במערכת הזו נבחנים מאפייני התחבורה, הגורמים המשפיעים על התפתחותה, האתגרים הקיימים בתחום, והפתרונות הנדרשים לצמצום הפגיעה בסביבה ולשיפור היעילות והקיימות.
מערכת התחבורה היבשתית מתאפיינת בתפרוסת הדרכים ובתמורות שחלו בה בעשורים האחרונים. ישראל, בעלת טופוגרפיה מגוונת וצפיפות אוכלוסין גבוהה, פיתחה רשת כבישים ומסילות ברזל הכוללת רכבות קלות, רכבות מהירות ונתיבי תחבורה ציבורית משודרגים. לצד פיתוח התשתיות, ניכרים אתגרים כגון גודש תנועה, פערי נגישות בין המרכז לפריפריה, וזיהום אוויר. במטרה להתמודד עם הבעיות הללו, מושם דגש על שיפור התחבורה הציבורית והגברת ההשקעה בתשתיות ירוקות וידידותיות לסביבה.
מערכת התחבורה האווירית ממלאת תפקיד חיוני בחיבור ישראל לעולם ובקידום כלכלה גלובלית. נמלי התעופה העיקריים – נתב"ג, רמון וחיפה – מספקים שירותים לנוסעים ולמטענים. התפתחות התחבורה האווירית הושפעה מהסכם "שמיים פתוחים", שהגביר את התחרות, הוריד את מחירי הטיסות והוביל לעלייה משמעותית במספר הנוסעים. עם זאת, האתגרים כוללים זיהום סביבתי, רעש ושאלת הקמת שדות תעופה נוספים בפריפריה.
מערכת התחבורה הימית היא עמוד השדרה של הסחר הבינלאומי של ישראל, המשנעת כ-99% מהמטענים המסחריים של המדינה. הנמלים המרכזיים – חיפה, אשדוד ואילת – מהווים מוקדי פעילות חשובים, כל אחד עם יתרונות ומגבלות ייחודיים. בעשור האחרון חלה התייעלות ניכרת בנמלים, כולל פיתוח טכנולוגי, הרחבת מסופים ושיפור השירותים. יחד עם זאת, עומסים הולכים וגוברים דורשים פתרונות חדשניים שיבטיחו את התחרותיות והיעילות של הנמלים.
מגמות סביבתיות ופתרונות תחבורתיים עומדים במוקד הפרק. הפעילות התחבורתית, בכל התחומים, יוצרת פגיעה סביבתית משמעותית, החל מזיהום אוויר וקרקע ועד פגיעה בשטחים פתוחים ובבעלי חיים. הפתרונות המוצעים כוללים מעבר לתשתיות ירוקות, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, הטמנת כבלים תת-קרקעיים, ושדרוג מערכות קיימות.
מבט לעתיד מצביע על החשיבות של פיתוח תחבורה חכמה, יעילה ובת קיימא. תוכנית הלימודים מדגישה את הצורך להעמיק בהבנת הקשרים בין תחבורה לפיתוח כלכלי וחברתי, תוך שמירה על עקרונות של שוויון חברתי וקיימות סביבתית.