דלג אל

מערכת התחבורה בישראל

תחבורה

במערכת הזו נבחנים מאפייני התחבורה, הגורמים המשפיעים על התפתחותה, האתגרים הקיימים בתחום, והפתרונות הנדרשים לצמצום הפגיעה בסביבה ולשיפור היעילות והקיימות.

מערכת התחבורה היבשתית מתאפיינת בתפרוסת הדרכים ובתמורות שחלו בה בעשורים האחרונים. ישראל, בעלת טופוגרפיה מגוונת וצפיפות אוכלוסין גבוהה, פיתחה רשת כבישים ומסילות ברזל הכוללת רכבות קלות, רכבות מהירות ונתיבי תחבורה ציבורית משודרגים. לצד פיתוח התשתיות, ניכרים אתגרים כגון גודש תנועה, פערי נגישות בין המרכז לפריפריה, וזיהום אוויר. במטרה להתמודד עם הבעיות הללו, מושם דגש על שיפור התחבורה הציבורית והגברת ההשקעה בתשתיות ירוקות וידידותיות לסביבה.

מערכת התחבורה האווירית ממלאת תפקיד חיוני בחיבור ישראל לעולם ובקידום כלכלה גלובלית. נמלי התעופה העיקריים – נתב"ג, רמון וחיפה – מספקים שירותים לנוסעים ולמטענים. התפתחות התחבורה האווירית הושפעה מהסכם "שמיים פתוחים", שהגביר את התחרות, הוריד את מחירי הטיסות והוביל לעלייה משמעותית במספר הנוסעים. עם זאת, האתגרים כוללים זיהום סביבתי, רעש ושאלת הקמת שדות תעופה נוספים בפריפריה.

מערכת התחבורה הימית היא עמוד השדרה של הסחר הבינלאומי של ישראל, המשנעת כ-99% מהמטענים המסחריים של המדינה. הנמלים המרכזיים – חיפה, אשדוד ואילת – מהווים מוקדי פעילות חשובים, כל אחד עם יתרונות ומגבלות ייחודיים. בעשור האחרון חלה התייעלות ניכרת בנמלים, כולל פיתוח טכנולוגי, הרחבת מסופים ושיפור השירותים. יחד עם זאת, עומסים הולכים וגוברים דורשים פתרונות חדשניים שיבטיחו את התחרותיות והיעילות של הנמלים.

מגמות סביבתיות ופתרונות תחבורתיים עומדים במוקד הפרק. הפעילות התחבורתית, בכל התחומים, יוצרת פגיעה סביבתית משמעותית, החל מזיהום אוויר וקרקע ועד פגיעה בשטחים פתוחים ובבעלי חיים. הפתרונות המוצעים כוללים מעבר לתשתיות ירוקות, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, הטמנת כבלים תת-קרקעיים, ושדרוג מערכות קיימות.

מבט לעתיד מצביע על החשיבות של פיתוח תחבורה חכמה, יעילה ובת קיימא. תוכנית הלימודים מדגישה את הצורך להעמיק בהבנת הקשרים בין תחבורה לפיתוח כלכלי וחברתי, תוך שמירה על עקרונות של שוויון חברתי וקיימות סביבתית.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

תוכניות לימודים

תוכניות לימודים
  • ארץ ישראל (י'-י"ב)
    נושא 5: משאבים ותשתיות - היצע מוגבל וביקוש גדל - ב. תכנון וניהול מערך התחבורה בהלימה לצרכים משתנים
  • ארץ ישראל (ט')
    נושא 5: כלכלה ותשתיות - ג. תשתיות תחבורה בישראל

הנושא "מערכת התחבורה בישראל" מופיע ביחידות לימוד שונות ובהקשרים רבים. הצגת תוכנית הלימודים כאן מאפשרת לקשור בין תוכני העמוד בפורטל לבין דרישת תוכנית הלימודים בנושאים המרכזיים בלבד, אך לא מן הנמנע שיש צורך לקשור את הנושא "מערכת התחבורה בישראל" לנושאים נוספים בתוכנית הלימודים.

