חפש ב:

70 שנות יצירה ישראלית

70 שנות יצירה ישראלית

"באתי הנה לארץ ישראל בכדי לסייע לעמי לעזוב את הגלות ; רציתי לשחרר את עמיתי באמצעות האמנות, כדי שלא יצטרכו למכור את כישרונותיהם לנכרים ולעבד שדות זרים. שאפתי ללמדם להיות אזרחים עצמאיים, העובדים למען עמם ולמען ארצם... רציתי לאסוף ניצוצות של אמנות יהודית בגולה ולרכזם במקום אחד, בכדי שישמשו לנו מדריכים בעבודתנו ומקור לגאווה" (בוריס שץ, "מכתב הפרידה שלי" (1930). 

בוריס שץ, בדרכו המיוחדת, הצליח לשלב את היכולת לחלום על דמות היהודי החדש בארץ ישראל - עצמאי ברוחו ובכיסו בזכות היותו אדם יוצר - עם היכולת לממש בפועל את החלומות על ידי הקמתו של בית הספר לאמנויות ולעיצוב בירושלים "בצלאל". חזונו של שץ התממש ובא לידי ביטוי כיום בכל חלק וחלק המרכיב את פאזל ה"ישראליות": בכתב העברי, בסמלי העם היהודי, בחנוכייה, בפמוט ובסביבון שמקורם במנהגים יהודיים מסורתיים; וגם במנגל, בסנדלים התנכיים ובסנדלי השורש, ברובה העוזי ובקיבוץ אשר צמחו כאן בארץ ישראל.

בתחום היצירה, קיימת שאיפה טבעית להיות חלק מהכפר הגלובלי. ואולם, לצד שאיפה זו יוצרים ישראלים עובדים במרחב ייחודי ולפעמים אף בדלני, בשל מאפיינים המייחדים את העם היהודי משאר עמי העולם. למשל, הכתב העברי הנכתב מימין לשמאל מהווה אתגר עיצובי למעצבים ישראלים של אתרים או ספרים דיגיטליים המבקשים להצטרף לכפר הגלובלי.  עוד משפיעים על היצירה הישראלית המקורית מאפיינים שונים הקשורים למדינת ישראל ובהם: שמש קופחת ברוב ימות השנה, איום ביטחוני ובדלנות דמוגרפית, צורך להסתיר את הגוף בשל מחויבות למסורת דתית דווקא בארץ מדברית, התפתחות תרבות חופים ואבטיח בקיץ ארוך במיוחד, דלות חומר, לובשי מדים שהם חלק בלתי נפרד מהנוף הישראלי כתוצאה מגיוס חובה לצה"ל, וכמובן הצורך למצוא מכנה משותף במדינת המבוססת על מהגרים ובני מהגרים.

על המיזם - מחווה עיצובית לתרבות המקומית 

הנושא השנתי המשותף לכלל מערכת החינוך בשנת הלימודים תשע"ח-2018 הוא 70 שנות יצירה עצמאית למדינת ישראל. לרגל נושא זה יצא משרד החינוך ביוזמה המופנית לתלמידי כיתות י"ב האמורים לגשת בשנה זו לבגרות במקצוע אמנויות העיצוב ולהגיש פרויקט גמר בהיקף של שלוש יחידות לימוד או עבודת גמר בהיקף של חמש יחידות לימוד.

עיקר היוזמה - הזמנת התלמידים להתנסות במחקר היסטורי או במחקר צורני על עבודתם של יוצרים מקומיים אשר השפיעו ומשפיעים על התרבות הישראלית. המחקר ישמש בסיס לתלמידים לעיצוב סדרה שתהיה מחווה לדמות בתחומים: תקשורת חזותית, עיצוב מוצר, עיצוב אופנה. בסוף שנת הלימודים תשע"ח תוצג בלובי משרד החינוך תערוכת תוצרים נבחרים.

הדמויות בהן מוזמנים התלמידים להתמקד יכולות להיות מכל תחום (אדריכלות, עיצוב מוצר, עיצוב גרפי, יודאיקה, עיצוב אופנה, אנימציה, עיצוב במה, עיצוב בשדה החקלאות, עיצוב מוצרים רפואיים, עיצוב בעבור תעשיית הביטחון הישראלית, היי-טק וכדומה).

מטרות המיזם

• הכרת מעצבים ואדריכלים אשר תרמו ותורמים בדרכם לגיבוש תרבות ישראלית ייחודית;
• רכישת מיומנויות שימוש בכלים של מחקר היסטורי ומחקר צורני כחלק בלתי נפרד מתהליך פיתוח מוצר; 
• רכישת כלים לאיסוף ולעיבוד מידע ממקורות שונים דוגמת ספריות, מוזיאונים, ראיונות אישיים, ארכיונים, אתר מוזיאון העיצוב בישראל, בלוגים, מגזינים ועוד;
• התנסות בעיצוב סדרת מוצרים - מחווה לתרומתה של הדמות לתרבות החזותית בישראל. 

תערוכת תוצרים נבחרים

תהליך המחקר והעיצוב יסוכם בתערוכת תוצרים נבחרים אשר תוצג בתום שנת הלימודים בלובי משרד החינוך. בתערוכה יוצגו:
1. תמצית אפיון וחקר
2. סקיצות מיוצגות
3. תוצרים דו-ממדיים ותלת-ממדיים בהתאם על פי רוח הפרויקט
4. כרזה מידענית ובה פרטים מתוך תהליך המחקר: שם היוצר, קורות חייו, תחום בו הוא פעל/פועל, דוגמאות מיצירותיו, סיכום תיעוד מפגש עם היוצר, משפחתו, סיור בסטודיו במוזיאון או בגלריה וכו.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.