דלג אל

פיזיותרפיה

חזרה לראש הדף

הגדרת מקצוע הפיזיותרפיה

הגדרת מקצוע הפיזיותרפיה

מקצוע הפיזיותרפיה מספק שירותים לילדים ולבני משפחתם לשם פיתוח, שמירה והשבה לתפקוד של יכולת תנועתית מקסימלית לאורך החיים. זהו מקצוע רפואי המקדם התפתחות ובריאות, מונע בעיות, מטפל ומשקם.

הפיזיותרפיסט מתמחה ביכולות היציבה והתנועה של הילד ובהשלכותיהן על תפקודו. הוא משתמש במומחיותו בתנועה לצורך בדיקה ואבחון ולצורך הטיפול בילד. הפיזיותרפיסט מסייע לילד למצות את הפוטנציאל התפקודי העצמאי שלו ולקדם השתתפות אקטיבית בפעילויות היום-יום.

מטרות הטיפול הפיזיותרפי רבות ומגוונות והן משתרעות על הסקאלה הרחבה שבין שיקום יכולות שאבדו או הקניית יכולות שטרם נרכשו לבין שימור מצב קיים ומניעת החרפתו.

הפיזיותרפיסט עוסק באבחון, בשיקום ובמניעה של קשיים במערכת התנועה, בשיפור היכולת התפקודית של הפרט ובטיפול במצבים המשפיעים על מערכת העצב-שריר-שלד במגוון רחב של תחומים: טיפול נשימתי, טיפול ושיקום אורתופדי, טיפול ביציבה, טיפול על רקע מצב נוירולוגי, טיפול פגיעות ספורט ומניעתן ועוד.

חזרה לראש הדף

תחומי הטיפול

תחומי הטיפול

הפיזיותרפיסט נותן מענה טיפולי לאוכלוסיית תלמידים עם מוגבלות פיזית, ASD, מוגבלות שכלית-התפתחותית, מוגבלויות חושיות ומוגבלויות נוספות על פי צורך תפקודי. תפקידי הפיזיותרפיסט במערכת החינוך כוללים:

  • איתור תלמידים הזקוקים לטיפולי פיזיותרפיה.
  • ביצוע הערכות.
  • בניית תוכנית התערבות וביצועה.
  • קשר עם גורמים מקצועיים בקהילה: אורתופד, נוירולוג וכדומה.
  • הדרכת הורי התלמידים והדרכת גננות, מורים וצוותים טיפוליים נוספים.
  • הנגשת הסביבה הלימודית והפעילות הבית ספרית והחוץ בית ספרית. ההנגשה כוללת ריהוט והתאמת אמצעי ניידות כגון כיסאות גלגלים או אביזרי עזר, הנגשת שיעורי חינוך גופני, פעילויות חוץ בית ספריות, פעילויות של"ח, פעילויות פנאי ועוד.
חזרה לראש הדף

סביבת הטיפול

סביבת הטיפול

טיפולי פיזיותרפיה מתקיימים בחדרי טיפול ייעודיים ובסביבת האדם. פיזיותרפיה במרחב החינוכי מתקיימת בכלל המרחב של המסגרת החינוכית ואף מעבר לה: בכיתות הלימוד, בחצר, בשירותים, דרכי הגישה לבית הספר ועוד.
הפיזיותרפיסט בודק את סביבת הלימודים וממליץ על ההתאמות הנדרשות כדי לאפשר לתלמיד מרחב לימודים בטוח ומותאם לצרכיו.

חזרה לראש הדף

פיזיותרפיה במרחב החינוכי

פיזיותרפיה במרחב החינוכי

פיזיותרפיה במרחב החינוכי מתמקדת בתמיכה בתלמידים עם אתגרים פיזיים או התפתחותיים, במטרה לסייע להם להשתלב בצורה מלאה בסביבה החינוכית. היא עוסקת בצרכים הספציפיים של תלמידים במסגרת בית הספר והגן, במטרה לשפר את התפקוד ולקדם את ההשתתפות שלהם בפעילויות הלימודיות והחברתיות.

