חפש ב:

תוכניות הלימודים באזרחות לחטיבה העליונה

חזרה
תוכניות הלימודים באזרחות

תוכנית הלימודים באזרחות משותפת למערכת החינוך על מגזריה: החינוך היהודי הכללי והדתי, החינוך הערבי והחינוך הדרוזי.
התוכנית מבוססת הן על הדגשת המשותף לכל מרכיבי החברה הישראלית הן על ההכרה בייחודן של קבוצות חברתיות שונות.

בתוכנית הלימודים המותאמת כמה מרכיבים:

נושאי ליבה ואשכולות בחירה להיבחנות משותפת המאפשרים הרחבה והעמקה לפי שיקול הדעת של המורים ומאפייני בית הספר. ההערכה הבית ספרית באזרחות היא מטלת הביצוע. אפשר לבנות מטלת ביצוע על כל אחד מהנושאים בתוכנית הלימודים. מטלת הביצוע מבוססת על יסודות המקצוע ולכן אפשר להוביל כתיבת מטלה החל מאמצע השנה הראשונה להוראת אזרחות לבגרות. כדי לאפשר בחירה רחבה מוצע לבתי הספר מגוון חלופות למטלה ולכל חלופה מחוון משלה.

המלצת הפיקוח היא ללמד אזרחות לבחינת הבגרות החיצונית ולמטלת הביצוע בכיתות יא-יב, ובכיתה י' לשלב אחת מיחידות ההשכלה הכללית באזרחות.
מקצוע האזרחות הוא מקצוע דינמי העוסק באקטואליה. לצד רכיבים קבועים יחסית דוגמת מבנה המשטר בישראל וערכי היסוד בו, רכיבים רבים הקשורים למציאות החברתית הפוליטית התוססת הם דינמיים במידה רבה. הלמידה וההיבחנות במקצוע האזרחות מחייבות היכרות עם נושאים אקטואליים. ההמלצה היא ללמד את הנושאים השונים על ידי דוגמאות אקטואליות, דיונים בדילמות והצגת מגוון דעות סביב סוגיות שנויות במחלוקת בד בבד עם יישום מושגים מתחום האזרחות. בתום הטמעת התוכנית המלאה יידרש מעת לעת עדכון של חומרי לימוד ויצירת נושאים מתחלפים.

אפשר להרחיב את לימודי האזרחות ל-5 יחידות לימוד (הגבר). לימודי ההגבר כוללים הוראה של שניים מתוך שלושה נושאי בחירה נוספים והערכה חלופית בית ספרית של יחידת מיזם. נושאי יחידות הבחירה הם הרחבה והעמקה של סוגיות שנידונו בנושאי החובה.
אלו שלושת נושאי הבחירה: דת, חברה ומדינה; הערבים והדרוזים אזרחי ישראל; מדיניות כלכלית-חברתית.

חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים באזרחות

אלו השיקולים שהובילו אותנו בבואנו להכין את תוכנית הלימודים:
שמירה על העקרונות המנחים ומטרות הוראת המקצוע של התוכנית המעודכנת. בסוף התוכנית נכתב כי מימוש המטרות הללו הוא חינוך פוליטי לאזרחות טובה ולמעורבות מושכלת בחיים הציבוריים במדינה יהודית ודמוקרטית.
בחירה של הנושאים המרכזיים – נושאי הליבה שהיו עד כה נושאי חובה לכל התלמידים בהיקף של שתי יחידות (שאלון 34114). בחירת הנושאים מחזקת ליבה אזרחית משותפת במדינה יהודית ודמוקרטית ומשקפת דיאלוג בין זהויות שונות בחברה הישראלית וחתירה לבסס ולחזק תרבות פוליטית דמוקרטית המכילה את הזהויות כולן.

יצירת משקל מתאים לכל אחת מחטיבות הידע הקיימות בתוכנית הליבה. משקלה של כל חטיבת ידע מפורט בתוכנית הלימודים המותאמת. הקצאת שעות ההוראה לנושאים השונים בתוך חטיבות הידע מאפשרת גמישות ושיקול דעת למורה בדרך הוראת הנושאים השונים.

יצירת חמישה אשכולות לבחירה ולהעמקה. אשכולות אלה מחליפים את שני האשכולות שהיו קיימים בשנים האחרונות. התוכנית מרחיבה את מעגל הנושאים להיבחנות שמהם יכול המורה לבחור את המתאימים לו ולתלמידיו. המורים חייבים ללמד לפחות אחד מאשכולות אלו על פי בחירתם, ולתלמיד תינתן בבחינת הבגרות שאלת חובה אחת לבחירה מתוך חמש שאלות בנושאים אלו: העולם היהודי, מפלגות ובחירות, רשויות מקומיות, תקשורת, השתתפות אזרחים וביקורת על השלטון. אשכולות הבחירה באים לידי ביטוי בחלק ב' של הבחינה החיצונית ולא בחלק ג' כבעבר. פירוט נושאי החובה בכל אשכול מופיע במסמך התוכנית המותאמת.
לשאלות ולהבהרות נוספות אפשר לפנות לצוות המדריכים להוראת האזרחות או למנהלת תחום הדעת עינת אוחיון.

חזרה לראש הדף

ספרי הלימוד באזרחות

ל​פי הנחיות משרד החינוך, חובה ללמד בבתי הספר באמצעות ספרי לימוד שאושרו על ידי האגף לספרי לימוד:

חזרה לראש הדף

השכלה כללית

השכלה כללית

המושג 'השכלה כללית' כולל בסיס השכלתי רחב של מיומנויות, ידע, דפוסי חשיבה וערכים מעולמות תוכן מגוונים כגון חברה ורוח, תרבות ומורשת, מדעים וטכנולוגיה, שפות ואומנויות.
אנו סבורים כי ההשכלה הכללית היא חלק חשוב בחינוך התלמיד והיא תשתית להשכלה עצמאית במסגרת החינוך ומחוצה לה.
לפיכך על פי מדיניות משרד החינוך החל משנה"ל תשע"ה חלה בחטיבה העליונה חובת למידה של מקצועות להשכלה כללית והיא תנאי לזכאות לתעודת בגרות. להרחבה ראו חוזר מנכ"ל.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.