תקומה וגבורה: ערבות הדדית - בחינוך היסודי

על ערבות הדדית

"על כל אחד ואחד מוטלת אחריות אישית לעצמו, לזולתו ולעולם כולו. הפרט במעשיו קובע לעצמו ולציבור" (נחמה ליבוביץ)

הערבות ההדדית באה לידי ביטוי באחריות של הקהילה כלפי כל אחד מחבריה, ושל כל אחד מחברי הקהילה כלפי הכלל. קהילה שחבריה "ערבים זה לזה" מאופיינת באכפתיות, בדאגה למען הכלל ובעשייה למען שלומו ורווחתו של כל חבר.

הערבות ההדדית מחזקת את הלכידות החברתית ואת חוסנה של החברה במצבי משבר ובשגרת היום-יום.

אבן דרך זו עוסקת בהנחלת ערך הערבות ההדדית תוך כדי מכוונות לחיזוק האמפתיה והסולידריות כלפי קבוצות שונות בחברה, גילוי מעורבות חברתית ועשייה למען החברה.

מפתח הלב
  • לתת
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על ערך הנתינה. הנתינה מתייחסת לאחריות ולמחויבות של אנשים זה כלפי זה.
    לדברי המשוררת "עמותות, אגודות, ארגוני התנדבות, טקסי השבעה, חתונות, תשדירים, פרסומות – כל אלה ועוד אימצו את השיר."
  • التكافل
    وحدة تعليميّة تربويّة قيميّة. نرى في قيمة التكافل إحدى القواعد الأساسيّة في العمل التربويّ- الاجتماعيّ- القيميّ داخل المدارس، ونأمل أن يُعمل بها من أجل تذويت هذه القيمة لدى التلاميذ. فقيمة "التكافل" تُعطي للفرد الشعور بالأمان في المجتمع، وينطوي عليها الكثير من ردود الفعل الإيجابيّة بين أفراد المجتمع، ممّا يزيد الشعور بالانتماء والتعاضد والاهتمام بالآخرين.
  • أقوال عن العطاء
    أقوال وأمثلة تعبّر عن قيمة العطاء وأهميّة العطاء في حياة الفرد.
  • وحدة تعليميّة عن العطاء
    وحدة تعليميّة عن قيمة العطاء على نمط التعلّم العاطفيّ الاجتماعيّ بسيرورة فعّالة وهادفة ومؤثّرة.
    يؤثّر العطاء على المعطي بعدّة جوانب، تمكّنه من تجربة قيميّة، وتجربة يتخلّلها شعور بالنجاح، وتمنحه شعورًا بالرضا والإرادة (الحبّ والانتماء- لذا يعتبر المعطي أيضًا متقبّلًا للعطاء).
  • אני ואתה
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על הרצון "לשנות את העולם" ובלקיחת אחריות לתיקונו. זהו אחד השירים המוכרים ביותר של אריק איינשטיין, והוא הפך במשך השנים לשיר המבטא את האמונה בכוחו של כל אחד להשפיע ולשנות: "אני ואתה", ולא "אני" לבד, או "אנחנו" כללי.
  • الحياة حلوة
    اغنية تسلّط الضوء على التفاؤل والمحبّة والنظرة الايجابيّة للأمور من خلال إدارة حوار عاطفيّ اجتماعيّ ومُشاركات حول الأمور الجميلة التي تحدث في حياتنا اليوميّة ضمن برنامج افتتاحيّة اليوم واختتامه.
  • יד ביד
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על השיר מציג את הרעיון שעוצמה ויכולת נוצרים מהחיבור, מה"יחד" של בני אדם.
    כל אדם מוסיף את חלקו הקטן, וביחד, "יד ביד", העשייה מקבלת עוצמה והיא נעימה יותר.
  • زقفة زقفة يا شباب
    أغنية تحثّ على تشجيع الآخرين وتحفيزهم واحتوائهم والتفكير بهم وبنجاحاتهم ضمن برنامج افتتاحيّة اليوم واختتامه من خلال إدارة حوار عاطفيّ اجتماعيّ.
  • מילה טובה
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על כוחה המרפא והמנחם של המילה הטובה: "מילה טובה מיד עושה לי טוב".
    המילה הטובה משנה את הדרך בה אנו רואים את העולם ואת הדרך בה אנשים רואים את עצמם. הדובר או הדוברת בשיר מבקשים "מילה טובה" מהסביבה, מילה טובה המסייעת להתגבר על זמנים ומצבים קשים, מעודדת את הזולת ומפיחה תקווה במקום של ייאוש.
  • نُعطي بمحبّة
