דלג אל

הבקרה על יישום מעבדת החקר בכימיה

חזרה
תיאור ארוך

הבקרה נועדה למטרות מעקב ומשוב. באמצעותה אפשר לאתר קשיים ולעזור למורים ביישום מבניות המעבדה בכיתותיהם.
הבקרה נעשית בזמן התהליך (בכיתות יא-יב) ובסיומו.

שלוש דרכים לבקרה:

  1. על ידי המדריכים המחוזיים והארציים שיבקרו בבתי הספר (במהלך הלימודים).
  2. באמצעות בחינה בעל-פה או בכתב (בתום הלימודים).
  3. באמצעות בדיקת הדוחות השנתיים של המורים שיתבקשו להגישם בתום שנת הלימודים.
חזרה לראש הדף

הבקרה באמצעות המדריכים

הבקרה באמצעות המדריכים

המדריך יקבע את מועד הביקור בתיאום עם המורה המלמד.
הבקרה תתמקד בנקודות האלה:

  • עיון מדגמי בתיקי התלמידים.
  • עיון בתיק המורה ושיחה עם המורה המלמד על התמודדותו עם יישום יחידת המעבדה.
  • צפייה בכיתה העושה ניסוי חקר (לא חובה, במידת האפשר).
  • בתום הביקור, המדריך ימלא דוח מדריך בשני עותקים: עותק אחד יוגש למורה המלמד ועותק שני יישלח לפיקוח על הוראת הכימיה.

  • דוח מדריך
חזרה לראש הדף

בקרה באמצעות הבחינה בעל-פה

בקרה באמצעות הבחינה בעל-פה
חזרה לראש הדף

בקרה לאחר הבחינה בעל-פה

בקרה לאחר הבחינה בעל-פה

כל דו"חות התלמידים והמחוונים צריכים להיות מאורגנים בתלקיט פיזי או דיגיטלי, אשר יישמר בבית הספר למשך שלוש שנים.
התלקיטים עשויים להיבדק בבקרה של משרד החינוך או של הפיקוח על הוראת הכימיה.
כבכל שנה, כל אחד מהמורים מתבקש להכין תלקיט מורה שכולל:

  1. רשימת כל הניסויים והפרויקטים שהוערכו.
  2. עותק מודפס ועותק דיגיטלי של האקסל לחישוב הציונים של כל התלמידים, כולל הציון השנתי.
  3. רפלקציה אישית של המורה על הוראת מעבדת החקר, כולל הקשיים עמם התמודד בתקופת המלחמה.
חזרה לראש הדף

הדוח השנתי של המורה

הדוח השנתי של המורה

בסוף שנת הלימודים, מורה (ותיק או חדש) אשר קיבל הודעה על כך יגיש לפיקוח את הדוח השנתי על יישום יחידת המעבדה בכיתות שבהן הוא מלמד. במקרה שמורה לא שלח דיווח, יישלח מכתב למנהל בית הספר, ותתקיים פגישת בירור עם מנהל בית הספר בנוכחות המדריך המחוזי.
כבכל שנה, במהלך החודשים מאי-יוני 2023 תתקיים בקרה פדגוגית-מעצבת על עבודת המורים המלמדים את מעבדת החקר בכיתה יא. מטרת הבקרה ללמוד מקרוב על הנעשה בשטח בהטמעת החקר כדי לשפר את ההדרכה ואת התמיכה במורים. במסגרת הבקרה יתבקשו המורים להציג את מעבדות החקר שעשו בחלק של ה-30% כולל ההערכה. על המורים והתלמידים להיערך מבעוד מועד ולהתחיל לבנות את התלקיט כבר בכיתה י או יא. נושא זה ייבדק במסגרת הבקרה הפדגוגית המעצבת הנעשית בכל שנה בסוף כיתה יא.
אופן ביצוע הבקרה יעבור שינוי בשנת תשפ"ג. הנחיות מעודכנות לביצוע הבקרה יפורסמו בהקדם.

מה יכלול הדוח השנתי:

  • רשימת פעילויות המעבדה שנעשו.
  • דפי ההנחיה לכל אחת מפעילויות המעבדה שנעשו.
  • שלושה דוחות של ניסוי ברמה 2 מלא (דוח טוב מאד, דוח טוב ודוח בינוני) בצירוף דפי ההערכה של המורה.
  • סיכום רפלקטיבי של המורה על דרך התמודדותו עם מעבדת החקר.
  • בדיקת הדוחות השנתיים.
  • בדיקת הדוחות השנתיים תיעשה בידי המדריכים.

הבדיקה תתמקד בנקודות האלה:

  • ייצוג נושאי הלימוד בפעילויות המעבדה שנעשו.
  • מידת ההתאמה של רמת הניסויים לדרישות התוכנית.
  • רמת הפירוט והבהירות של ההנחיות שניתנו לתלמידים.
  • מהימנות ותקפות של ההערכה של דוחות התלמידים.
  • הממצאים יסוכמו על גבי טופס אחיד, משוב לדוח השנתי, ויועברו למורה ולמפמ"ר.

משובים

אולי תתעניינו גם ב...

אוריינות מדעית כימית בחטיבה העליונה
אוריינות מדעית כימית למורי החטיבה העליונה
הערכת תלמידים והערכה חלופית בכימיה בחטיבה העליונה
הערכת תלמידים והערכה חלופית בכימיה למורי החטיבה העליונה
שינויי אקלים וקיימות
שינויי אקלים וקיימות – כימיה למורי החטיבה העליונה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.