דלג אל

תוכנית הלימודים - מקצוע מוביל - מידע ונתונים

חזרה

אודות המקצוע המוביל


מטרת הלימודים במקצוע זה היא ליצור בוגר המפנים ידע, מיומנויות וערכים שיקנו לו תחומי עניין מגוונים ואפשרויות בחירה ומימוש של יכולותיו בכל היבטי החיים – האישיים, הצבאיים (למי שמתגייס), האזרחיים, בהשכלה הגבוהה ובשוק העבודה.

המיומנויות הנלמדות במקצוע מתבססות על ההיכרות ההולכת ומעמיקה של התלמיד עם עולם המיומנויות של חקר וניתוח נתונים תוך שימוש בכלי AI, הנדרשות במאה ה-21 מכל בוגר של מערכת החינוך, ומבוגר המגמה בפרט, ונלמדות במהלך הרצף התלת שנתי.

חזרה לראש הדף

מבוא לתוכנית הלימודים

בעידן הנוכחי נאספים נתונים על כמעט כל פעילות שאנו עושים: גלישה באינטרנט, קניות, פעילות בנקאית, מידע רפואי ורשתות חברתיות ועוד. פיתוחים בתחום בסיסי הנתונים מאפשרים הפקת ידע חדש, פיתוח מודלים לחיזוי וקבלת החלטות בכל תחומי החברה, התעשייה, הרפואה, הצבא ועוד המשפרים את הביצועים בארגון.

כל זאת בשילוב הימצאותנו בתקופה שבה כלי AI נהיו פשוטים ונגישים באינטרנט, ונוצר צורך ממשי לקדם הבנה ושימוש יעיל. כל אלה תרמו בשנים האחרונות להפנמת התפיסה כי "דאטה הוא הזהב החדש" ולזינוק בביקוש ל"אנליזת מידע", ומכאן ברורה חשיבות אנליסט הנתונים לחברה ולמדינה.

בתוכנית זו אנו מכינים את התלמידים לעולם של ידע ומיומנויות בעיבוד, בניתוח ובהצגת הנתונים, תרגום התוצאות לשפה ארגונית על ידי כלים ויזואליים. ומכיוון ש- AI כבר משולב בכל תחומי החיים, אנו חושפים אותם לאפשרויות השימוש בכלים אלו במקצוע מידע ונתונים DATA ANALYSIS. אנו מעודדים את מורי המגמה ואת תלמידיה להשתמש בכלי בינה מלאכותית בצורה נבונה תוך כדי בחירת הכלי הרלוונטי ביותר לצורך הבעיה הנדרשת לפתרון.

 

 

חזרה לראש הדף

מטרות הלימודים ומיומנויות נדרשות

  • הדרכת בוגר המפנים ידע, מיומנויות וערכים שקשורים בעבודה עם מידע ונתונים.
  • הבנת חשיבות המידע והנתונים ותפקידם בחברה לצורך קבלת החלטות ומימוש מטרות ומשימות המבוססות על נתונים ועל מידע לאחר בדיקת אמינותו.
  • פיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית.
  • שליטה בכלים דיגיטליים לאיחזור נתונים, מיזוג נתונים, עיבוד נתונים, ניתוח מידע והצגת המידע.
  • יכולת לנתח מבני מידע, לפתח אסטרטגיות ומערכות לניהול, לגישה ולהפצת מידע.
  • מסוגלות להגיב לצורכי מידע של קבוצות צרכנים שונות.
  • התמחות בשימוש בטכנולוגיות המידע והתקשורת.
  • מסוגלות להיענות לצורכי מידע של קבוצות צרכנים שונות.
  • היכרות עם אתיקה של עיבוד נתונים ומידע.
  • היכרות עם כלי בינה מלאכותית שונים והבנת האפשרויות הגלומות בהם כעזר למנתח נתונים.
חזרה לראש הדף

עקרונות מנחים בלימוד המקצוע

תוכנית הלימודים היא אג'ילית ומשתנה מפעם לפעם בהתאם לשינויים החלים בתחום חדשני זה.
מכיוון שכך אנו דוגלים במגמה בשיטת לימוד שבה אין ספרי לימוד. התלמיד נחשף לתוכני המקצוע באתר המגמה, המתעדכנים מעת לעת. מרבית חומרי ההוראה הם סרטוני וידאו קצרים, ובסיומם תרגול המאפשר יישום החומר המוצג בסרטון והשלכותיו לחיים האישיים של התלמיד. התלמיד מפתח יכולת למידה עצמית תוך כדי התקדמות בלימוד תוכני המגמה והמורה משמש מנטור, והוא מייעץ ומתווך את החומר. במהלך הלמידה משולבים מושגים באנגלית.

חזרה לראש הדף

בחינת הבגרות בכיתה י"א

הבחינה היא בחינה מתוקשבת שבה חומר פתוח. התלמיד נדרש ליישם ולנתח משימות בעזרת כלים שלמד במהלך לימודיו.

אולי תתעניינו גם ב...

תוכנית לימודים - מקצוע התמחות
הכנת פרויקט גמר במגמת מידע ונתונים בהיקף של חמש יחידות לימוד. פרויקט הגמר הוא סיכום ותוצר של תהליכים תלת שנתיים לאחר היכרות עם העולם התאורטי של המקצוע
הערכה חלופית - מגמת מידע ונתונים
הערכה חלופית במקצוע המוביל – מידע ונתונים שאלון מספר 784283 (30%)
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.