ואריאציות של הדגל

הרעיון שלי
תיכון מדעים ואמניות עמל נהריה
מגמת אומנויות העיצוב כיתות יא-יב
מנחים : דגנית קוחלי כהן, דני אבקסיס
בתהליך העבודה התבקשו התלמידים לשמור על פורמט הדגל, סמל ושני פסים, ולעשות בו שינויים הנוגעים למהות הרעיון מתוך שימוש בכלים כגון מטפורה, אלגוריה, אסוציאציה ואנלוגיה. התלמידים הונחו לפנות באמצעותם אל הרגש והמחשבה של המתבונן האמור לעמוד על הקשר בין צורתו ומהותו של הדגל המקורי לעומת השינויים שנעשו בו. את הנושאים אפשר היה לבחור מתחומים אלו ואחרים: חברה, כלכלה, פוליטיקה, תרבות ואמנות.
מטפורה: תיאור מושג מסוים באמצעות תכונותיו של מושג אחר.
אלגוריה: יצירת משמעות נוספת ליצירה מעבר למפורש, לגלוי ולמובן מאליו ביצירה עצמה.
אנלוגיה: שימוש ביחס של דמיון צורני או עיצובי בין שני יסודות או יותר.
אסוציאציה: שימוש בהקשרים ויזואליים או רגשיים להעמקת משמעות היצירה אצל המתבונן.
יצוין כי הדגל, בהיותו סמלה הייחודי והמוצהר של המדינה אשר מנותבים אליו רגשות מהותיים של הזדהות או חוסר הזדהות, כמוהו כ'פרה קדושה'. לפיכך כל עיסוק בו, כל שכן 'שיבוש' שלו, עלול להוביל למגוון רחב של תגובות. מסיבה זו בדיון על מהות השינויים, הנימוקים לקיומם ומידת הרלוונטיות שלהם נדרשת מהתלמידים חשיבה מורכבת יצירתית ומקורית שתביא לניסוח מתאים שיעורר דיון.