    وحدة تعليميّة تعنى بتعزيز الاتصال العاطفيّ وتطوير المهارات الاجتماعيّة من خلال
    الحوار العاطفيّ الاجتماعيّ الذي يُعزّز المُحادثات بين التلاميذ.
מוזיאונים
  • סידור עבודה, מוזיאון חצר ראשונים, עין שמר (כיתות ד-ה)
    מהו ייחודה של צורת החיים הקיבוצית, הרכוש המשותף, העבודה כערך שוויוני ככלל וחלוקת העבודה בפרט? התלמידים יתנסו ויעבדו לפי סידור עבודה המחייב שיתוף פעולה ועבודת צוות בעבודות שעבדו פעם בקיבוץ: בנית אוהל גדול, ריצוף רצפה ובנית קיר לבנים. אפיית לחמניות וסיור בעגלה רתומה לטרקטור בקיבוץ של היום יוצגו ההבדלים בין הקיבוץ השיתופי, שהיה בעבר, לבין הקיבוץ המתחדש כיום.
  • נהיה כולנו חלוצים, מוזיאון חצר ראשונים, עין שמר (כיתות א-ג)
    בשנות הקמת המדינה אורח החיים החלוצי-קיבוצי המבוסס על ערבות הדדית: התלמידים מתלבשים כחלוצים ועושים עבודות של פעם כמו כיבוס כביסה, בנית אוהלים, חריש, שמירה בעמדת שמירה ואפיית לחם. בעגלה רתומה לטרקטור נסייר בקיבוץ של היום בו נראה את ההבדלים בין הקיבוץ השיתופי, בעבר, לקיבוץ המתחדש כיום.
  • מוזיאון במזוודה, מוזיאון העמק: מחזון להגשמה, קיבוץ יפעת (כיתות ד-ה)
    המוזיאון מגיע לבית הספר עם מזוודות וחפצים אמיתיים מהתצוגה וכך הופכת הכיתה למרחב למידה לחיי החלוצים והחלוצות בעליה השניה והשלישית, הכולל חפצים, תמונות מקוריות, מצגת תמונות וסרטונים. במזוודה מיוחדת שהיא ארון בגדים נודד יש עשרות חולצות, מגפיים, כובעים ועוד מגוון פרטי לבוש, אותם לובשים התלמידים ומשחזרים את הווי החיים והצילומים של החלוצים והחלוצות.
  • פליטים בארצם, מוזיאון כפר סבא
    חורשת פסקל – אוסישקין מהווה מוקד בעל חשיבות היסטורית בהתפתחות העיר כפר סבא. בשלהי מלחמת העולם הראשונה שוכנו בחורשה זו רבים מהיהודים שגורשו מתל-אביב-יפו. המגורשים כרתו ענפים מן האקליפטוסים שנטע שיינפיין ובנו לעצמם סוכות, שצופו בגבעולי חילף (חילפה) להגנה בפני מי הגשם. לצד הסוכות הוקמו שני בתי-ספר מאולתרים, אחד לבנים ואחד לבנות, וכן תלמוד תורה. חורשת פסקל נפגעה קשות בשנות המלחמה ועצים רבים נכרתו על-ידי הטורקים, שנזקקו להם לצורך הסקת קטרי הרכבות. החורשה חזרה לשמש את תושבי כפר-סבא בימי מאורעות תרפ"א (1921), כאשר נבנה בין עציה בית-ספר שבו למדו ילדי המושבה.
  • הרובע בתש"ח, מוזיאון חצר הישוב הישן ירושלים (כיתות ה-ו)
    מי היו תושבי הרובע בתש"ח? סיפוריהם המרגשים של תושבי הרובע ולוחמיו במלחמת העצמאות בעיר העתיקה בירושלים: השבוי הצעיר ביותר והשבוי המבוגר ביותר אי פעם, החלל הצעיר ביותר, גבורת הלוחמים והאזרחים, הסיבות והגורמים לנפילת הרובע. בתערוכה "בתקווה להתראות בקרוב" נלמד על שבויי הרובע במלחמת העצמאות, נצפה בסרטונים המתעדים את הלוחמים והתושבים ונמחיש באמצעות המוצגים את הווי החיים במצור במלחמת העצמאות
  • יום אחד אחרון - סיור תיאטרלי, מוזיאון חצר הישוב הישן ירושלים (כיתות ה-ו)
    מי הכינה מרק חרירה לבריטים כצידה לדרך? מי אשם בנפילת הרובע? מדוע אחיה של אסתי קלינגולד מחפש אותה בסמטאות העיר העתיקה ולמה הרב חזן מסתובב עם דגל לבן בסמטאות החרבות? סיור תיאטרלי בין שחוק לעצב ובין אמת לבדיה על נפילת הרובע בתש"ח
  • מתוך ההפיכה, מוזיאון חצר הישוב הישן ירושלים (כיתות ה-ו)
    סיור במוזיאון "חצר הישוב הישן" וברובע היהודי בעקבות ספרה של פועה שטיינר "מתוך ההפיכה", על נפילת הרובע במלחמת העצמאות. ניתן לקבוע מפגש עם פועה שטיינר (בתוספת תשלום) או לצפות בסרטון בו היא מספרת את סיפורה