דלג אל

ערך השונות כיתה ד

ערך השונות כיתה ד

קבוצת השווים שבה מתרחשים תהליכים לימודיים וחברתיים היא קבוצה הטרוגנית שחבריה שונים זה מזה בהיבטים מגוונים כמו צרכים, משאלות ושאיפות, תפיסות עולם, דעות ורצונות, מראה חיצוני, תכונות אופי, יכולות וכישרונות, תחביבים, מסורות ותרבויות.

שונות זו באה לידי ביטוי בשלבים השונים של תהליך התפתחותה והתגבשותה של קבוצת השווים, והיא שבה ומתעצמת במצבים של השוואה חברתית.

השונות וביטוייה המגוונים בפעילות החינוכית, החברתית והלימודית עשויים לזמן לחברי קבוצת השווים הפריה הדדית, התפתחות אישית וחברתית והתנסות במימוש ערכים כמו מתן כבוד לשונה, קבלת האחר ועוד.
בספרות המחקרית אפשר למצוא סימוכין שמפגש עם השונה ושיתוף פעולה עימו לאורך זמן עשויים לסלול את הדרך להתפתחות אישית וללכידות חברתית.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

ערך הנתינה בתוכנית מפתח הל"ב המחודשת בדגש על SEL

ערך הנתינה בתוכנית מפתח הל"ב המחודשת בדגש על SEL

אנשים שונים - דעות שונות

יחידת ההוראה למידה: "אנשים שונים - דעות שונות", מקדמת מיומנויות SEL בדגש על ערך השונות.
זרקור על מאפייני הגיל ועל התכנים ביחידה: בכיתה ד חלה התקדמות ניכרת בהתפתחות השפה והחשיבה וביכולת של התלמידים:

  • להביע רגשות ומחשבות
  • לגבש דעה גם בנושאים השנויים במחלוקת ולהביע אותה דרך הצגת נימוקים רלוונטיים
  • להבין ולקבל שלחבריהם עשויות להיות דעות שונות משלהם.

שיח בנושאים לימודיים וחברתיים מהווה הזדמנות להצגת דעות שונות ולבירור נושאים השנויים במחלוקת. חשוב לעודד את התלמידים לנהל שיח סובלני בנכונות להאזין למגוון דעות, להבין את נקודת מבטו של הזולת ולהתייחס "לגופו של עניין" ולא "לגופו של אדם".
שיח ערכי המעודד את התלמידים להשמיע את דעותיהם ולכבד את המחזיקים בדעות שונות משלהם, תורם לתחושת המוגנות ומאפשר להם לבטא את עצמם ללא חשש מלעג או זלזול.

 

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.