דלג אל

הפרעות נפשיות

חזרה לראש הדף

הגדרה של מוגבלות נפשית

הגדרה של מוגבלות נפשית

הפרעה נפשית היא דפוס התנהגותי או חשיבתי שונה מהנורמה, הגורם למצוקה או לפגיעה משמעותית בתפקוד.
ההפרעה עלולה לפגוע באופן משמעותי בהתקדמות אקדמית, ביחסים חברתיים, בהסתגלות אישית וכיתתית ובכישורי טיפול עצמי ומקצועי וכוללת מחלות והפרעות כמו דיכאון, חרדות, פוסט-טראומה, הפרעות במצב הרוח, סכיזופרניה והפרעות אכילה.

ניתן להבחין בין הפרעות שנוטות להתבטא בהתנהגות מופנמת, כמו התכנסות, חוסר יוזמה, הימנעות, חששות ורגישות יתר, לבין הפרעות הנוטות להתבטא בהתנהגויות מוחצנות, כולל תוקפנות, התפרצויות זעם ושיפוט מציאות מוטעה.

השפעת הלקות על התפקודים בתחומים השונים משתנה על פי סוג ההפרעה וחומרתה:

  • התחום הקוגניטיבי: בא לידי ביטוי לרוב בקשיים בשמירה על יכולת הקשב והריכוז, בעיבוד וארגון המידע והחשיבה, בזיכרון ובתפקודים הניהוליים. לעיתים קיימות מחשבות שווא או פרשנות שאינה מותאמת למתרחש. הטיפול התרופתי עלול גם הוא להביא לעייפות, חוסר כוחות ופאסיביות, בעיקר בשלבים הראשונים של נטילתו. לעיתים נצפית אי יציבות בתפקוד התלמיד לאורך היום, כולל מעבר מתפקוד מאורגן וממוקד לתפקוד מפוזר וחוסר יכולת לעמוד בדרישות הלימודיות.
  • התחום ההתנהגותי: עשוי להיות מאופיין ברמת אנרגיה משתנה, אי שקט, אימפולסיביות, התבודדות, קושי בפיתוח ושימור קשרים חברתיים מותאמים ומיומנויות חברתיות, לעיתים עד כדי נסיגה קיצונית מהחיים החברתיים. בחלק מהמצבים יש הימנעויות, התנתקויות ובריחה ובמצבים אחרים המצוקה מתבטאת בהתנהגות מוחצנת והתפרצויות זעם.
  • התחום הרגשי: מתאפיין בצורה בולטת בחוסר ויסות בעוצמה הרגשית וביטוי קיצוני של רגשות שונים, לעיתים מנוגדים, כמו גם תגובה רגשית לא מותאמת ולא פרופורציונאלית לאירועים נתונים. תלמידים עם מוגבלות נפשית מאופיינים לעיתים בעצב, דאגה, חוסר חיוניות, חוסר הבעה רגשית או תגובה רגשית לא מותאמת ולעיתים המאפיין הבולט שלהם יהיה תוקפנות קיצונית.

תלמיד עם לקות מורכבת על רקע רגשי-נפשי מתמודד הן עם הקשיים הנובעים מהלקות עצמה והן עם הסטיגמה הנלווית – בעיני החברה ובעיני עצמו. הסטיגמה מהווה גורם לחץ וחסם נוסף בפני השתלבותו המיטבית בחברה ותחושת הרווחה של התלמיד.

חזרה לראש הדף

צוות האגף

חזרה לראש הדף

משולחנה של מדריכה ארצית

משולחנה של מדריכה ארצית

שני ראיונות שלפניכם הוקלטו על ידי זאב ניימן רכז תחום הפרעות נפשיות במתי"א מטה אשר עם ד"ר מירי נקירטין המדריכה הארצית בתחום הפרעות נפשיות באגף לחינוך מיוחד.
הראיונות נערכו במסגרת פרויקט הפודקאסט של המתי"א.

הראיונות ניתן מבט רחב על התפתחות תחום ההפרעות הנפשיות בשני העשורים האחרונים, בהיכרות עם ההפרעות הנפוצות אצל ילדים ונוער, דרכי פעולה מומלצות,
בנוסף יש סקירה על פעילות האגף בתחום זה, בכל הרמות: בבתי ספר כוללניים, במרכזים החינוכיים בבתי החולים ובמחלקות השונות, בכיתות הנפשיות ובליווי תלמידי סל אישי בבתי ספר רגילים.

חזרה לראש הדף

יום בריאות הנפש העולמי

יום בריאות הנפש העולמי

יום בריאות הנפש העולמי מצוין מדי שנה ב-10 באוקטובר, והוא נועד להעלות את המודעות הציבורית לנושאי בריאות הנפש, לקדם הבנה רחבה יותר בנוגע לתחום זה ולהפחית את הסטיגמה הקשורה להפרעות נפשיות.

חזרה לראש הדף

ממשבר לצמיחה

ממשבר לצמיחה

הצגת העשייה של האגף לחינוך מיוחד בדגש על התחום הנפשי מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל במיקוד של התמודדות עם טראומה.

חזרה לראש הדף

"חוכמת המעשה"

"חוכמת המעשה"

התאמה והטמעה של התערבות לניהול עצמי והפחתת סטיגמה עצמית בקרב בני נוער המתמודדים עם הפרעות נפשיות.

תיאור תהליך הפיתוח וההתאמה של תוכנית התערבות קבוצתית ייעודית לבני נוער הלומדים בבתי ספר כוללנים להפרעות נפשיות

במהלך שנות עבודתן כמדריכות ארציות באגף לחינוך מיוחד תחום הפרעות נפשיות עסקו ד"ר לינדה ווגנר וגב' אורנה מידן בהנחלת שפה של הפחתת סטיגמה והגברת מודעות בקרב כלל האוכלוסייה לגבי הפרעה נפשית.

לאורך השנים תורגם תדריך עבודה בתחום סטיגמה עצמית שנכתב על ידי ד"ר פטרישיה דיגן, בנושא הפרעה נפשית. התדריך הוסב לעבודה עם בני נוער על ידי צוות שכלל את לינדה ואורנה ואנשי צוות נוספים מהחוג לבריאות הנפש באוניברסיטת חיפה. בהמשך נערכו השתלמויות ייעודיות בנושא, בעיקר לצוותים העובדים בבתי ספר כוללניים להפרעות נפשיות ובמרכזים החינוכיים, מטרת ההשתלמות הייתה הטמעת התדריך.

מובא לפניכם מחקר שפורסם רק לאחרונה על ידי החוג לבריאות הנפש הקהילתית באוניברסיטת חיפה המתאר את תהליך ההטמעה של התדריך.

אולי תתעניינו גם ב...

הגיל הרך
תיק מטפל חינוך מיוחד
פיתוח מקצועי
פיתוח מקצועי - וובינרים וימי עיון מטעם אגף א' חינוך מיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.