דלג אל

הצהרת נגישות

מקצוע הגבר באזרחות – 5 יחידות לימוד

חזרה
מקצוע הגבר באזרחות

בלימודי הגבר באזרחות התלמידים מתעמקים בסוגיות אקטואליות בכלכלה, בחברה ובפוליטיקה של מדינת ישראל. כמו כן הם רוכשים מיומנויות המטפחות אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה המקדמות כישורי מנהיגות ובהן: מחשבה ביקורתית, חקר, ניתוח, גיבוש עמדה, זיהוי בעיות ומתן פתרונות. הלימוד חווייתי ומומלץ לשלב בו למידה מחוץ לבית הספר (סמינריונים וסיורים). המורים המלמדים משתתפים בהשתלמות שנתית ומלוּוים בידי מדריכה מצוות הפיקוח.

במסגרת קול קורא שמפרסמת המזכירות הפדגוגית, אפשר להגיש בקשה לקבלת שעות תמיכה לכיתות הגבר בבית הספר ולכיתות משותפות (כיתות המשלבות לימוד משותף בין מגזרים).
המקצוע מוכר מקצוע מורחב המזכה בבונוס לאוניברסיטה.

חזרה לראש הדף

מטרות המגמה באזרחות והֶרכבה

  • הקניית ידע על מרכיבי המערכת הפוליטית, החברתית והכלכלית בישראל
  • הכרת עובדות ונתונים שיתרמו להבנת המורכבות של המחלוקות והשסעים
  • הכרת סוגי טקסטים, ניתוחם ופיתוח חשיבה ביקורתית
  • יכולת ניסוח עמדה מנומקת בשפה האזרחית
  • הפנמת ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית
  • הבנת משמעות מדינת הרווחה
  • פיתוח מעורבות אזרחית ומנהיגות

2 יחידות לימוד
יחידות החובה

יחידת לימוד אחת
מדיניות חברתית כלכלית בישראל (30%) – ספר הלימוד: "אתגר הרווחה במדינה דמוקרטית", הוצאת מט"ח

2 יחידות לימוד
מיזם והערכה חלופית (70%): (לפי תוכנית הלימודים תשס"ב):
מיזם (35%): עבודת חקר מעשית נעשית בקבוצות. התלמידים בוחרים סוגיה אזרחית הקשורה לאחד מנושאי תוכנית הלימודים וכותבים עבודה המורכבת מחלק עיוני ומחלק של איסוף ועיבוד של נתונים. מטרת העבודה להציע פתרון לבעיה שנבדקה.
הערכה חלופית (35%): כל בית הספר בוחר אחד משני נושאי הלימוד האלה:
דת, חברה ומדינה בישראל (ספר הלימוד: "דת חברה ומדינה בישראל", בהוצאת מט"ח ומשרד החינוך, 2006, יועצים אקדמיים: פרופ' בני נויברגר, פרופ' אשר כהן, פרופ' משה הלינגר)
הערבים והדרוזים בישראל (ספר הלימוד: "החברה הערבית בישראל")

חזרה לראש הדף

אקסטרניים ונבחני משנה

אקסטרניים ונבחני משנה

נבחני משנה, בוגרים ונבחנים אקסטרניים המעוניינים להרחיב משתי יחידות אזרחות לחמש יחידות צריכים להיבחן בשני שאלונים נוסף על שאלוני החובה. שני השאלונים להרחבה באזרחות יתקיימו באותו יום במועד הקיץ בלבד.
החל משנת תשפ"א, הוחלפו סמלי השאלונים והִשתנה מבנה הבחינות. יש לראות במבחנים משנים קודמות דוגמאות לסוגי השאלות אך לא למבנה הבחינה.
בשאלון 034372 יש חובה לענות על שני הפרקים ואין בחירה ביניהם, כפי שהיה בשנים עברו.
החל ממועד קיץ תשפ"א ישנם סמלי שאלונים חדשים:
שאלון 034371 ימיר את שאלון 034381 = 18%
שאלון 034372 ימיר את שאלון 034382 = 42%

חזרה לראש הדף

מבחנים ומחווני בגרות ביחידות ההגבר

חזרה לראש הדף

שאלוני בגרות משנים קודמות

שאלוני בגרות משנים קודמות

מאגר שאלוני בחינות הבגרות פתוח לכל מורי האזרחות, ובו תוכלו למצוא דוגמאות לבחינות בגרות החל משנת 2011. את החיפוש תוכלו לבצע על פי שם וסמל השאלון, שם המקצוע, מועד הבחינה, מגזר, סוג הנבחן (אינטרני או אקסטרני) ועוד.

חזרה לראש הדף

לפרטים נוספים

לשאלות ולהבהרות אפשר לפנות אל –
המדריכה הארצית ללימודי ההגבר באזרחות, אלישבע כהן
דואר אלקטרוני: e7cohen@gmail.com

אולי תתעניינו גם ב...

תוכניות לבגרות
מידע על תוכניות לבגרות באזרחות, שאלונים, מחוונים, כלי עזר למיקוד הוראה, מד"לים (מדריכים למורה) והתאמות לאוכלוסיות שונות
תוכניות הלימודים באזרחות לחטיבה העליונה
מידע על תוכנית הלימודים באזרחות ועל התוכנית להשכלה כללית בחטיבה העליונה
חלופות בהערכה - תמ"ר אזרחות
במקצוע האזרחות קיימות שתי מסגרות מרכזיות המאפשרות להמיר את ההיבחנות באזרחות בהיקף של 2 יחידות לימוד (גם בחינה וגם מטלת ביצוע) בהוראה, למידה והערכה בדרך החקר
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.