דלג אל

הנגשה פרטנית במערכת החינוך

פתיח

למערכת החינוך תפקיד חשוב בבניית חברה ערכית שחבריה מגלים סולידריות, כבוד, נתינה, מעורבות חברתית, אכפתיות וערבות הדדית. חברה ערכית ומתקדמת נמדדת, בין השאר, במתן שוויון הזדמנויות, המאפשר את שילובם של כל חבריה, ובהם גם אנשים עם מוגבלויות, בכל תחומי החיים.

ילדים עם מוגבלויות זכאים ללמוד במערכת חינוך שוויונית, המאפשרת תהליכי למידה והשתתפות חברתית, כדי שיוכלו למצות את יכולותיהם כשאר הילדים במערכת בצורה עצמאית ומכבדת, וכך להפוך לאזרחים פעילים ומועילים בחברה הישראלית. וכן לקחת חלק פעיל בכל פעילויות המוסד החינוכי ככל שאר התלמידים.

לצורך כך מערכת החינוך חותרת ליצירת סביבה נגישה לכלל התלמידים, כל תלמיד על פי צרכיו, בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים
עם מוגבלויות, תשנ"ח-1988,
שעל פיו זכאי כל תלמיד עם מוגבלות להתאמות בתחום הנגישות. לשם כך הוקצה תקציב המיועד להנגשה פרטנית, המאפשר בכל שנה קבלת התאמות עבור תלמידים הזכאים לכך על סמך אמות מידה שקובעים צוותים מקצועיים. להלן פירוט סוגי ההתאמות שכלולות בהנגשה הפרטנית.

ההנגשה במערכת החינוך היא הנגשה פרטנית ונקבעת לאחר מיפוי מתאים של מומחי התחום של משרד החינוך על פי מוגבלותו, רמת התפקוד וצורכי ההנגשה של התלמיד. מידע מפורט אפשר לקרוא בחוזר מנכ"ל הנגשה פרטנית לתלמיד הלומד במוסד חינוך ולהורה התלמיד.

חזרה לראש הדף

הנגשה בתחום הטכנולוגיה המסייעת

הנגשה בתחום הטכנולוגיה המסייעת

הנגשה טכנולוגית כוללת את תחומי ההנגשה הבאים:

  • הנגשת טכנולוגיה מסייעת לשם תקשורת תומכת חליפית (תת"ח)
  • הנגשת טכנולוגיה מסייעת ככלי מסייע ותחליף לכתיבה ידנית.
  • הנגשת טכנולוגיה מסייעת ככלי מסייע לקריאה.

ציוד הנגשה טכנולוגית אישית לתלמיד לצורכי תקשורת תומכת חלופית, כאשר תלמיד אינו יכול לבטא את צרכיו התקשורתיים באמצעות דיבור. ההנגשה תינתן בהתאם למטרות התוכנית האישית של התלמיד תל"א או תח"י ועל סמך הערכה תקשורתית של קלינאית תקשורת ממשרד החינוך, תצפיות ואיסוף מידע של הצוותים. אי אפשר לקבל כפל הנגשה ממקורות שונים, על כן יש לוודא שהתלמיד לא קיבל ציוד ממקור אחר כמו במסגרת סל הבריאות.

יש לאפשר לתלמיד שימוש בטכנולוגיה רק לאחר מיצוי כלל התמיכות ותהליכי הוראה-למידה כיתתית ופרטנית, למשל, טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק או מתן התאמות, כגון הפחתת כמות הכתיבה וההעתקה, צילום חלקי של החומר ועוד. החלטה על בחירת הטכנולוגיה האישית לכתיבה תיעשה בהתאם למטרות התוכנית האישית של התלמיד תל"א או תח"י ועל סמך הערכת תפקודי כתיבה והקלדה של מרפאה בעיסוק ממשרד החינוך, תצפיות ואיסוף מידע של הצוותים.

