אנחנו עומדים בפני התקופה הכי מסקרנת ו"משנת משחק" שידעה האנושות - כניסתה של הבינה המלאכותית כמודל שפה. כניסת כלים אלו יוצרת שיבוש טכנולוגי עצום בתהליכים עסקיים, באופן צריכת הידע ובכך בתפיסת מוסדות הלימוד.
בתוך כך תפקיד מנתח הנתונים - דאטה אנליסט - משתנה אף הוא ועם זאת, הופך ליותר ויותר חיוני ומבוקש. זו הסיבה שמגמת מידע ונתונים - Data Analysis - היא מגמה בעלת קצב השתנות מהיר ויכולת התאמת תוכני הלימוד והמיומנויות לנדרש בעולם האמיתי.
במסגרת הלימודים במגמה התלמידים מתנסים במיומנויות אלה תוך כדי חקר של מידע אקטואלי ורלוונטי מעולמם בחקר מסדי נתונים.
התלמידים מתנסים בטכניקות כגון כריית מידע, ניהולו, ניתוחו בטכנולוגיות שונות והיצגו באמצעים שונים - דשבורד, והיצגי פרזנטציה בצד ניהול ידע והתייחסות להיבטים אתיים. התלמידים מתנסים בסטטיסטיקה תיאורית, בשימוש בכלי ניתוח מסדי נתונים ברמות גבוהות, בעבודה עם כלי AI ועוד.
הלמידה במגמה שמה דגש על פיתוח וחיזוק מיומנויות, כגון חשיבה ביקורתית, חשיבה עצמאית ויזמית, למידה עצמאית, יצירתיות, למידה שיתופית, חשיבה ביקורתית, יכולת תכנון וחשיבה תהליכית.
בחינת הבגרות היא מתוקשבת וכוללת שאלות ברמות יישום ואנליזה עם חומר פתוח.
פרויקט הגמר הוא דוח אנליטי תוך כדי שימוש בדשבורד לוויזואליזציה של נתונים והמלצות בעקבותיהם.
המגמה נלמדת בהיקף של 15 יח"ל (5 יח"ל מקצוע מדעי + 10 יח"ל לימודי המגמה) ומיועדת לתלמידים מצטיינים בעלי יכולות שפתיות מעולות וחשיבה אנליטית גבוהה, המעוניינים להיות גורם מפתח במקצוע נדרש מאוד בעולם הטכנולוגי של המאה ה-21.
חומרי המגמה עוברים תהליכי התאמה לחברה הערבית ולחברה החרדית.
בברכה,
רונית נחמיה
מפמ"רית מגמת מידע ונתונים Data Analysis
מבנה הלימודים במגמות בחינוך הטכנולוגי בנוי כך שהתלמידים מחויבים ללמוד שלושה מקצועות:
מקצוע מבוא
מקצוע מדעי - פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל.
מקצוע מוביל – "מידע ונתונים", סמל מקצוע 784
מטרת המקצוע לחשוף את התלמידים לידע בתחום פעילות המגמה ולבנות את בסיס הידע להמשך לימודיו במסגרת לימודי ההתמחות.
למקצוע המוביל שני מרכיבים: 70% היבחנות חיצונית - בחינת בגרות מתוקשבת ( עם חומר פתוח) ו-30% הערכה חלופית.
מקצוע זה נלמד ברמה של 5 יח"ל, 18 שעות במהלך כיתות י- יא.
מקצוע התמחות "ניתוח נתונים", סמל מקצוע 785
מקצוע ההתמחות הוא המשך של המקצוע המוביל ומשלב הוראה תיאורטית עם הוראה יישומית וכתיבת פרויקט גמר מעשי בהיקף של 5 יח"ל. הפרויקט מביא לידי ביטוי את שלוש שנות הלימוד במגמה.
הפרויקט יוגש בקובץ דיגיטלי במערכת המרב"ד שבועים לפני תאריך ההיבחנות בע"פ והגנה על הפרויקט בפני בוחן חיצוני.
המקצוע נלמד 21 שעות במהלך כיתות י'א- יב.