תוכנית הלימודים באזרחות משותפת למערכת החינוך על מגזריה: החינוך היהודי הכללי והדתי, החינוך הערבי והחינוך הדרוזי.
התוכנית מבוססת הן על הדגשת המשותף לכל מרכיבי החברה הישראלית הן על ההכרה בייחודן של קבוצות חברתיות שונות.
בתוכנית הלימודים המותאמת כמה מרכיבים:
נושאי ליבה ואשכולות בחירה להיבחנות משותפת המאפשרים הרחבה והעמקה לפי שיקול הדעת של המורים ומאפייני בית הספר. ההערכה הבית ספרית באזרחות היא מטלת הביצוע. אפשר לבנות מטלת ביצוע על כל אחד מהנושאים בתוכנית הלימודים. מטלת הביצוע מבוססת על יסודות המקצוע ולכן אפשר להוביל כתיבת מטלה החל מאמצע השנה הראשונה להוראת אזרחות לבגרות. כדי לאפשר בחירה רחבה מוצע לבתי הספר מגוון חלופות למטלה ולכל חלופה מחוון משלה.
המלצת הפיקוח היא ללמד אזרחות לבחינת הבגרות החיצונית ולמטלת הביצוע בכיתות יא-יב, ובכיתה י' לשלב אחת מיחידות ההשכלה הכללית באזרחות.
מקצוע האזרחות הוא מקצוע דינמי העוסק באקטואליה. לצד רכיבים קבועים יחסית דוגמת מבנה המשטר בישראל וערכי היסוד בו, רכיבים רבים הקשורים למציאות החברתית הפוליטית התוססת הם דינמיים במידה רבה. הלמידה וההיבחנות במקצוע האזרחות מחייבות היכרות עם נושאים אקטואליים. ההמלצה היא ללמד את הנושאים השונים על ידי דוגמאות אקטואליות, דיונים בדילמות והצגת מגוון דעות סביב סוגיות שנויות במחלוקת בד בבד עם יישום מושגים מתחום האזרחות. בתום הטמעת התוכנית המלאה יידרש מעת לעת עדכון של חומרי לימוד ויצירת נושאים מתחלפים.
אפשר להרחיב את לימודי האזרחות ל-5 יחידות לימוד (הגבר). לימודי ההגבר כוללים הוראה של שניים מתוך שלושה נושאי בחירה נוספים והערכה חלופית בית ספרית של יחידת מיזם. נושאי יחידות הבחירה הם הרחבה והעמקה של סוגיות שנידונו בנושאי החובה.
אלו שלושת נושאי הבחירה: דת, חברה ומדינה; הערבים והדרוזים אזרחי ישראל; מדיניות כלכלית-חברתית.