חזרה לראש הדף

מערכת התחבורה היבשתית

סיכום לפרק התחבורה היבשתית בישראל

סיכום והסבר של הנקודות העיקריות לפי תוכנית הלימודים לפרק התחבורה היבשתית בישראל

מערכת התחבורה כזרז פיתוח

סיכום כללי לנושא התחבורה היבשתית בעולם

רשימת פרוט לנושא התחבורה היבשתית בישראל

קובץ מרכז בנושא התחבורה היבשתית בישראל עם ציון המושגים הנדרשים וכן פרוט מה כדאי ללמד ועל מה מומלץ לשים דגש

מתכננים תחבורה ציבורית בישראל (אופק)

פעילות סדנאית של סביבת אופק בנושא תכנון מערכת התחבורה הציבורית בישראל הכוללת איתור בעיות ומתן פתרונות.
תרגום צרכים להצעת פעולה, קבלת החלטות, הבעת עמדה ובניית מפה

תחבורה במדינת ישראל, חינוך הספרייה הלאומית

עמוד עם משאבי הוראה מטעם הספרייה הלאומית בשיתוף משרד החינוך לרגל 70 שנה לישראל

תחבורה בת קיימא (פרזנטציה בריבוע)

מערך השיעור מעודד את התלמידים להפעיל שיקול דעת בבחירת אמצעי ההגעה שלהם ממקום למקום, ולתכנן פתרונות תחבורתיים ידידותיים לסביבה עבור היישוב שלהם.

לסלול או לא לסלול (פרזנטציה בריבוע)

פעילות דיון סביב השיקולים לסלול כביש ראשי חדש בקרבת מגורים לאיפשור נגישות רבה יותר או לא

גודש תנועה
יוממות
רמת מינוע
תוכנית מתאר
חזרה לראש הדף

מערכת התחבורה האווירית בישראל

שאלון סגור על התחבורה האווירית בישראל (אופק)

מגוון שאלות סגורות המבוססות על סיכום הפרק הבודקות את הבנת התלמידים

משחק נמלי התעופה בישראל

הצעה למשחק קבוצתי שבו תלמידים מייצגים נמלי תעופה בישראל, מתמודדים עם אתגרים תפעוליים ותחרותיים, מציעים פתרונות ומשתתפים בדיונים

חזרה לראש הדף

מערכת התחבורה הימית בישראל

נמלי הים לאורך חופי ישראל (אופק)

פעילות אתר אופק המתמקדת בסוגיות היכן מצויים נמלי ים בישראל ואיזו פעילות מתרחשת בהם? מהי השפעתו של הנמל על העיר שבתחומה הוא מצוי ועל חיי תושביה

נמלי הים והובלה ימית בעולם (אופק)

פעילות אופק בנושא התחבורה הימית בעולם, בדגש יתרונות וחסרונות ונמלי הים הגדולים בעולם

שאלון סגור על התחבורה הימית בישראל (אופק)

מגוון שאלות סגורות המבוססות על סיכום הפרק הבודקות את הבנת התלמידים

משחק נמלי הים בישראל

הצעה למשחק בו תלמידים מייצגים נמלים מרכזיים בישראל, מנתחים את מאפייניהם, מתמודדים עם תרחישים תפעוליים ומשתתפים בדיון תחרותי לשכנוע בעלי עניין. המשחק משלב למידה מעמיקה, פתרון בעיות ושכנוע באופן מהנה

הינטרלנד ופורלנד של נמל

אולי תתעניינו גם ב...

ימי השוויון
ימי השוויון - הימים שבהם שוררות 12 שעות אור ו-12 שעות חושך בכל רחבי כדור הארץ, על פי מהלך התנועה של כדור הארץ עם הקפתו את השמש.
כלכלת ישראל (חט"ב)
אחוז המועסקים במגזרי הכלכלה בישראל: חקלאות -מגזר ראשוני פחות מ 2%, תעשייה -מגזר שניוני כ- 22%, שירותים -מגזר שלישוני מעל 75%
עננים (חט"ב)
ענן הוא ריכוז טיפות מים או גבישי קרח זעירים שהתהוו כתוצאה מתהליך התעבותם של אדי מים שהגיעו לנקודת רוויה בנוכחות גרעיני התעבות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.