דלג אל

הצהרת נגישות

תכנים לגני ילדים

תכנים לגני ילדים

טיפוח תחושת שייכות ומניעת דחייה חברתית בגיל הרך
גן הילדים מהווה מרחב קהילתי ראשון בחייו של הילד ביחסיו עם קבוצת השווים ולכן הוא המרחב הטבעי ביותר לטפח תחושת שייכות ולפתח ולחזק מיומנויות רגשיות וחברתיות.

לאורך יום הלימודים קיימות הזדמנויות רבות ללמידה רגשית חברתית מתוך הקשר (לדוגמה: בזמן למידה, יצירה, עבודה בקבוצות קטנות קבועות ומזדמנות, אכילה ומשחק חופשי בגן ובחצר).

יכולתו של הילד להשתלב בקבוצה ולמצוא את מקומו בחברת הילדים, והיכולת שלו לשחק בהנאה ביחד עם אחרים – הן משימות התפתחותיות חשובות, שמשפיעות על הדימוי העצמי החברתי של הילד. חשוב לשים לב כי בכל שלב התפתחותי עומדות בפני הילד משימות חברתיות ורגשיות שונות, לצד השונות הבין אישית הקיימת בין הילדים באופן טבעי.

אנשי הצוות בגן הילדים שוקדים על חיזוק, פיתוח וטיפוח מיומנויות תוך אישיות ובין אישיות מתוך הבנה כי קשרים רגשיים וחברתיים איכותיים עם קבוצת השווים המאופיינים ברציפות ושוויוניות מהווים מקור חשוב לרווחה רגשית.

הצוות החינוכי ינחה וילמד את הילדים כיצד לחיות כקבוצה כפי שמלמדים כל נושא בגן. הטמעת ערכים של כבוד, שייכות, קבלת השונה ושוויון, יסייעו לקידום אקלים חינוכי מיטבי בגן הילדים.

חזרה לראש הדף

קידום כישורים ויכולות רגשיות-חברתיות

קידום כישורים ויכולות רגשיות-חברתיות

1. העמקת הכרות של הצוות עם הילדים

  • צפייה בהתנהגות הילדים במרחבי הגן השונים ולאורך כל יום הלימודים.
  • יצירת הזדמנויות לשיח ולמשחק עם הילדים על מנת להכיר את תחומי העניין, הידע והיכולות של הילד וכן לבסס יחסי קרבה ואמון
2. העמקת ההיכרות של הילדים בינם לבין עצמם
  • יצירת פעילויות ומשחקים שתכליתם העמקת ההיכרות מתוך חוויה ומשחק. 
  • יהוי הזדמנויות לאורך יום הלימודים בעקבות אירוע מזדמן להעמקת ההיכרות (לדוגמה: שאילת שאלות, שיתוף בחוויה, למידה ותיווך מתוך מצבי משבר וקונפליקט שמתעוררים בגן וכו')
3. פיתוח שיח רגשי חברתי בגן הילדים
עידוד הבעת רגשות, הצוות החינוכי ימליל וישיים את רגשותיהם של ילדי הגן באמצעות התייחסות לחוויה, למחשבה, לתחושה ולביטוי הרגשי שמתעוררים במצבים שונים בחיי הגן.
4. הבנת ההקשר החברתי
תיווך וסיוע לילד להבין את ההקשר החברתי של האירוע: הבנת הרצף הכרונולוגי של האירוע, הרחבת היכולת האמפטית והיכולת להבין גשות, מחשבות ותגובות של האחר, ייחוס כוונות טובות, איתור דרכי התמודדות יעילות והקניית מודלים של פתרון בעיות.
5. הבניית הרגלים וכללים וחיזוק התנהגויות פרו חברתיות בגן
עידוד התנהגויות של גילויי אכפתיות, דאגה לזולת, נכונות לעזור, שיתוף במשחק וכו'.
חזרה לראש הדף

קידום מיומנויות חברתיות

קידום מיומנויות חברתיות

לגננת ולצוות החינוכי השפעה בקידום מיומנויות חברתיות. כל ילד ראוי וזקוק למבוגר בגן שיראה את הייחודיות, החוזקות והיכולות שלו לצד צרכיו וקשייו ויסייע גם לקבוצת השווים לראות אותו (לדוגמה: פניה לילד בשמו, הסבת תשומת לב הקבוצה לאמירה מעניינת, להפגנת ידע או יצירה).

המשחק בגיל הרך מהווה אמצעי מרכזי לביסוס תחושת השייכות בגן, חשיפה אישית, שיתוף של כלל ילדי הגן בפעילויות השונות תוך הנאה, דמיון וביטוי אישי. המשחק מאפשר למידה של מיומנויות בסיסיות כמו קשר עין, שיתוף, המתנה בתור, שאילת שאלות, היכולת להפסיד בכבוד ומיומנויות של פתרון בעיות.

  • באמצעות המשחק נעודד את הילדים לבטא, לשתף, לתאר כיצד הרגישו במהלך הפעילות: "איך הרגשתם כששיחקתם"?
  • נעניק תוקף לרגשות שהילדים יתארו: "אני שומע שקצת התביישת, זה טבעי.ילדים רבים וילדות רבות מתביישים לפעמים"
  • ניתן מקום לקשיים שילדים יתארו: "היו ילדים שסיפרו שכעסו כשנאלצו לחכות לתורם למה לדעתכם קשה לנו לפעמים לחכות לתורנו? מה יכול לעזור לנו?"
  • נעודד השתתפות של כלל הילדים, נחשיב כל מחווה וחיוך כהשתתפות ונעניק לילדים תחושת שותפות, נוכחות ובמה
חזרה לראש הדף

שיתוף הורים

שיתוף הורים

מומלץ לשתף את ההורים בתהליכים הנעשים בגן כבר באסיפת ההורים הראשונה ולאורך השנה.
יש מקום לפנייה להורים גם באופן פרטני ע"פ צורכי הילד וגם בהקשר הקבוצתי סביב פעילויות בגן שמזמנות גיבוש חברתי והגברת תחושת השייכות. חשוב להסביר להורים את תפקידם המשמעותי בקידום ערכים של שייכות וחברות (כגון: הזמנה של כלל החברים ליום ההולדת, קידום מפגשים חברתיים בשעות אחר הצהריים ועוד).

במידת הצורך, הגננת מוזמנת להיעזר בגורמים החינוכיים והטיפוליים שעומדים לרשותה בגן- פסיכולוג, יועצת חינוכית, מדריכה פדגוגית, מתי"א וכו'

חזרה לראש הדף

חומרים וכלים לעבודה עם ילדי הגן

אולי תתעניינו גם ב...

הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.