חכה, פיתיון ודגים: גישות לחינוך החשיבה – עברית
לקטלוג הקורסיםתיאור הקורס
כלכלת הידע, מצב הידע, החברה הדמוקרטית וגורמים נוספים מפעילים לחץ על מערכות החינוך בעולם לפתח את יכולתם של התלמידים לחשוב כראוי – חשיבה יעילה, ביקורתית ויצירתית. התנועה לחינוך החשיבה – תנועה שצמחה במערב בשליש האחרון של המאה הקודמת והתפשטה לחלקי עולם נוספים – נענתה לאתגר ופיתחה תאוריות המשיבות על השאלה "מהו הגורם המחולל חשיבה טובה וכיצד מלמדים אותו?" התאוריות רבות ולעיתים אף סותרות.
קורס זה מציע מפה מושגית להתמצאות בתאוריות של חינוך החשיבה ולהיכרות עם הגישות השונות:
גישת המיומנויות מבקשת להקנות מיומנויות חשיבה באמצעות הדגמה ותרגול.
גישת הנטיות מבקשת להטמיע נטיות לחשיבה טובה באמצעות מופת ותרבות ארגונית.
גישת ההבנה מבקשת לסייע לתלמידים לבנות הבנות באמצעות ערעור וחקר.
כל גישה מפרשת בדרכה שלה את מושגי המפתח של התחום – חשיבה, חשיבה טובה וחינוך החשיבה. לאחר שנבין את הגישות לחינוך החשיבה נוכל ללמד תלמידים, עובדים ואזרחים לחשוב טוב יותר.