קוליברי- יוצאים מחוץ לקופסת הספינדל

פרויקט של התלמידות: הדס פורת ושקד זינגר
מנחה: מירב פליישר
בית ספר אופק עברון
שיתוף פעולה ייחודי בין חברת קוליברי Colibri לבין תלמידי בית הספר אופק עברון, בהנחיית המורה מרב פלייר, הוביל לרעיון שיווקי מקורי לאחד ממוצרי הדגל של החברה: הספינדל.
את חברת קוליברי הקים בשנת 2003 אורן הרפז, נכדו של התעשיין ואיש העסקים הישראלי סטף ורטהיימר. החברה מעסיקה כיום 33 עובדים ועוסקת בייצור חלקי מתכת למכונות, בין השאר בפיתוח ובייצור של ספינדלים לתעשיות עיבוד השבבים והמתכת. ספינדלים הם צירים מסתובבים הנמצאים בכלים המרכיבים מכונות לייצור תעשייתי.
האתגר שהוצב בפני התלמידים היה להביא להגדלת מכירות הספינדל, מוצר המתמודד עם חיקויים זולים מתחרים בעולם. על התלמידים היה לפתח אריזה חדשה אשר תוכל לשמש את לקוח הקצה (איש האחזקה במפעל) גם בתום חייו של המוצר.
בשלב הראשון ביקרו התלמידים במפעל החברה בפארק התעשייה לבון בגליל. הם שמעו ממנכ"ל המפעל אורן הרפז הסברים על צורכי התעשייה המקומית ועל מאפייניה וראו את הספינדל ואת האריזה שלו, מזוודת פלסטיק שחורה. לאחר מכן ערכו מחקר אישי על מאפייני המוצר, לקוחותיו, גודל השוק המקומי והבין-לאומי, הטכנולוגיה והחומרים שממנו עשוי הספינדל. השלב הבא כלל סיעור מוחות בין התלמידים, דיונים פוריים בקבוצות עבודה ומסע אישי לרעיונות אחרים מחוץ לקופסה המוכרת השחורה של הספינדל.
סיעור המוחות הוביל אל סקיצות, מודלים, הדמיות, הגשות, פרזנטציות, שיחות, תיקונים, משובים, משברים והצלחות.
בסופו של תהליך החקר והמחשבה הציעו התלמידות הדס פורת ושקד זינגר עיצוב מחודש של קופסת הספינדל: קופסה אשר תשמש לגידול צמחים בתום השימוש בספינדל. לקופסה תצורף אריזה של זרעי צמח לטיהור אוויר מגזים רעילים הנפלטים ממכונות ייצור במפעל.
מטרות הפיתוח של האריזה היו יצירת קשר ישיר בין לקוח הקצה לבין החברה; שיפור הקשר לאורך זמן; שימושיות חוזרת במוצר; הענקת 'מעין מתנה' ללקוח.
הרעיון השיווקי היה שמפעיל המכונה יגדֵל את הצמח במפעל, יתעד את תהליך הצמיחה ואת השיפור שחל (אם חל) ברמת טיהור האוויר במפעל וישלח את התיעוד לחברת קוליברי. כך ישתתפו למעשה לקוחות החברה בניסוי עולמי של גידול צמח מטהר במפעלים ויתרמו לאיכות הסביבה, בד בבד עם שימור קשר עסקי מתמשך של לקוח חוזר עם החברה. את פרויקט הניסויי הכתירו התלמידות בשם: Grow Up.
השתיים אף יצרו סקיצות ומודל ראשוני של המוצר ושל אריזתו החדשה: אריזת גליל העשוי מחומר ABS – חומר לא רעיל ולא נדיף. הגליל בנוי משלושה חלקים מתפרקים ומתברגים זה לזה: החלק התחתון מכיל את הזרעים ואת צלחת הפטרי של הצמח המטהר; החלק האמצעי מכיל את מוצר הספינדל; החלק העליון מכיל הוראות שימוש במוצר ובאריזה.
עיצוב האריזה החדשה נעשה בהשראת סמל החברה – קוליברי, ציפור קטנה בגוני מתכת של ירוק כחול וצהוב הנחשבת המהירה בעולם בזכות יכולת רפרוף הכנפיים המרשימה שלה (80 נפנופים בשנייה). לבקשת מנכ"ל החברה נעשה העיצוב גם בהשראת דגל ישראל כדי להדגיש את היות המוצר כחול לבן, מוצר של חברה ישראלית הפועלת בישראל.
התלמידות גם הקימו אתר אינטרנט לדוגמה שבאמצעותו יוכלו לקוחות החברה לדווח לחברה על תהליך הגדילה של הצמח ועל תוצאות הניסוי במפעלם: https://hadas9546.wixsite.com/growup
בדומה לציפור הקוליברי, הידועה כציפור המהירה בעולם, גם הדס ושקד הוכיחו את יכולתן לעוף, שלא לומר לטוס, על כנפי הדמיון והיצירתיות. המוצר שעיצבו שימושי, שיווקי ומעורר השראה.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}