דלג אל

גבולות ותחומים במזרח התיכון

גבולות ותחומים במזרח התיכון

מקור השם 'מזרח תיכון' ושמות נוספים

מקור השם הוא בגישה שרווחה בעבר ולפיה אירופה היא מרכז העולם. המונח 'מזרח קרוב' משקף נקודת מבט אירופית ומתייחס לכל המרחב שהיה בשליטת האימפריה העות'מאנית–טורקיה, ארצות הבלקן, מצרים, חלק מצפון אפריקה, סוריה, לבנון וישראל. חלקים שונים מהאזור שמכונה כיום המזרח התיכון נקראו במהלך ההיסטוריה בשמות אלו: הלבנט, אסיה הקטנה, קדמת אסיה, ארצות ערב והעולם הערבי, הסהר הפורה. האזור שהתאפיין במי נהרות ובאדמת סחף פורייה לחקלאות שימש בעבר מרכז של אימפריות ותרבויות קדומות.

המאפיינים הגאוגרפיים המשותפים לרוב מדינות המזרח התיכון

אזור גאוגרפי בעל רצף טריטוריאלי שלו תכונות ומאפיינים משותפים השונה שינוי ניכר מאזורים אחרים נחשב אזור גאוגרפי אחיד.

מאפיינים פיזיים

1. מדבר, אקלים מדברי (הגדרה אקלימית) – במזה"ת יש שטחים נרחבים של מדבריות חמים משני סוגים: מדבריות 'צל גשם' בהשפעת מחסומי הרים ומדבריות הנכללים ב'רצועת המדבריות העולמית' שהמזה"ת הוא חלק ממנה.
2. מחסור במים מתוקים – לרוב מדינות המזה"ת יש בעיה של מחסור במים בגלל האקלים המדברי ומיעוט הגשמים, תקופות בצורת ומדבור, ריבוי טבעי גבוה ושיטות בזבזניות להשקיה ולהובלת מים.
3. הנפט (הגדרה כלכלית-פיזית) – המזה"ת עשיר מאוד בנפט ומספק נפט למדינות מפותחות בעולם. הנפט הוא משאב בעל חשיבות גאופוליטית שתרם לפיתוח כלכלי ועודד הגירת תושבים אל מדינות המפרץ הפרסי. הנפט מעניק למדינות עוצמה כלכלית ופוליטית. יתרונות המזה"ת בנושא הנפט – כמות רבה, קלות הפקה וקרבה לאירופה, צרכנית נפט

מאפיינים אנושיים

1. דת האסלאם (הגדרה דתית) – רוב אוכלוסיית המזה"ת מוסלמית ובה מוסלמים שיעים וסונים, מרביתם סונים.
2. שפה ערבית, לאום ערבי, חברות בליגה הערבית (הגדרה אתנית-לשונית)
3. מורשת היסטורית של שלטון זר ובמיוחד של האימפריה העות'מאנית (הגדרה היסטורית) – רוב מדינות המזה"ת היו בעבר תחת שלטון של מעצמות זרות, ורובן הגיעו לעצמאות רק באמצע המאה העשרים.
4. רמת פיתוח נמוכה (מדינות עולם שלישי) – רמת פיתוח בינונית-נמוכה
5. אוכלוסייה חקלאית – ברוב מדינות המזה"ת החקלאות נחשבת למקור הקיום העיקרי, ובכל מדינה חיים מיליוני פלאחים (איכרים).

קשיים בהגדרת המזרח התיכון אזור מאוחד

1. אוכלוסייה מגוונת מאוד מבחינה אתנית-דתית-לשונית ולא רק מוסלמים וערבים
2. בתחומי המזה"ת יש מגוון סוגי אקלים ולא רק אקלים מדברי. ראו שישה סוגי אקלים בפרק אקלים.
3. חלוקה לא אחידה ולא שווה של משאבי טבע
4. רמת פיתוח לא אחידה ובסיס כלכלי שונה
5. קיימת הפרדה למדינות עם גבולות, מגוון של משטרים שונים, אין אומה ערבית אחת מאוחדת
6. חוסר אחידות מבחינת הנוף והגאולוגיה

גבולות המזרח התיכון

הגבול המזרחי – בין איראן לאפגניסטן ומפרץ עומאן, כולל איראן
הגבול המערבי – הים התיכון (בלי קפריסין), מערב טורקיה (להוציא יוון ובולגריה) ולוב. אפשר לכלול את ארצות המגרב.
הגבול הדרומי – דרום סודן, כולל צפון סודן ואתיופיה
הגבול הצפוני – הים השחור כולל טורקיה ואיראן. (לא נכללות המדינות המוסלמיות שהיו בשליטת ברה"מ לשעבר עד 1990.)

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

תוכנית לימודים

תוכנית לימודים

הנושא "גבולות ותחומים במזרח התיכון" מופיע בנושאים שונים ובהקשרים רבים ביחידת הלימוד של המזרח התיכון. הצגת תוכנית הלימודים כאן מאפשרת לקשור בין תוכני העמוד בפורטל לבין דרישת תוכנית הלימודים בנושאים המרכזיים בלבד, אך לא מן הנמנע שיש צורך לקשור את הנושא לנושאים נוספים בתוכנית הלימודים.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מדדי פיתוח
קיימים פערים גדולים בין מדינות העולם ברמת הפיתוח. אפשר למיין את מדינות העולם למדינות בעלות רמת פיתוח גבוהה מאוד לצד מדינות בעלות רמת פיתוח נמוכה מאוד
רעידות אדמה
רעידת אדמה, או רעש אדמה, היא תופעת טבע גאולוגית הנגרמת עקב נדידת היבשות ומתאפיינת בתנודה של פני הקרקע. באזורי יישוב עלול להיגרם בעטייה נזק בנפש וברכוש.
עננים
ענן הוא ריכוז טיפות מים או גבישי קרח זעירים, אשר התהוו כתוצאה מתהליך התעבותם של אדי מים שהגיעו לנקודת רוויה בנוכחות גרעיני התעבות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.