דלג אל

אקלים ישראל (חט"ב)

אקלים ישראל

אף שהיא קטנה יחסית, נהוג לחלק את ישראל לשלושה אזורי אקלים שונים:

אקלים ים תיכוני

רוב חלקה המרכזי והצפוני של ארץ ישראל נמצא באזור זה. האקלים הים תיכוני מאופיין בקיץ חם ודל במשקעים, בעונות מעבר הפכפכות ובחורף גשום (לעתים רחוקות אף מושלג) וקר. באזורי האקלים הים תיכוני יורדים יותר מ-400 מ"מ של משקעים בשנה.

אקלים ערבתי, צחיח למחצה

זהו מעין אקלים מעבר בין האקלים הים תיכוני לאקלים המדברי. אי אפשר להגדיר במדויק היכן עובר הגבול בין סוגי האקלים, בשל השוני הרב משנה לשנה בכמות המשקעים באזורי האקלים הערבתי. באר שבע למשל נמצאת באזור אקלים זה. באזורי האקלים הערבתי יורדים בין 200 ל-400 מ"מ של משקעים בשנה.

אקלים מדברי

רוב דרום הארץ נמצא באזור זה והוא חלק מרצועה עולמית של מדבריות סובטרופיים. זהו אזור צחיח ודל במשקעים כל השנה, ולא יורדים בו יותר מ-200 מ"מ של משקעים בשנה.

למה יורדים משקעים בחורף בישראל?

עננות המביאה עמה משקעים נגרמת עקב הימצאותם של שקעים ברומטריים. שקע ברומטרי מגובה בגל אטמוספרי הנמצא מעליו - ברום. הוא חולף בחורף לאורך הים התיכון ונקרא אפיק רום. בחורף ובחלק מהאביב ומהסתיו הוא נמצא לאורכו של הים התיכון וגורם להיווצרות משקעים במקום הימצאו. צורתו צורת קערה או כצורת האות U. בקיץ אפיק הרום איננו מאחר שהרמה הסובטרופית שולטת מעל הים התיכון וחוסמת את הגעתו.
בחורף יורד לעתים שלג בהרים הגבוהים בישראל. השלג נפוץ בעיקר בהרים שגובהם מעל 700 מטרים, אולם שלג בגובה 500 מטרים אינו נדיר כל כך. ב-6 בפברואר 1950 ירד שלג אפילו בגובה פני הים במישור החוף, בתל אביב ובערי חוף נוספות. התנאים הדרושים לירידת שלג בישראל הם שקע קפריסאי המאפשר משקעים אשר מסלול הרוחות שהוא יוצר אינו עובר דרך ארוכה מדי מעל הים. (הטמפרטורה של הים חמה יחסית והוא מחמם את האוויר בשכבות הנמוכות.)

רמה סיבירית

לעתים תכופות בזמן רמה סיבירית יורדות הטמפרטורות במקומות רבים בישראל (בעיקר בעמקים ובהרים הגבוהים) אל מתחת לאפס. הרמות הסיביריות מגיעות לשיא השפעתן וקיצוניותן בדצמבר, אז קרינת השמש היא החלשה ביותר בשנה. תחת השפעתה של רמה סיבירית, השמים בהירים וכיוון הרוח צפון מזרחי. התוצאה היא חדירת אוויר יבש וקר מאזור רוסיה והים השחור לישראל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

אקלים ישראל
אקלים ישראל
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

האקלים בישראל הוא ייחודי מאחר שישראל ממוקמת באזור מעבר בין אזור האקלים הים תיכוני ואזור האקלים המדברי.
ביחידה זו נעסוק בתפרוסת אזורי האקלים בישראל ובמאפייניהם, בגורמים העולמיים והמקומיים ליצירת אזורי האקלים בישראל, באירועי אקלים ומזג אוויר קיצוניים ובאתגר החיים באזור האקלים המדברי.

مناخات اسرائيل (الصف التاسع)
مناخات اسرائيل (الصف التاسع)
مجالات المعرفة: جغرافيا الإنسان والبيئة

المناخ في إسرائيل فريد من نوعه لأن إسرائيل تقع في منطقة انتقالية بين منطقة مناخ البحر الأبيض المتوسط ​​ومنطقة المناخ الصحراوي.
في هذه الوحدة سوف نتعامل مع توزيع المناطق المناخية في إسرائيل ومميزاتها، والعوامل العالمية والمحلية التي شكلت المناطق المناخية في إسرائيل، والظواهر المناخية وحالات الطقس المتطرفة وتحديات الحياة في منطقة المناخ الصحراوي.

חזרה לראש הדף

מאמרים לצעירים

מאמרים לצעירים

מאמרים מדעיים שפורסמו בכתב העת המדעי המקוון Frontiers for Young Minds. המאמרים נכתבו על-ידי מדענים מובילים בשפה הנגישה לקוראים צעירים ועל פי הערותיהם והארותיהם.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ערים ועיור
עיר היא צורת התיישבות אנושית המאופיינת בצפיפות גבוהה ובריכוז גבוה של אוכלוסייה ביחידת שטח ביחס לצורות התיישבות אחרות. עיור הוא תהליך כלל עולמי המתאר מעבר אוכ...
אוכלוסייה במרחב העולמי
"אוכלוסיות במרחב העולמי" בתוכנית הלימודים מתייחס ללימוד השונות התרבותית של קבוצות אוכלוסייה ברחבי העולם, תהליכי עיור, הגירה ושינויים תרבותיים שהן עוברות, והד...
ימי השוויון
ימי השוויון - הימים שבהם שוררות 12 שעות אור ו-12 שעות חושך בכל רחבי כדור הארץ, על פי מהלך התנועה של כדור הארץ עם הקפתו את השמש.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.