שורשי עמ"י

הנושא השנתי - תשפ"ו

שורשי עמ"י

הנושא השנתי ”שורשי עמ“י – עתיד, מורשת ויזמות“ הוא הזמנה למסע חינוכי החושף את מערכת החינוך לשורשים שמהם צמחו – היסטוריים, תרבותיים, משפחתיים וערכיים - וליכולת שלהם להשפיע ולעצב את עתיד החברה במדינת ישראל, בשילוב חשיבה יצירתית ויזמות.

בעולם משתנה ובמציאות מורכבת חשוב יותר מאי פעם להעמיק את תחושת השייכות, החיבור לזהות וליכולת להשפיע.
הנושא ”שורשי עמ“י“ מחבר בין שלושה היבטים:

  • עתיד – עיצוב חזון אישי וישראלי על כל גווניו, טיפוח אחריות ותקווה לעתיד טוב יותר.
  • מורשת – הכרה בשורשי הזהות האישית והחברתית, בזיקה להיסטוריה, למסורת, לסיפורי משפחה ולערכים.
  • יזמות – חיבור בין יזמות לבין מסורת, סולידריות, דיאלוג בין-דורי וחיים משותפים אשר נועד לשרת את ה"טוב המשותף".

השילוב של עבר ועתיד, של מסורת וחדשנות, של יוזמה וחלום, מאפשר להצמיח ולעצב חברה ערכית, מתקדמת ובעלת תחושת שליחות.

  • לחלום קדימה ולעצב עתיד מתוך אחריות, מעורבות ואמונה ביכולת לשנות.
  • לחזק את תחושת הזהות והשייכות לחברה הישראלית ולמורשתה.
  • לעודד חקר וחשיבה בנושאי שורשים, משפחה, קהילה ותרבות כחלק מבניית זהות.
  • חיבור ל"כאן ועכשיו" - העצמת תחושת המסוגלות האישית והחברתית, למען זיהוי ועיצוב הטוב המשותף.
  1. שילוב באורח החיים המוסדי, בתחומי הדעת, בעשייה החינוכית-חברתית-קהילתית ובחינוך הבלתי פורמלי.
  2. חיבור העבר לעתיד, הכרה בשורשים ההיסטוריים והתרבותיים של החברה בישראל ותרומתם למרחב המשותף.
  3. חיבור הדורות דרך סיפורים, סיורים, עדויות וביטוי עצמי בדרכים מגוונות (כתיבה, אומנות, תיאטרון, צילום ועוד).
  4. יצירת מרחבים בטוחים לשיח רב תרבותי, המאפשר ביטוי וחיבור למגוון הזהויות והקולות.
  5. שילוב שיח התנסויות ולמידה בהיבטים רגשיים-חברתיים שהנושא מזמן.
  6. למידה פעילה ומשמעותית בדגש על עשייה, התנסות, יוזמה ופרויקטים.
  7. יישום הנושא השנתי ישתלב במוסד החינוכי באופן המותאם לצרכיו.

חומרי הוראה