דלג אל

תוכנית הלימודים - מקצוע מוביל - מידע ונתונים

חזרה

עולם המידע והנתונים (דאטה) מורכב משלושה שלבים: איתור המידע, ניתוח המידע והצגת המידע.

מטרת הלימודים במקצוע זה היא ליצור בוגר המפנים ידע, מיומנויות וערכים שיקנו לו תחומי עניין מגוונים ואפשרויות בחירה ומימוש של יכולותיו בכל היבטי החיים – האישיים, הצבאיים (למי שמתגייס), האזרחיים, בהשכלה הגבוהה ובשוק העבודה.

המיומנויות הנלמדות במקצוע מתבססות על ההיכרות ההולכת ומעמיקה של התלמיד עם עולם המיומנויות של חקר וניתוח, הנדרשות במאה ה-21 מכל בוגר של מערכת החינוך, ומבוגר המגמה בפרט, ונלמדות במהלך הרצף התלת שנתי.

לימודי המקצוע נועדו להעניק לתלמידיו יכולות לבצע את השלבים האלה בצורה תקפה ורלוונטית מתוך עמידה בביקורת מקיפה. תוכנית הלימודים במקצוע המוביל במגמת מידע ונתונים מדגישה את המיומנויות החשובות הללו בצד הסוגיות התרבותיות והערכיות חברתיות במרחב הדיגיטלי.

נושאים משמעותיים במערכות מידע והיכרות עם כלים מתקדמים, דרכים שונות להצגת מידע, התייחסות לחוויות משתמש, חדשנות, יצירתיות והמצאה עצמית – כל אלה הם מקצת הנושאים הנלמדים בה.

חזרה לראש הדף

מטרות הלימודים ומיומנויות נדרשות

מטרות הלימודים

  • ידע בהבנת מהות המידע ותפקידו בחברה. ידע בתהליכים של קבלת החלטות המבוססות על נתונים ועל מידע לאחר בדיקת אמינותו.
  • התמחות בשימוש בטכנולוגיות המידע והתקשורת.
  • יכולת לנתח מבני מידע, לפתח אסטרטגיות ומערכות לניהול, לגישה ולהפצת מידע.
  • מסוגלות להגיב לצורכי מידע של קבוצות צרכנים שונות.

פירוט נוסף על מטרות לימודיות הנרכשות אצל בוגרים במגמה זו אפשר למצוא במסמך 'מיומנויות דמות הבוגר' של משרד החינוך שפורסם בינואר 2020 תחת הקטגוריות:
אוריינות דיגיטלית
אוריינות מידע
אוריינות מתמטית
אוריינות מדעית
אוריינות ביקורתית

חזרה לראש הדף

מטרות חינוכיות ערכיות

  • התלמידים יבינו את תהליכי קבלת החלטות על בסיס נתונים ומידע מהימנים. התלמידים יתוודעו אל דרכים לאיתור מידע מדויק ומהימן באינטרנט.
  • מיומנות זו תשמש אותם כנקודת פתיחה טובה ותיתן להם יתרון על פני מחפשי מידע חסרי מיומנות זו. כדי למצוא מענה לאתגרים הניצבים בפניהם, התלמידים ישתפו מידע וידע בדרך יעילה ומועילה עם סביבתם הקרובה (קשרים חזקים: חברים וידידים במעגלים שונים) ועם סביבתם הרחוקה.
  • התלמידים יארגנו את המידע והידע הרבים שברשותם בדרך שתאפשר להם למצוא אותו בכל עת שיזדקקו לו אף שהיקפו רב.
  • התלמידים יתרמו לעצמם ולקהילה בשימור מורשת העבר ושימור ידע של מומחים שסביבם.
  • התלמידים יכירו כלים ומיומנויות לפיתוח מחקרי ומעשי של מידע וידע חדשים, לטובת עצמם ולטובת הסובבים אותם, וינתחו סוגיות תרבויות חברתיות וערכיות במרחב הדיגיטלי.

מסמך "מיומנויות דמות הבוגר"

חזרה לראש הדף

מיומנות דמות הבוגר

  • יכולת למידה עצמית
  • אוריינות דיגיטלית
  • אוריינות מידע
  • תקשורת בין אישית
  • יכולת חיפוש מידע ואיסוף מידע
  • מחשבה עצמאית ויוזמה
  • חשיבה ביקורתית
  • חשיבה יצירתית
  • מודעות עצמית
  • הכוונה עצמית
  • מודעות חברתית
  • התנהלות חברתית
  • אוריינות גלובלית
  • יכולת תכנון וחשיבה תהליכית
  • יצירתיות והתאמה לעולם משתנה
  • עבודה שיתופית
חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים במקצוע המוביל

חזרה לראש הדף

הערכה חלופית בכיתה י'

הערכה חלופית במידע ונתונים

בכיתה י' התלמידים לומדים הערכה חלופית שהיא 30% מציון הבגרות במקצוע המוביל. היעדים של ההערכה החלופית הם לדעת להגדיר בעיה ולנסח שאלת מחקר, כמו גם לבצע מחקר ראשוני. ההערכה החלופית היא עבודה מעשית שבה התלמידים חווים מניסיונם ומממשים את החומר התאורטי שנלמד.

מטרות ביצועיות לעבודה:

  • להגדיר בעיה, צורך או תופעה שאפשר לחקור
  • לזהות מקורות מידע מתאימים ללמידה
  • לאתר מידע ולבצע ניתוח ראשוני של מידע זה
  • להבנות את המידע והידע באופן סדור 
  • להסיק מסקנות ראשוניות על סמך מידע וידע

למידע נוסף על הערכה חלופית >>

חזרה לראש הדף

בחינת הבגרות בכיתה י"א

הבחינה היא בחינה מתוקשבת שבה חומר פתוח. התלמיד נדרש ליישם ולנתח משימות בעזרת כלים שלמד במהלך לימודיו.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.