דלג אל

תוכנית הלימודים בחטיבה העליונה

חזרה

תוכנית לימודים מותאמת - מסמך רב שנתי

תוכניות הלימודים להשכלה כללית

"גאוגרפיה - אדם וסביבה" הינו תחום דעת העוסק במכלול התופעות והתהליכים, המתקיימים בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית בעולם, ובחינת קשרי הגומלין ביניהם, ברמות שונות של המרחב – מהמרחב המקומי (הלוקלי) אל המרחב העולמי (הגלובלי) וחזרה למרחב המקומי.

הנושאים בלימודי ההשכלה הכללית  מייצגים את הייחודיות והדינמיות של תחום הדעת ומדגישים את הלמידה המשמעותית בהוראה מעמיקה של נושאים רלבנטיים ואקטואליים בדרך של חוויה למורה ולתלמיד

 

א. גיאואקטואליה – סוגיות נבחרות במזרח התיכון

נושא זה עוסק במרחב הגאוגרפי שישראל מהווה חלק ממנו, לפיכך יש חשיבות להכיר את מאפייניו ומרכיביו.

בחינת הדינמיות, התהליכים והתמורות המתחוללים במזרח התיכון והבנת ההשלכות הישירות והעקיפות על החיים במדינה בעבר, בהווה ולעתיד היא רלבנטית וחיונית לכל תלמיד בישראל .

• מומלץ ללמד יחידה זו באמצעות מקורות מידע עדכניים, סרטונים וסרטים תוך שימוש במפות מקוונות  של המרכז למיפוי ישראל וכן: google earth, google maps, google street view 

מסמך התוכנית

ב. קיימות בעין גיאוגרפית

נושא זה עוסק בבחינת מכלול התופעות והתהליכים, המתקיימים בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית בעולם, ובחינת קשרי הגומלין ביניהם, ברמות שונות של המרחב – מהמרחב המקומי (הלוקלי) אל המרחב

העולמי (הגלובלי) וחזרה למרחב המקומי בעין גיאוגרפית בוחנת של תהליכי פיתוח מקיימים.

• מומלץ ללמד נושא זה בשיתוף עם גורמים סביבתיים ועם המחלקה לאיכות הסביבה ברשות המקומית בשילוב נתונים עדכניים, מדרשי תמונה, סיורים בסביבה ושימוש בכלים דיגיטליים ומפות מקוונות

של המרכז למיפוי ישראל וכן: google earth, google maps, google street view

מסמך התוכנית

ג. אסונות טבע במרחב הגלובלי

נושא זה עוסק ביחסי הגומלין במרחב הגלובלי והלוקלי בדגש על התהליכים המעצבים את כדור הארץ והחיים בו, תוך התייחסות לגורמים מעשי ידי הטבע והאדם ודרכי התמודדות האדם עם תופעות טבע ואסונות

טבע. החידוש בנושא זה הוא ראייה אינטגרטיבית האדם הוא גורם מרכזי המושפע, משפיע, משנה, מסתגל ולעתים אף פוגע בסביבה הטבעית. פעילות זו משבשת לעיתים תהליכים טבעיים ובעקבות זאת מתרחשים

אסונות טבע שתכיפותם ועצמתם גדלה.

תוכנית זו מציגה אסונות טבע לסוגיהם ונלמדים גורמיהם, השלכותיהם על האדם ודרכי התמודדות עם נזקיהם.

• מומלץ ללמד יחידה זו באמצעות מקורות מידע עדכניים, סרטונים וסרטים, אנימציות ושימוש במפות המרכז למיפוי ישראל וכן: google earth, google maps, google street view

 מסמך התוכנית

ד. "מפה לשם" - הגירה ועלייה

"מפה לשם" הוא קורס בין-תחומי בנושאי הגירה. הלומדים יעמיקו את ההיכרות עם ישראל כמדינה שהוקמה על ידי  מהגרים ועם גרמניה כמדינת יעד מרכזית באירופה להגירה.

יחידות הוראה מוגשות למורה כפעילות המותאמת לכיתה המצויידת במקרן, והן משלבות יישומים טכנולוגיים מגוונים ומעודדות חקר ושילוב למידה עצמית.

זהו קורס רב-תחומי בחטיבות הביניים ולהשכלה כללית בכיתות י', וביחידות ניתן להשתמש גם כמשאבי הוראה נפרדים במסגרת לימודי אזרחות, היסטוריה או גאוגרפיה - אדם וסביבה.  

 לאתר הקורס

אולי תתעניינו גם ב...

המשוב הארצי
המשוב הארצי המדגמי ב"גאוגרפיה – אדם וסביבה" נערך על ידי ראמ"ה בשנת הלימודים תשע"ד (2014). המחקר נערך בקרב תלמידי כיתות ט' במערכת החינוך הישראלית, ובקרב מורים...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.