בקשו מהתלמידים לבדוק עם משפחתם איזו מסורת משפחתית וקהילתית הם נוהגים לעשות יחד, למשל חג, ערב שבת וכדומה.
חג הסיגד
תיאור השידור
מהו חג הסיגד ומדוע חוגגים אותו? מהי אינג'ירה? ומה הקשר בין חג הסיגד ליום כיפור?
צפו עם תלמידיכם בתוכנית מוקלטת שהתקיימה לרגל חג הסיגד בהנחיית הזמרת איילה אינגדשט ותיחשפו למסורות הייחודיות של העדה האתיופית ולתרבותה העשירה.
התוכנית עוסקת בחיבורים של הקהילה האתיופית בין העבר שם באתיופיה להווה כאן בישראל וכן בחיבור של כלל הקהילות שאליהן התלמידים מרגישים שייכים ומשתתפים במסורות הייחודיות להן.
התוכנית המוקלטת משלבת ראיונות עם דמויות שונות מהקהילה האתיופית בארץ, סרטים וקטעי נגינה, פעילויות בכיתה בהובלת המורים ומעברונים קצרים בסגנון "הידעת?" המציגים לתלמידים נתוני טריוויה והיסטוריה וביטויים בסיסיים באמהרית.
מטרת העל
קירוב לבבות והעמקת הקשר וההיכרות של התלמידים עם תרבויות שונות במדינה.
מטרות
- לחשוף את התלמידים למסורות חג הסיגד ולמסורות העדה האתיופית בכלל
- להכיר לתלמידים מושגים מעולמם התרבותי של יוצאי אתיופיה דוגמת: מיהו הקייס? מהו הדאבו?
- לעורר סקרנות לגבי סיפורה של העדה האתיופית
- לקיים בכיתות דיון בנושאים עמוקים העולים מסיפור הסיגד: משפחה, קהילה, מסורת וגעגוע
משתתפים בשידור
- יובי תשומה כץ, מומחית תרבות
- קס רועי טמניו
- רבי יפת אלמו ודניאלה – דוד ואחיינית
תיאור המנחה
איילה אינגדשט, זמרת ושחקנית. שיחקה ושרה במיזם"ילדי בית העץ"
פעילות הכנה בשיעור מקדים לצפייה
פעילות טרום צפייה
הציגו שתיים-שלוש שאלות כדי למקד את התלמידים בעת הצפייה והמליצו להם להעתיק אותן למחברת, לדוגמה:
- היכן מתקיים טקס החג בישראל וּמדוע שם?
- כתבו שניים-שלושה מנהגים חדשים שלמדתם על חג הסיגד.
פעילות כיתתית המתקיימת במהלך השידור
במהלך השידור מתבקשים התלמידים לשתף בכיתה במסורת הייחודית להם ולמשפחתם.
קיימו דיון בכיתה ובררו אילו מסורות דומות ואילו שונות בין העדות בכיתתכם.
הצעה לפעילות בעקבות הצפייה בשידור
צפו באחד הסרטונים הבאים המתארים את המסורת של חג הסיגד. אחרי הצפייה קיימו דיון בכיתה. תוכלו להיעזר בשאלות האלה:
- מה התחדש לכם בעקבות הצפייה בסרטון?
- אילו מנהגים במסורת של חג הסיגד מזכירים חגים יהודיים אחרים כגון יום הכיפורים או חג השבועות?
- איזה מנהג אהבתם במיוחד?