מסלול מערכת מידע גאוגרפי (ממ"ג - Geographic Information System ,GIS) מכשיר את התלמידים לעבודה בתוכנות ייעודיות כגון גוגל, Govmap ו-ArcGIS Online, המאפשרות את חקר המרחב באמצעות קליטה וארגון מידע מרחבי (פיזי ומקוון) במגוון דרכים והצגתו באמצעות שכבות מידע במפות באופן המאפשר פילוח מידע גאוגרפי וניתוחו לצורך הסקת מסקנות ותובנות מרחביות מעשיות.
הידע והמיומנויות הנלמדים במסלול זה מבססים את החשיבה המרחבית, מעמיקים את ההבנה של תפרוסת התופעות והתהליכים במרחב ומפתחים בקרב התלמידים כישורים מרחביים באמצעים חדשניים ומתקדמים, המשולבים כיום במערכות רבות ומגוונות בחיי היום-יום. יישומי מערכות מידע גאוגרפי נדרשים היום בכל משרדי ממשלה, ברשויות המקומיות, בצבא, במגזר העסקי והציבורי ולמעשה בכל פעילות ותכנון מרחבי.
בחטיבת הביניים מתאפשר לתלמידים לחוות למידה ייחודית ויישום מיומנויות היסוד במערכות מידע גיאוגרפי תוך התקדמות בקצב אישי ושיקול המורה בחשיפה לתכנים ובחטיבה העליונה (כיתות י-יב) בוחרים התלמידים במגמת "גאוגרפיה - אדם וסביבה" כמקצוע מוגבר ברמת 5 יח"ל. מסלול מערכות מידע גאוגרפי משתלב בכל אחד מתחומי ההתמחות: "הפיתוח והתכנון המרחבי", "כדור הארץ והסביבה" ו"האדם במרחב החברתי-תרבותי", וכן בנושאי הליבה של תחום הדעת על פי תוכנית הלימודים.
השימוש בכלי ממ"ג מומלץ בעיקר ככלי גאוגרפי משמעותי בתהליכי חקר מרחביים במסגרת ההערכה הבית ספרית כהערכה חלופית, ולא רק אלא גם בשילוב כאמצעי למידה והתנסות בנושאי מיקוד הלמידה. מיומנויות מסלול זה מופיעות בבחינת הבגרות החל משימוש במפות מקוונות מבוססות גישת ממ"ג ונוסף על כך, מופיעה כשאלת בחירה נוספת לתלמידים הלומדים במסלול זה בחטיבה העליונה.
הפיקוח על הוראת גאוגרפיה אדם וסביבה במשרד החינוך מאפשר פיתוח מקצועי והדרכה של מורים, המבקשים לשלב את מיומנויות כלי ממ"ג בהוראת תחום הדעת ולקדם את הלמידה של תלמידיהם.
- "הבנת התפיסה" (בממ"ג) | למצגת הסרטון
בסרטון זה נבין מהו מרחב ומהן אפשרויות החקר המרחבי, תוך כדי הבחנה בין מידע רגיל ומידע גאוגרפי, והם יסייעו לנו להבין מהיכן הכול מתחיל ומהו בסיס הידע שעלינו לרכוש כדי להבין את מיומנויות העבודה במערכות מידע גאוגרפי. נבין גם מהיכן מגיעים המידע והנתונים לחקר המרחבי וכן מושגי יסוד בתחום, כגון מהו GPS, מהו GIS, ומהו BIG DATA. - עקרונות העבודה בממ"ג | למצגת הסרטון
בסרטון זה נבקש להבין כיצד עובדת מערכת מידע גאוגרפי באופן כללי כדי שנוכל לזהות עקרונות עבודה זהים במעבר בין מערכות שונות. נבין את עקרון הצגת המידע ומידת הנגישות לעריכתו, נתייחס לעקרון העבודה בשכבות נפרדות והסוג שלהן ונתרשם מדוגמאות באתרים שונים ברשת. - תהליך הלמידה המומלץ | למצגת הסרטון
בסרטון זה נבין כיצד יש להתייחס למסלול מערכות מידע גאוגרפי בתהליכי הלמידה והיישום בכיתה. נתמקד בלהבין מהי המטרה שלנו בלימוד המיומנות, היכן עלינו לשלב את המיומנות ודוגמאות לתוצאות בסיום התהליך. נציג מהו התהליך המומלץ לשילוב בתוכנית הלימודים וכן מהו התהליך השנתי לאורך השנה.