חזרה לראש הדף

עבודת הפיזיותרפיסט במרחב החינוכי

הפיזיותרפיסטים עובדים בשיתוף פעולה עם מורים, גננות, צוות בית הספר, צוותי מקצועות הבריאות והטיפול, התלמידים והמשפחות ליצירת סביבה לימודית תומכת. הם מדריכים את הצוות כיצד לסייע לילדים עם אתגרי ניידות וממליצים על התאמות בסביבה הכיתתית. הפיזיותרפיסטים מלווים את הצוות בהחלטה על ההנגשה בפעילויות בתוך בית הספר ומחוץ לבית הספר כגון ביציאה לטיולים.

הפיזיותרפיסטים בודקים את סביבת הלימודים של התלמידים וממליצים על ההתאמות הנדרשות על מנת לאפשר לתלמיד מרחב לימודים בטוח בכיתה, בכיתות הספח, בחדר אוכל, בחצר ובכל המעברים ביניהם. הפיזיותרפיסטים מדריכים את הצוות לגבי האופן והצורך בשימוש בהתאמות השונות, כדוגמת מאחזי יד, מעקים, שיפועים, גובה שולחן התלמיד, מיקום הכיתה וכדומה. הפיזיוטרפיסטים ינחו בנוסף על התאמות מרחב השירותים בכדי לאפשר עצמאות ו/או טיפול מותאם.

הפיזיותרפיסטים ממליצים, במידת הצורך, על רכישת אביזרי שיקום וניידות ואמצעי טכנולוגיה מסייעת כגון כיסא גלגלים, או מנוף. לפי דרישת משרד הבריאות וקופות החולים השונות, ומבצעים, במידת האפשר ביקור בית לצורך ההמלצה.

הפיזיותרפיסטים ממליצים על אופן הניידות האופטימאלי והבטוח עבור התלמידים, בעזרת שימוש באמצעי עזר כגון: הליכון, רולטור, קביים כיסא גלגלים ועוד. לאחר ההתאמה, הפיזיותרפיסטים מתרגלים עם התלמידים את השימוש בעזרים שהותאמו לו על פי המטרות שנקבעו. התרגול מתבצע בתוך המסגרת החינוכית ומחוצה לה, בכדי לאפשר לתלמידים להתנסות במשטחים בעלי טקסטורת מגוונות, מדרגות וכד'. כמו כן, הפיזיותרפיסטים מדריכים את הצוותים החינוכיים לגבי המידה ואופן הליווי הנדרש לתלמידים בניידות.

הפיזיותרפיסטים מתאימים לתלמידים את צורת ההושבה האופטימאלית, שתאפשר השתתפות מרבית בפעילות הכיתה מבחינת למידה ויכולת קשב, תוך התחשבות בצרכים הייחודיים של כל תלמיד. במקרה הצורך, לתלמידים עם מוגבלות פיזית, יכולים הפיזיותרפיסטים להמליץ על ריהוט מותאם לשיפור היציבה והנוחות לשימוש התלמיד בזמן הלמידה בכיתה.

הפעילויות המקודמות בהתערבות הטיפולית בפיזיותרפיה מתמקדות בשיפור תפקודים מוטורים ויכולות הדורשות קואורדינציה, חוזק ותכנון התנועה בכדי לסייע לתלמידים להשתתף בפעילויות במהלך היום. ההתערבות מתמקדת במשימות כמו נשיאת תיק גב, שימוש בחומרי לימוד והשתתפות בפעילויות מוטוריות בטיולים ו/או בשיעורי חינוך גופני.

קידום הכושר הגופני, הכוח והגמישות נעשה תוך שיתוף פעולה בין המורה לחינוך גופני והפיזיותרפיסט. הפיזיותרפיסט מדריך את המורה לחינוך גופני לגבי אופן השתתפותו של התלמיד בשיעור, משך הפעילות, סוג הפעילות התאמות מיוחדות הנדרשות לתלמיד ועוד.

הפיזיותרפיסטים מקדמים השתתפות בפעילות פנאי (כגון שימוש במתקני חצר, רכיבה על אופנים, השתתפות בחוגים) באופן בטוח ומהנה ומדריכים את הצוותים החינוכיים לגבי מידת העזרה או השגחה הנדרשת. הם מסייעים לתלמיד להשתלב בפעילות פנאי, כמו חוגי ספורט מותאמים.

אולי תתעניינו גם ב...

עלונים וזרקורים
עלונים וזרקורים בחינוך המיוחד
הגיל הרך
תיק מטפל חינוך מיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.