חומש בראשית יב-נ לחינוך המיוחד
ספר בראשית "יכלול הסִפורים מתחילת בראשית כי הוא מורה אנשים בדרך בעניין האמונה" (הקדמת רמב"ן). ראשיתו בהכרה כי הקב"ה הוא בורא "השמים והארץ וכל צבאם". המשכו ורובו של הספר עוסק באבות האומה: בבחירה בם על ידי הקב"ה, בברית שכרת עימם, בתולדותיהם, במעשיהם ובהבטחות ובייעודים המסורים להם. האבות פרסמו את ההכרה בה' ואת האמונה בקיומו – הן על ידי מה שעשו לקרוא בשם ה' הן על ידי מה שעשה עימם ה' – בשמירה ובברכה מיוחדת בכל יישוביהם: "ויתהלכו מגוי אל גוי ומממלכה אל עם אחר לא הניח לאיש לעשקם".
הלימוד בחומש יַקנה לילד את ההזדהות עם הדמויות של אבותינו הקדושים בד בבד עם הפנמה של מידות, ערכים ואמונה הנלמדים מהם.
תוכנית זו המיוחדת לחינוך המיוחד (חנ"מ) בנויה לפי עקרון של 'הוראה מוכוונת תוכן', בה מתבצע פיתוח הלמידה סביב מקדי תוכן תוך עיסוק בידע, ערכים, חשיבה, ויצירה. ההתמודדות הישירה עם הטקסט – מצומצמת יותר, וממוקדת בפסוקים מרכזיים.
עקרונות התוכנית: בהירות ומיקוד, רלוונטיות, הנגשה והמחשה, מתן מרחב ביטוי, ומתן מענה דיפרנציאלי.
התוכנית השנתית
על פי תוכנית הלימודים פרשות בראשית–נח נלמדות בכיתה א (פרקים א–יא). זאת כדי לאפשר את הלימוד הראשון בחומש בנחת ולהותיר די זמן בכיתה ב ללמוד את המשך החומש ולסיימו. התוכנית המצורפת מציעה את חלוקת השעות לכיתה ב (פרקים יב–נ), ונוגעת לנושאים נבחרים בחומש שהינם בבחינת 'נכסי צאן ברזל' עבור התלמידים.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}