שינוי האקלים

שינוי האקלים

האם אנחנו יכולים להשפיע על שינוי האקלים ועד כמה אנחנו יכולים לשנות את המצב? לעצור את השריפות, את התגברות גלי החום והשטפונות?

נוכח מגמות שינויי האקלים, המתבטאות באירועי מזג אוויר קיצוני, שריפות, הצפות ופגיעה במגוון המינים, רואה משרד החינוך צורך בהנחלת מודעות בקרב התלמידים להשלכות של מצב זה. שינוי האקלים צפוי להמשיך ולהשפיע על מערכות אקולוגיות ועל כל היבטי החיים והחברה החל בתחום החקלאות ומערכות המזון, הבריאות, הרווחה, משק האנרגיה, הכלכלה ועד לתחומי החינוך.

פיתוח הבנה, מיומנויות, מודעות אחריות וחוסן רגשי, יאפשרו לתלמידים להכיר, לגלות מודעות, להתמודד עם המציאות החדשה והשלכותיה ולפעול באחריות ברמה האישית, הלאומית והגלובלית להקטנת הפגיעה באקלים כדור הארץ. מטרות החינוך בתחום שינויי האקלים:

  1. הבניית ידע, ערכים ומיומנויות תוך עיסוק ישיר בנושא שינוי האקלים - התופעה, הגורמים לה והשלכותיה הביולוגיות, הסביבתיות, החברתיות והכלכליות.
  2. פיתוח חוסן אישי וחברתי - מוכנות לפעולה ולהתמודדות עם ההשלכות של שינוי האקלים (SEL).
  3. הרחבת הזדמנות לביטוי עצמי ופעלנות (Agency). באמצעות יוזמות תלמידים ופרויקטים חדשניים לפתרונות ולהתמודדות עם אתגרי האקלים בתחומי הדעת ובמעורבות חברתית.
  4. חיזוק למידה חוצת תחומים, אותנטית, באמצעות פתרון בעיות רב מערכתיות מהעולם האמיתי.
חזרה לראש הדף

שינוי האקלים במבט בין-תחומי

אירועי האקלים הקיצוניים שחווה העולם בחודשים האחרונים ופרסום הדו"ח החמור של הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי האקלים (IPCC) באוגוסט 2021, מציבים תמרור אזהרה לאנושות. הדו"ח קובע באופן חד משמעי כי שינויי האקלים הגלובליים והמשבר האקולוגי נובעים מפעילות אנושית.

עקב כך, קיים צורך דחוף להיערכות להפחתת הפליטות של גזי החממה הגורמים להתחממות כדור הארץ ולתופעת משבר האקלים, וביצוע התאמות חברתיות, אקולוגיות וכלכליות לאקלים המשתנה, באמצעות שינויי התנהגות. במקביל קיימת חשיבות גדולה להגברת המודעות וההיערכות החינוכית בנושא משבר האקלים.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.