דלג אל

דילמות מוסריות במצבי קיצון

דילמות מוסריות במצבי קיצון

שאלת החקר

בפרויקט משותף שנרקם בין מגמת אומנויות העיצוב (בהנחיית ענבל הלצר ועירית תמרי) למגמת היסטוריה (בהנחיית דנה שירן-אליאש וגור סלע) בבית הספר החדש בחולון, ניסו תלמידי שתי המגמות (כיתה י"א) להתמודד עם אחת השאלות הקשות עִמה התמודדו אנשים בתקופת השואה: כיצד לקבל החלטה מוסרית במצבי קיצון?

שלב א: תלמידי מגמת היסטוריה חוקרים סיפורי דילמה היסטוריים

השואה שנחתה על העם היהודי בגרמניה אילצה את היהודים כמו גם אחרים בסביבתם להתמודד עם שאלות מוסריות ועם דילמות ערכיות בלתי אפשריות. אזרחים גרמנים שמצאו עצמם מתבקשים באישון ליל לסייע לזרים גמורים, ליהודים, ביודעם שאם ייתפסו דינם מוות; קצינים בצבא הגרמני שנדרשו לחסל אוכלוסיות שלמות; יהודים שלוּ סייעו בהסגרה או ברצח של בני עמם יכולים היו למלט את נפשם וכיו"ב דילמות מוסריות שקשה להעלותן על הדעת.
בפרויקט המשותף חקרו תלמידי מגמת היסטוריה סיפורים של דילמות מוסריות מתקופת המלחמה ואת ההקשר ההיסטורי הקיצוני שבו התרחשו. התלמידים נעזרו במקורות היסטוריים שונים.

שלב ב: תלמידי מגמת העיצוב מעניקים פרשנות חזותית אישית לסיפורי הדילמה ההיסטוריים

בגרמניה הנאצית גם האמנות גויסה למטרות תעמולה להאדרת הגזע הארי. בשנת 1937 הציגו הנאצים באותה עת שתי תערוכות אמנות בגרמניה. האחת: תערוכה נודדת שכונתה 'אמנות מנוונת' ונועדה להציג את כל מה שהיה בעיני הנאצים מושחת מנוון וסוטה באמנות. בתערוכה הוצגו 600 יצירות של 112 אמנים מודרניים (ובהם אנרי מאטיס, פבלו פיקסו, מקס ארנסט, אדוורד מונק, מארק שאגאל) אשר נגנבו בידי הנאצים ממוזאונים לאמנות מודרנית.
השנייה: התערוכה של האמנות הרשמית "תערוכת האמנות הגרמנית הגדולה" – נכללו בה יצירות גרמניות שנחשבו על פי המשטר הנאצי לאמנות 'בריאה' כגון ציורי דיוקנאות, תיאורי חיות, דמויות נשים גברים וילדים.
שתי התערוכות נועדו להגדיר בבירור מה נחשב בעיני המשטר הנאצי לאמנות מותרת ומה לאמנות אסורה: כל מה שהיה אוונגרדי, שונה, נועז או לא שואף לשלמות נחשב בעיני המשטר ל'אמנות מנוונת'. (תערוכה בשם זהה היא כיום חלק מגלריית "טייט מודרן" בלונדון ומוצגות בה יצירות נבחרות מן התערוכה הנאצית ומסמכים היסטוריים הקשורים אליה. התערוכה 'אמנות מנוונת' בגרמניה נועדה ללעוג לאמנות המוצגת בה ולהציגה בלתי מוסרית. ואולם למרבה האבסורד זכתה לקהל מבקרים עצום, מה שהביא למעשה לחשיפתה של האמנות המודרנית לעולם הרחב).
בפרויקט המשותף נדרשו תלמידי מגמת העיצוב לפרשנות חזותית אישית של סיפורי הדילמה המוסריים שנחקרו בידי תלמידי מגמת ההיסטוריה. לשם כך התנסו תלמידי מגמת העיצוב ביצירת עולם חזותי שנע בין 'אסתטיקה נאצית' ובין 'אמנות מנוונת', יצירת היברידים (יצורי כלאיים) ושילובים לא טבעיים. דרך עבודה זו מתרחקת במודע מדימוי מושלם וחותרת לאימוץ השפות החזותיות של אמנות מנוונת.

התוצר המשותף - פאנזינים

התוצר הסופי של הפרויקט היה פאנזינים (עיתונים מחתרתיים בהוצאה עצמית) המשלבים את סיפורי הדילמה שנחקרו בשיעורי היסטוריה עם הפרשנות החזותית האישית שהעניקו להם תלמידי מגמת העיצוב.
לקראת סיום הפרויקט התקיים בבית הספר יום הפקה בהשתתפות כל תלמידי שכבת י"א ובמהלכו היה בית הספר ליום אחד למערכת הוצאה לאור של עיתון. לשם כך בנו התלמידים תשע תחנות הלקוחות מעולם העיתונות (צנזורה, אינפוגרפיקה, פרסום, מיתוג, עריכת לשון, עימוד, פאנזין, רפלקציה, דעות). התלמידים השתתפו בשתי תחנות לבחירתם, ובסוף היום היו הפאנזינים מוכנים לסריקה ולהדפסה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

כרזות תלמידים

לאורך הפרויקט התנסו התלמידים ביצירת עולם חזותי שנע בין אסטתיקה נאצית ובין אמנות "מנוונת". בעבודות הושם דגש על יצירת היברידים (יצורי כלאיים) ושילובים לא טבעיים. דרך עבודה זו מתרחקת במודע מדימוי מושלם, ושואפת לאימוץ השפות החזותיות של אמנות מנוונת.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מעגל
עבודת הגמר של לינור ברנר, אשר יצרה משחק לגיבוש חברתי סביב אלמנט מרכזי, במסגרת התייחסות למחשב בפיתוח טכנולוגי שהשפעתו חורגת מהווה
"חבר וסע" – אפליקציה חברתית לחילוץ הפקקים בכביש
התלמידות שירה והלל, נהגות 'טריות', חוו על בשרן את בזבוז הזמן המתסכל בפקקי תנועה והחליטו לרתום את תחום העיצוב לעניין: הן הגו ועיצבו אפליקציה חברתית שנועדה להק...
50 שנה לאיחוד ירושלים במבט עיצובי חוקר - סאונד
פרויקט בעיצוב גרפי של התלמידות אחינועם יוחאי ולירון לוין, במסגרתו יזמו הקמת ארגון סאבלט שנועד לתווך בין בעלי דירות הרפאים בירושלים לבין דיירים פוטנציאלים ועי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.