דלג אל

ישראל במזרח התיכון: ארץ קטנה במרחב מורכב

ישראל במזרח התיכון: ארץ קטנה במרחב מורכב

ארץ ישראל היא מזה שנים רבות חלק מאזור שנשלט על ידי אימפריות גדולות שכבשו את האזור.
בתחומי האזור ששימש כ "גשר יבשתי" - נמצאות מספר דרכים יבשתיות היסטוריות חשובות: דרך המשי, דרך הים ודרך המלך. בדרכים אלו שבהן עברו צבאות וסוחרים ושלאורכן התפתחו ערים גדולות וחשובות - ובהן עברו צבאות וסוחרים כמו: מסעות הצלבנים, מסעות נפוליון, מסעות הבבלים והפרסים, מסעותיו של אלכסנדר הגדול, מסעות המונגולים ממרכז אסיה, מסע של הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה, שנבלם ע"י הבריטים בקרב אל עלמיין מערבית לעיר אלכסנדריה שבמצרים.
הבריטים והצרפתים שהשיגו שליטה באזור המזרח התיכון חילקו אותו ביניהם. בחלוקה זו קבעו המעצמות גבולות שיצרו מדינות כגון עיראק, סוריה,לבנון וישראל.

מאז היווסדה של מדינת ישראל ועד הסכמי השלום עם מצרים וירדן ישראל היא מדינה קטנה, מבודדת ומוקפת אוייבים, וזאת לאור העובדה שהתחוללו מלחמות עם המדינות השכנות.
ישראל חשה מאוימת גם מצד איראן מאז המהפכה האסלאמית שהתרחשה בה בשנת 1979 האיום אף התגבר בעשור האחרון בעקבות תוכנית הגרעין האיראנית.
ישראל נותרה מבודדת ולא לקחה חלק בתהליכים רבים שהתרחשו עם מדינות האזור בתחומי הדיפלומטיה, הכלכלה, התיירות והחברה.

בשנת 1979 נחתם הסכם השלום עם מצרים ובשנת 1994 נחתם הסכם שלום עם ירדן. השלום עם שתי המדינות הללו הינו "שלום קר".

בעוד ישראל נשארת מבודדת למדי מול המדינות הגובלות איתה, היחסים שלה עם מדינות המזרח התיכון הרחוקות יותר הולכים ומתהדקים באופן הדרגתי .

הסכמי אברהם הם מספר הסכמים לכינון נורמליזציה ביחסים שבין ישראל למספר מדינות ערביות שנוצרו בתיווך ארצות הברית. ההסכם נחתם ב-15 בספטמבר 2020 , בין איחוד האמירויות הערביות, בחריין וישראל. בחודש דצמבר 2020,
מרוקו הצטרפה לאיחוד האמירויות ולבחריין והסכימה על יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל.

ישראל עדיין נחשבת כמדינה מבודדת במזרח התיכון, בעיקר עם המדינות הקרובות אליה, ולעומת זאת, הצליחה לפרוץ דרך אל מדינות במזרח התיכון הרחוקות ממנה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

ישראל במזרח התיכון: ארץ קטנה במרחב מורכב (מבוא)
ישראל במזרח התיכון: ארץ קטנה במרחב מורכב (מבוא)
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

ביחידה זו נלמד על ישראל במזרח התיכון בדגש על מיקומה באזור מעבר במרכז הגשר הבין-יבשתי בין שלוש היבשות: אפריקה, אירופה ואסיה.
נכיר את מיקומה של ישראל על מגוון היבטיו הן הפיזיים הן האנושיים.
נתמקד במיקומה הגאופוליטי של ישראל במרכז הגשר הבין-יבשתי בדגש על המעברים התחבורתיים בים וביבשה: גשר יבשתי – דרכים עתיקות – למעבר צבאות וסוחרים, מסילות ברזל, צינורות נפט וגשר ימי המאפשר פיתוח כלכלי והוא מוקד עניין של המעצמות בהווה ובעתיד (מְצָרִים ותעלת סואץ).
נעסוק בהשפעת מיקום המזרח התיכון בכלל וארץ ישראל בפרט על היווצרות נופים פיזיים, אנושיים ותרבותיים מגוונים במרחב.

إسرائيل في الشرق الأوسط: دولة صغيرة في منطقة معقدة (الصف التاسع)
إسرائيل في الشرق الأوسط: دولة صغيرة في منطقة معقدة (الصف التاسع)
مجالات المعرفة: جغرافيا الإنسان والبيئة

في هذه الوحدة سنتعرف على إسرائيل في الشرق الأوسط مع التركيز على موقعها في منطقة انتقالية في وسط الجسر بين القارات الثلاث: إفريقيا وأوروبا وآسيا.
سوف نتعرف على موقع إسرائيل من جوانب مختلفة، طبيعية وبشرية.
سنركز على الموقع الجغرافي السياسي لإسرائيل في وسط الجسر بين القارات مع التركيز على معابر النقل البحري والبري: الجسر البري - الطرق القديمة - لمرور الجيوش والتجار والسكك الحديدية وخطوط أنابيب النفط والجسر البحري الذي يسمح بالتنمية الاقتصادية وكونها محط اهتمام الدول العظمى في الحاضر والمستقبل ‎(مصر وقناة السويس)‎..
سنتعامل مع تأثير موقع الشرق الأوسط بشكل عام وأرض إسرائيل بشكل خاص على تشكيل المناظر الطبيعية والبشرية والثقافية المتنوعة في المنطقة.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תנועות כדור הארץ והירח
כדור הארץ והירח מקיפים את השמש ונעים כל העת סביב עצמם. לשתי התנועות, המתרחשות בו-זמנית ללא הפסק, ישנה חשיבות גדולה מאחר שהם יוצרים את היום והלילה את החודשים ...
מדדי פיתוח
קיימים פערים גדולים בין מדינות העולם ברמת הפיתוח. אפשר למיין את מדינות העולם למדינות בעלות רמת פיתוח גבוהה מאוד לצד מדינות בעלות רמת פיתוח נמוכה מאוד
עליות שנות ה-50 וה-90
חשיבות העלייה לישראל באה לידי ביטוי כבר במגילת העצמאות, בה נקבע כי "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות".
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.