חפש ב:

המשימה: מאדים

שם המרצה:
ד"ר הילל רובינשטיין
קהל יעד:
תלמידים
תחום דעת:
מדע וטכנולוגיה
שכבות גיל:
ז-ט
שפה:
עברית
המשימה: מאדים

תיאור השידור

הצטרפו למסע מרתק של האנושות בדרכה למאדים וגלו לאילו פריצות דרך הגיעה עד היום בכוכב האדום ולאן פניה. מדוע כוכב זה כה מסקרן את האנושות ומעסיק אותה בשנים האחרונות?

רקע

הקוסמונאוט הסובייטי יורי אלכסייביץ' גגרין היה האדם הראשון בחלל והראשון שחג סביב כדור הארץ. ב-12 באפריל 1961 השלימה החללית "ווסטוק" הקפה סביב כדור הארץ והשיבה את גגרין בשלום לאדמת ברית המועצות. מאז אותו רגע היסטורי מרגש האנושות מכוונת להגיע אף רחוק יותר אל כוכבי לכת שפעם נחשבו דמיוניים.

ד"ר הילל רובינשטיין וצוותו הם הצוות הישראלי הראשון שהשתתף במשימה האנלוגית למאדים שהתקיימה במצפה רמון בפברואר 2018. בהרצאתו הוא מרחיב על תפקידו במשימה ועל חשיבות המיזם ומשמעותו.

נושאים מרכזיים בשידור

  • מערכת השמש
  • היווצרות מאדים
  • טופוגרפיית מאדים
  • תנאי המחיה במאדים ויישובו
  • מרוץ האנושות למאדים
  • מאדים לפני מיליוני שנים
  • המשימה האנלוגית D-MARS ומקומן של משימות אנלוגיות על פני כדור הארץ במסגרת חקר מקדים לכוכב

מבנה השידור

  • מבוא – משימות חלל, משימות אנלוגיות ומתקן D-MARS
  • טעימה מהרקע המדעי, חיפוש חיים במערכת השמש ובמאדים
  • מבוא קצר לטכנולוגיה ולאתגרים בדרך למאדים
  • הזמנה להשתתפות בפעילויות של בית הספר לאסטרונאוטים צעירים

תיאור המרצה

ד"ר הילל רובינשטיין הוא מפקד המשימה האנלוגית D-MARS, בעל בתר-דוקטורט מאוניברסיטת בן-גוריון ותואר דוקטור לפיזיקה ממכון ויצמן למדע. הוא חוקר משימות למאדים ומפתח קונספט של לוויין צילום לגובה נמוך.

הצעה לפעילות לקראת הצפייה בשידור

  1. חידון קהוט (Kahoot!) על מאדים
  2. צפייה בסרט "להציל את מארק ואטני" (The Martian)

הצעה לדיון בכיתה אחרי השידור

בהמשך לצפייה בשידור קיימו דיון בעזרת השאלות הבאות:

  • מאדים או כדור הארץ? מהם ההבדלים ביניהם ואיזה כוכב עדיף לדעתכם?
  • מה כל כך מיוחד במאדים?
  • המרוץ למאדים – לשם מה?
  • איזו טכנולוגיה דרושה כדי ליישב את מאדים?
  • כיצד אפשר לשרוד בכוכב שאין בו כמעט אטמוספרה ולחץ האוויר בו הוא 1% מזה שעל פני כדור הארץ?
  • מהי משימה אנלוגית? ולשם מה מבצעים אותה?

הצעה לפעילות לאחר הצפייה בשידור

משלחת למאדים – דירוג מקצועות

חלק 1

סדרו את הכיתה במעגל. ספרו לתלמידים סיפור על משלחת למאדים:
נאס"א החליטה להוציא משלחת למאדים. המשלחת תכלול שבעה אסטרונאוטים, ואם הכול יתנהל כמתוכנן, המסע יימשך קרוב לשנתיים! אתם ועוד כמה תלמידים מרחבי העולם נבחרתם לייעץ בתכנון המעטפת שבה ישתמשו האסטרונאוטים אשר יטוסו במשלחת למאדים. המעטפת שעליכם לתכנן היא אנשי המקצוע שילוו את האסטרונאוטים מכדור הארץ במשך כל זמן השילוח.

חלק 2

פזרו במרכז המעגל פתקים עם מקצועות (ראו בהמשך). בקשו מהתלמידים לבחור לעצמם את שלושת אנשי המקצוע החשובים ביותר מבחינתם שילוו את האסטרונאוטים בעת התכנון והמסע למאדים. בקשו בכל פעם ממתנדב שיסביר מהם המקצועות שבחר ואת הדירוג שעשה על פי רמת החשיבות לדעתו.
חשוב לציין שאין תשובה אחת, וכל אחד ומחשבותיו מקובלים.
קיימו דיון על המשותף ועל השונה בין הבחירות.

הכנה לפעילות

הכינו על פתקים את רשימת המקצועות האלה:
פסיכולוגית, מומחה אמצעי תקשורת, אגרונום, תזונאי, רופאה, איש בידור, קוסמטיקאית, נציג מהמשפחה, גאולוג (עוסק בחקר מבנה כדור הארץ), מהנדסת בכירה של נאס"א, מאמן כושר, וטרינר, מדריך הישרדות שטח, טייסת, מתכנתת, ביולוג, מורה, מעצב, אדריכל, סופר, משורר, גננת, בנקאית, מדריך שחייה, אלופת הארץ בהגנה עצמית, נווטת, איש דת, מחזאי, תופרת.

 

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.