שפה ואוריינות, גן
חזרהנושא השיעור: השפה המיוחדת של אורי

השיעור המוצע לתלמידים ולעובדי ההוראה הוקלט במהלך תקופת החירום שנוצרה עקב התפשטות נגיף הקורונה בארץ ובעולם. אם זיהית בתוכן יצירה שלך שלדעתך לא ניתן לה קרדיט הולם, יש לפנות אלינו בדוא"ל כדי שנוכל לעדכן זאת. מודים על ההבנה.
בשידור נפגוש את הסופר דויד גרוסמן שיקריא את סיפורו "השפה המיוחדת של אורי". הסיפור מספר על פעוט המתחיל לדבר ומשמיט הברות. בעוד שהמבוגרים אינם מבינים אותו, היחיד שיכול לעזור לו הוא אחיו הגדול המציל את המצב. אחר כך נחוד חידוד פונולוגיות, צלילים פותחים וצלילים סוגרים, ונשוחח על שפות שונות.
תיאור השידור
תחומי דעת נוספים: אומנות - איור
נושאים מתוך תוכנית הלימודים: מכוונות לספר: היכרות עם שפת הספר, הנאה מקריאה והנעה לקריאה; מודעות פונולוגית: זיהוי צלילים במילה; פרגמטיקה
הרחבות:
- נשחק משחקי צליל פותח וסוגר עם שמות בני המשפחה או החברים
- נמציא שפה סודית משלנו
- נקריא סיפורים נוספים של הסופר דויד גרוסמן
- אפשר להקריא את הסיפור ילדה אחת אמרה מאת מיריק שניר העוסק גם הוא בקושי של המבוגרים להבין ילדה הנמצאת גם היא בשלבים מוקדמים של רכישת השפה.
- נקודות לשיח:
הסיפור מזמן שיח על הקשר המיוחד בין אַחָאִים. יכולתו של האח הגדול להבין את שפתו המיוחדת של אורי, לעומת המבוגרים, מדגישה את האמפתיה שלו ואת הקשר ביניהם. אפשר להציע לילדים לספר על הקשרים שלהם עם אחיהם.
אפשר לבקש מההורים שיספרו מהן המילים הראשונות שאמרו ילדיהם.
שיתוף השידור