חפש ב:

הרחבה: תוכנית חקר ציפורים​ חזרה ל"למידה שיתופית"

הרחבה: תוכנית חקר ציפורים​

התוכנית חקר ציפורים היא תוכנית ניסויית המשולבת בלימודי המקצוע מדע וטכנולוגיה בדגש על הוראת החקר המדעי בשילוב תקשוב, הן בבתי הספר היסודיים הן בחטיבות הביניים. התוכנית מתקיימת בשיתוף מרכז הצפרות הישראלי. ​​

הובלת התוכנית: התוכנית חקר ציפורים מתקיימת ביוזמת הגברת שושי כהן, מפמ"ר מדע וטכנולוגיה ומנהלת תחום המדעים במשרד החינוך, ופרופסור יוסי לשם מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב וממרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע.

המְפתחות והמנחות של התוכנית וההשתלמויות: בבתי הספר היסודיים – הדס כץ שדה-חן, בייעוץ מדעי פדגוגי של הד"ר שרה קלצ'קו, ובחטיבות הביניים – יהבית לוריא בסיוע שלומית ליפשיץ.

יעדים ומטרות

התוכנית נועדה לעודד את תלמידי ישראל להתבונן בטבע ולחקור בכלים מדעיים ומקוונים את אורחות חיי הציפורים והסביבה הקרובה; ללמוד מתוך סקרנות והתלהבות שיביאו לחיבור לסביבה, להתבוננות ולתובנה סביבתית שתגרום לרצון למעורבות ולעשייה ירוקה.

התוכנית מקדמת יעדים מרכזיים במקצוע מדע וטכנולוגיה:

  • למידה בדרך החקר המדעי וחקר מבוסס תופעות ודילמות
  • למידה חוץ כיתתית התנסותית ופעילה
  • למידה שיתופית בסביבות מקוונות
  • חינוך לקיימות והצמחת דור העתיד של חוקרי הסביבה

פירוט המטרות

  1. בתחום התוכן: ביסוס הידע וההבנה בתחום התוכן מדעי החיים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים, מערכות אקולוגיות והמגוון בטבע
  2. בתחום המיומנויות: ביסוס מיומנויות החקר המדעי, מיומנויות מידע ומחשב, למידה שיתופית, מיומנויות ללמידה בסביבות מגוונות – למידה חוץ כיתתית.
  3. בתחום הערכי: חינוך לקיימות, פיתוח סקרנות ופליאה, פיתוח תחושת שייכות לסביבה והזדהות עם טבע הארץ, פיתוח יחס חיובי לבעלי חיים, הבנת ייחודו של האדם, פועלו והשפעתו, טיפוח אחריות ומעורבות בשמירה על ערכי הטבע ואיכות הסביבה ובהגנה עליהם. 

מרכיבי תוכנית חקר ציפורים

תופעות ונפלאות הציפורים; חקר מדעי וחקר דילמות; קהילת מורים מקצועית לומדת; למידה שיתופית; עשייה סביבתית מקיימת; אוריינות דיגיטלית.

אסטרטגיות לשילוב מרכיבי התוכנית ברמת הכיתה, בית הספר והיישוב.

מיומנויות מדע וטכנולוגיה: חקר מדעי, מידענות, הסבר מדעי וטיעון

 

הרחבת הידע המדעי

קהל יעד 

מדריכים ומורים מובילים למדע וטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, תלמידי כיתות ו, ח-ט.

דרישות מקדימות לכניסת בית הספר לתוכנית:

  • ​רצון ועניין של מנהלי בתי ספר וצוות המורים למדע וטכנולוגיה בתוכנית
  • מוכנות ללמוד ולהשקיע בתחום של מורה מוביל מתוך צוות בית הספר
  • קיומה של תשתית מתוקשבת בבית הספר
  • רצוי: בתי ספר בעלי פוטנציאל סביבתי כגון סביבה טבעית או גינה בקרבת בית הספר, תוכניות לקידום חינוך סביבתי וחינוך לקיימות, קשר עם גופים ומיזמים סביבתיים מחוץ לבית הספר
  • רצוי: בתי ספר שמקיימים או שמעוניינים בקשר עם בתי ספר בארץ או בעולם. 

ייחודיות התוכנית 

בתוכנית התלמידים צופים בציפורים, מקשיבים לקולות, שואלים שאלות חקר, מרחיבים את הידע, מתכננים ניסויים ותצפיות, אוספים נתונים, מתעדים בצילום, מעבדים נתונים ומסיקים מסקנות, מפיקים משמעויות ומשתפים את הקהילה. 

בחירת הציפורים כתחום מזמן חקר ופתרון בעיות מציעה ערכים מוספים רבים:

  • ציפורים נוגעות ברגש ומסמלות ערכים ודימויים אוניברסליים: יופי, שירה, חופש וכדומה.
  • לציפורים מאפיינים מושכי עין: צורות מקור, רגליים וכנפיים, צבעים, קולות ומעופים.
  • ציפורים נמצאות בכל מקום ואינן יודעות גבולות – נודדות בין יבשות.
  • אפשר לחקור ציפורים באמצעים פשוטים וגם בטכנולוגיות מעקב מתקדמות.
  • ציפורים משמשות אחד האינדיקטורים החשובים לשינויים המתרחשים בסביבה בעקבות שינויים אקלימיים או שינויים הנגרמים על ידי האדם.
  • המפגש עם הציפורים מזמן התמודדות עם תופעות ובעיות אקטואליות ברמה המקומית העולמית. 
  • השתתפותם של גורמים מקצועיים בתחום הצפרות בתוכנית מאפשרת לתלמידים להיות מעורבים בפעולות של שמירת הטבע והגנת הציפורים.

הכשרת מורים

1. השתלמויות קיץ פנים אל פנים 
לבית הספר היסודי: בהיקף של 30 שעות במרכז הארצי לַמְדַע, המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי באוניברסיטת תל אביב

לחטיבת הביניים: בהיקף של 30 שעות במכון דוידסון שבמכון ויצמן

ההשתלמויות כוללות הרצאות העשרה, סיורים, תצפיות שדה וסדנאות. 

2. קורס מקוון לליווי יישום התוכנית בכיתות בהיקף של 30 שעות.

3. קורס מתקדם פנים אל פנים בהיקף של 30 שעות במרכז ההשתלמויות בשלומי.

תוצרי התוכנית

במסגרת התוכנית בתי הספר מכינים תוצרי למידה וחקר שונים: שיעורי פתיחה לחקר הציפורים, מיצג ותערוכה עם מוצגים להמחשת התכנים, עבודות חקר ציפורים של תלמידים הנעשות במסגרת בית הספר או במסגרת למידה שיתופית בין בתי ספר בארץ ובחו"ל. 

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.