דלג אל

סמסטר ראשון כבר בתיכון

חזרה

בשנת הלימודים תשפ"ה השיקה מערכת החינוך תוכנית חדשנית, המשלבת לימודים אקדמיים במסגרת כיתתית בבית הספר. מטרתה של התוכנית "סמסטר ראשון כבר בתיכון" היא להנגיש את ההשכלה הגבוהה לכל תלמיד ותלמידה, להקנות מיומנויות למידה והיכרות עם עולם האקדמיה, לטפח ולעודד תלמידים כלומדים עצמאיים, לבסס את תחושת המסוגלות העצמית והסקרנות, לטפח שוויון הזדמנויות וצמצום פערים.

בשנת הלימודים תשפ"ו ישולב לראשונה בתוכנית קורס משבר האקלים וקיימות - מבט רב תחומי של אוניברסיטת תל אביב.
הקורס יעסוק בתכנים:
• מבוא למשבר האקלים
• השלכות אקלימיות וסביבתיות של התגברות אפקט החממה
• השפעת שינויים גלובליים על מערכות טבע ומערכות חקלאיות
• הקשר בין פעילות האדם לבין משבר האקלים
• תכנון עירוני בעידן המשבר
• פתרונות טכנולוגיים
• הפחתת זיהום: תובנות כלכליות
• משבר האקלים בראי המשפט
• השלכות אזוריות של ההתחממות הגלובלית

הקורס יילמד בבית הספר במסגרת כיתתית במהלך שיעורי מדעי הסביבה, תוך עידוד התלמידים כלומדים עצמאים ובליווי ותמיכה של מורי מדעי הסביבה. הציון בקורס האקדמי יהיה רכיב בציון הבגרות החיצונית במדעי הסביבה וגם יקנה לתלמידים שתי נקודות זכות אקדמיות באוניברסיטה.
בסיום לימוד תוכני הקורס האקדמי, התלמידים ייבחנו באוניברסיטה בבחינה המיועדת לסטודנטים שלמדו את הקורס.

הוראת תוכני הקורס ישולבו במהלך כיתה י"א או כיתה י"ב, בהתאם להחלטת ביה"ס ולרצף ההוראה שבחר המורה למדעי הסביבה של הכיתה, ויימשכו מחצית או שתי מחציות לפי החלטת המורה.
חלוקת שעות מומלצת: בהתאם לשילוב הקורס ברצף ההוראה ובמועד הבחינה באוניברסיטה. המורים למדעי הסביבה ישתתפו בהשתלמות מלווה, שבה יקבלו סיוע ותמיכה כדי להחליט על חלוקת השעות המתאימה לכיתה שלהם.

דרישות הקורס:
צפייה בכל הרצאות הקורס, מענה על הבחנים של היחידות ומעבר בחינה סופית בציון של יותר מ-60.

הרכב הציון של הקורס:
בחנים מקוונים – 30%
בחינה סופית (בחינת כיתה עם חומר סגור) – 70%

הרכב הציון הסופי של תלמידים המשתתפים בתוכנית:
40% - ציון פנימי – אקוטופ + סדנה סביבתית
32% - ציון הקורס האקדמי – ציון הבחינה באוניברסיטה + 10 נקודות שיתווספו לציון הבגרות במדעי הסביבה
28% - ציון החלק העיוני – בחינת הבגרות המקוצרת (פרקים א + ג)

למה התוכנית כדאית לתלמידים?

• התנסות וטעימה אקדמית – חשיפה לתכנים מעמיקים, כלים מחקריים ולמידה רב-תחומית ברמה מתקדמת.
• נקודות זכות בתיכונים – בהתאם להסכמות, התוכנית מזכה ב-2 נק' זכות באוניברסיטת תל אביב.
• חיזוק אוריינות מדעית וחברתית – התלמידים לומדים לחשוב ביקורתית, לנתח מידע ולהתייחס לסוגיה האקטואלית של משבר האקלים במבט רב תחומי.
• פיתוח מיומנויות של למידה עצמאית – כמו ניהול זמן, עבודה בקבוצה.
• חיזוק תחושת המסגלות והכנה לעולם הגדול.
• קורס אקדמי ללא עלות, ציון שמשתלב בבגרות + 10 נקודות בונוס.
• התלמידים יגיעו ליום סיור מיוחד באוניברסיטה ובו ייפגשו עם המרצים.

למה התוכנית כדאית למורה?

• התפתחות מקצועית כמורה – חשיפה לסוגי הוראה שונים, העשרה והעמקת ידע, חומרים ומצגות מקצועיות לשימוש.
• חיזוק המעמד המקצועי - הזדמנות להנחות קורס אקדמי, המורה כמתווך בין בית הספר לאקדמיה.
• הזדמנות להוביל שינוי חינוכי – יציאה משגרה, העלאת מוטיבציה, פתיחת דלתות והורדת חסמים להתנסות אקדמית, קידום למידה משמעותית.

אולי תתעניינו גם ב...

חוקרים סביבה
משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה והטכניון, משתפים פעולה בפרויקט "חוקרים סביבה" המיועד לתלמידי מגמות מדעי הסביבה
עבודות גמר במדעי הסביבה
הנחיות, מבנה ודוגמאות לעבודות גמר במדעי הסביבה
קהילת המורים הווירטואלית במדעי הסביבה
מידע על הנעשה בשטח ודברים חדשים בזירה החינוכית המפורסמים ב"סביבתון" ופורומים של מורים למדעי הסביבה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.