למערכת החינוך תפקיד חשוב בבניית חברה ערכית שחבריה מגלים סולידריות, כבוד, נתינה, מעורבות חברתית, אכפתיות וערבות הדדית. חברה ערכית ומתקדמת נמדדת, בין השאר, במתן שוויון הזדמנויות, המאפשר את שילובם של כל חבריה, ובהם גם אנשים עם מוגבלויות, בכל תחומי החיים.
ילדים עם מוגבלויות זכאים ללמוד במערכת חינוך שוויונית, המאפשרת תהליכי למידה והשתתפות חברתית, כדי שיוכלו למצות את יכולותיהם כשאר הילדים במערכת בצורה עצמאית ומכבדת, וכך להפוך לאזרחים פעילים ומועילים בחברה הישראלית. וכן לקחת חלק פעיל בכל פעילויות המוסד החינוכי ככל שאר התלמידים.
לצורך כך מערכת החינוך חותרת ליצירת סביבה נגישה לכלל התלמידים, כל תלמיד על פי צרכיו, בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים
עם מוגבלויות, תשנ"ח-1988, שעל פיו זכאי כל תלמיד עם מוגבלות להתאמות בתחום הנגישות. לשם כך הוקצה תקציב המיועד להנגשה פרטנית, המאפשר בכל שנה קבלת התאמות עבור תלמידים הזכאים לכך על סמך אמות מידה שקובעים צוותים מקצועיים. להלן פירוט סוגי ההתאמות שכלולות בהנגשה הפרטנית.
ההנגשה במערכת החינוך היא הנגשה פרטנית ונקבעת לאחר מיפוי מתאים של מומחי התחום של משרד החינוך על פי מוגבלותו, רמת התפקוד וצורכי ההנגשה של התלמיד. מידע מפורט אפשר לקרוא בחוזר מנכ"ל הנגשה פרטנית לתלמיד הלומד במוסד חינוך ולהורה התלמיד.