדים לפעילות ספורטיבית ואומנותית ולחשיבה יצירתית. התקיימו שיעורים בתחומי הדעת השונים ששילבו מענה דיפרנציאלי לתלמידים.

גם כאן צוות המורים שלנו גיוון בדרכי הלמידה ועבד בפלטפורמות השונות: בוואטסאפ, בזום, בקהילה לומדת, במשו"ב, ביחידות תוכן דיגיטליות לפי תחומי הדעת השונים, ביישומונים השונים וגם בספרי הלימוד. התכנים היו מגוונים כמו גם משימות ההערכה שקיבלו משוב מצוות המורים.

דוגמאות לשיעורים בתחומי בדעת:

  • בשיעורי שפה ניתנו משימות ייחודיות המשלבות למידה דיפרנציאלית. התלמידים נחלקו לקבוצות בזום, והמורה המנחה עברה בין הקבוצות ונתנה מענה דיפרנציאלי.
  • בשיעורי המתמטיקה שולבו יישומונים כגון גאוגברה ודסמוס והם כללו משימות מקוונות. התלמידים חולקו לקבוצות עבודה וקיבלו מענה דיפרנציאלי למשימות על ידי חלוקה לחדרים במשוב.
  • בשיעורי היסטוריה הכינו התלמידים מצגות שיתופיות.
  • בשיעור אנגלית עבדו בכלים מקוונים, שלחו משימות שיחקו ונהנו.

תודה למורים שיזמו ועשו ונכנסו לתהליך בפתיחות.

על הפרויקט: Smore – אימון ללמידה מקוונת

מנהלת בית הספר: איילה יצחקי

רכזת התקשוב: רחל ניוז'נסקי

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.