יש לאפשר שימוש בטכנולוגיה מסייעת ככלי מסייע לקריאה עבור תלמידים שאינם קוראים ורק לאחר מיצוי כלל התמיכות ותהליכי הוראה-למידה כיתתית ופרטנית. במקביל, חובה להמשיך ולנסות להקנות את יסודות הקריאה בשיטות חלופיות. החלטה על בחירת הטכנולוגיה האישית לכתיבה תיעשה בהתאם למטרות התוכנית האישית של התלמיד תל"א או תח"י על סמך הערכה תפקודית של הקריאה על ידי מחנך הכיתה בשילוב מומחה תחום, מורה השילוב באמצעות כלי הערכה פורמליים. אישור קבלת תוכנת ההקראה במסגרת ההנגשה הפרטנית מחייבת תקופת התנסות מקדימה, כדי לבחון את מידת היעילות של התוכנה בהתייחס למאפייני התפקוד של התלמיד.

חזרה לראש הדף

הנגשה בתחום הפדגוגיה והלמידה

הנגשה בתחום הפדגוגיה והלמידה

התאמות הנגישות הפדגוגיות כוללות הנגשת חומרי ההוראה באופן המאפשר לתלמיד למידה פעילה ומשמעותית. בכל מסגרת חינוכית אחראי מנהל המסגרת למיפוי צרכיו של התלמיד ולקביעת ההתאמות הפדגוגיות הנדרשות לו.

ההתאמות נקבעות באמצעות צוות מקצועי בבית הספר בליווי המתי"א. מנהל המוסד החינוכי אחראי למסירת הסבר מפורט לצוות החינוכי על תהליך ההנגשה במוסד החינוכי ומדריך את הצוות למתן שירות נגיש. להרחבה על הוראה מותאמת ראו דף עקרונות מרכזיים בהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים.

חזרה לראש הדף

הנגשה פיזית - הנגשת מבנים

הנגשה פיזית - הנגשת מבנים

ההנגשה הפיזית מאפשרת לתלמיד עצמאות והשתתפות באופן מלא בכל הפעילויות במוסד החינוכי. ההנגשה מיועדת לתלמידים שצריכים הנגשה של המבנה בשל מוגבלות גופנית, מוגבלות בראייה או מוגבלות בשמיעה.

הנגשה פיזית: תלמיד או הורה עם מוגבלות פיזית, הזקוקים להתאמות נגישות בבית הספר, זכאים להתקנה של מעלית, תא שירותים נגיש בבית הספר ודרכי גישה נגישות אל בית הספר ובתוכו. על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, תלמיד או הורה הזקוקים לנגישות פיזית או חושית רשאים להתחיל את תהליך הרישום 15 חודשים לפני תחילת הלימודים, נוסף על הרישום הרגיל.

הנגשה אקוסטית: היעדר תנאים אקוסטיים הולמים מונע מתלמידים כבדי שמיעה להבין את הדיבור של הגננת או המורה ושל שאר התלמידים ולכן הוא מחסום ללמידה. תלמידים כבדי שמיעה (בכל הדרגות), הזקוקים להתאמות בכיתת הלימוד, זכאים להנגשה אקוסטית של כיתת האם.
הנגשה אקוסטית כוללת אמצעים להפחתת רעשי רקע והדהוד בחדר הלימוד, כגון איטום דלתות וחלונות, התקנת תקרות אקוסטיות, חיפוי קירות, התקנת מזגנים שקטים ועוד. כמו כן הם זכאים לאמצעים להגברת קול הגננת או המורה, דוגמת מערכות FM, המאפשרות למורה לשדר אל מכשירי השמיעה של התלמידים או אל מערכות רמקולים המותקנות בכיתה המונגשת.

הנגשה לתלמידים עם מוגבלות ראייה: הנגשת מבנה בית הספר, כך שיאפשר לתלמידים עם מוגבלות ראייה עצמאות מרבית.
ההנגשה היא בהתאם לצורכי התלמיד: פסים מובילים, רשתות צל, התאמות תאורה ועוד.

חזרה לראש הדף

הנגשת ריהוט

הנגשת ריהוט

הנגשת הסביבה על ידי פריטי ריהוט מאפשרת לתלמידים שהות ולמידה בטוחות ותפקודיות במהלך יום הלימודים. הנגשת הריהוט ייעודית לתלמידים עם מוגבלות פיזית (קוד לקות 59 או 98), לתלמיד שחל שינוי פיזי פתאומי בעל השלכות ארוכות טווח במצב בריאותו כנלווה למוגבלות העיקרית, ולתלמידים שממדיהם הפיזיים חריגים (גמדות או מום גנטי).

התאמות מסוג ריהוט ישמשו את התלמידים בשעות הלימוד בבית הספר בלבד ולא ישמשו אותם לניידות.

ההנגשה תינתן בהתאם למטרות התוכנית האישית של התלמיד תל"א או תח"י ועל סמך הערכה של מומחית תחום מוגבלויות פיזיות (מרפאה בעיסוק או פיזיותרפיסטית) ממשרד החינוך בשיתוף עם הצוותים החינוכיים והטיפוליים.

חזרה לראש הדף

הנגשת טיולים ופעילויות חוץ מוסדיות

הנגשת טיולים ופעילויות חוץ מוסדיות

הטיולים המתקיימים במערכת החינוך מיועדים לעורר בקרב התלמיד את האהבה לארץ, לנופיה ולמורשתה. הטיול המתקיים מחוץ לכותלי המוסד החינוכי הוא חלק בלתי נפרד מהמערך הלימודי-חינוכי של בית הספר.

מערכת החינוך פועלת למתן שוויון הזדמנויות לכלל תלמידיה בשילובם של תלמידים עם מוגבלות בכלל הפעילויות במוסד החינוכי. על מנהלי בתי הספר, בסיוע רכז הטיולים והצוותים החינוכיים, להיערך להנגשת הטיולים והפעילות החוץ בית ספרית השנתית בהתאם למדיניות משרד החינוך.

על בעלות המוסד החינוכי להבטיח שפעילות חינוכית מחוץ לבית הספר, כגון טיולים, סל תרבות, סיורים, פעילות ספורט ופעילות אתגרית, תהיה נגישה בהתאם לצורכי התלמידים. ככלל, תינתן עדיפות לפעילות כללית נגישה. עם זאת, במקרים מיוחדים אפשר לקיים פעילות נפרדת ובלבד שהובטח קיומה של חלופה נגישה, הולמת ומכבדת הפתוחה לכלל התלמידים, בהשתתפות תלמידים עם מוגבלות ותלמידים ללא מוגבלות.

חזרה לראש הדף

הנגשת תרגום לשפת הסימנים, תמלול עבור הורה עם מוגבלות בשמיעה

הנגשת תרגום לשפת הסימנים, תמלול עבור הורה עם מוגבלות בשמיעה

הורים כבדי שמיעה וחירשים זכאים להשתתף בכלל הפעילויות הבית ספריות המיועדות להורים, לקבל את כלל המידע המועבר להורים ולהיות בקשר עם הצוות החינוכי, כשאר ההורים בביה"ס. לצורך יישום החוק והתקנות, משרד החינוך מסייע לרשויות מקומיות ולבעלויות על מוסדות החינוך הפועלים ברישיון ומתוקצבים על ידי משרד החינוך, בהתאם למדיניותו ולפנים משורת הדין, בהשתתפות במימון ההנגשה הפרטנית.

משרד החינוך מקיים פיילוט למימון הנגשה מקוונת של פעילויות במסגרת החינוכית להורים כבדי שמיעה וחירשים, באמצעות תרגום לשפת סימנים או תמלול, על פי הנוהל הרצ"ב. מימון הנגשת אירועים ופעילויות, הדורשים נוכחות של מתורגמן באירוע, הוא באחריות הרשות המקומית או הבעלות.

חזרה לראש הדף

טופסי הנגשה פרטנית

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.