דלג אל

ערך האחריות כיתה ה

ערך האחריות כיתה ה

דן ענבר מונה תפיסות שונות לגבי המונח "אחריות": יכולתו וכושרו של האדם לראות את ההיבטים ואת הצדדים השונים בקבלת החלטות ובביצוען, הרגשת מחויבות לנקיטת פעולה, האדם מכיר בקשר שבין החלטותיו ומעשיו לבין תוצאותיהם, מוכנוּת האדם לשאת בתוצאות של מעשיו, הרגשת מחויבות לגבי התוצאה ועוד.
בהתבסס על תפיסות אלה ועל גישות נוספות אפשר לזהות את מרכיבי האחריות האישית: אכפתיות ועשייה.
האחריות האישית נוצרת מצירופם של שני מרכיבים אלה הנעים על פני רצפים שונים:
מקבל אחריות – אדם המגלה אכפתיות גבוהה ועשייה גבוהה.
מוטלת עליו אחריות – אדם המגלה אכפתיות נמוכה ועשייה גבוהה.
נמנע מאחריות – אדם המגלה אכפתיות ועשייה נמוכות.
מרגיש אחריות – אדם המגלה אכפתיות גבוהה ועשייה נמוכה.
חשוב לזכור כי "אחרי המעשים נמשכים הלבבות", כלומר, עשייה עשויה לעורר אכפתיות ולהביא את האדם ממצב של "מוטלת עליו אחריות" ל"מקבל אחריות". לכן חשוב לעודד את ההתנסות בערך האחריות בתחומים מגוונים ובסביבות שונות.
לחלופין, הגברת האכפתיות עשויה לעורר עשייה, לכן ככל שהחברה תעורר את האדם לגלות אכפתיות כלפי עצמו, כלפי הזולת וכלפי הסביבה, כך יגדלו מידת העשייה שלו ותרומתו לעצמו, לפרט, לקבוצה, לחברה ולסביבה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

ערך האחריות בתוכנית מפתח הל"ב המחודשת בדגש על SEL

מגלים אחריות ומעורבים בקהילה.

יחידת ההוראה למידה "מגלים אחריות ומעורבים בקהילה" מקדמת מיומנויות SEL בדגש על ערך האחריות.
עברית

זרקור על מאפייני הגיל ועל התכנים ביחידה:
בגיל ההתבגרות בני הנוער מתנסים בתרומה ובנתינה לקבוצות השתייכות שונות – בכיתה, בבית הספר, בתנועת הנוער ובקהילה.
ההתפתחות הקוגניטיבית המאפיינת תקופה זו והצורך בביטוי אישי ובעצמאות מסייעים להם למלא תפקידים מגוונים ולפעול למען הקהילה.
בשלב זה הם מכירים בכוחם לתרום לסביבתם במעגלים הולכים ומתרחבים ומסוגלים לקדם יוזמות מורכבות העשויות לתת מענה למגוון צרכים.
יוזמות אלו מאפשרות להם להתנסות בגילוי אחריות, בהתמדה ובשיתוף פעולה עם גורמים שונים בבית הספר ובסביבה.

היחידה עוסקת בנושא "מגלים אחריות ומעורבים בקהילה" ומיועדת לכיתה ה'.
היחידה מאפשרת למתבגרים להתנסות בערנות לסובב, בגילוי אכפתיות וברתימת יכולותיהם ליזום ולתרום לקהילתם.
חשוב לאפשר להם לפעול לרווחת אחרים בקהילה בצורה מושכלת בד בבד עם בחינת הצרכים שעליהם יוכלו לתת מענה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

قيمة العطاء للصفّ الرابع
العطاء هو أن تبادر بتقديم كلّ ما تستطيع لمن تحبّ، لتعطيه رسائل مباشرة وغير مباشرة بين الحين والآخر، تعلمه بمدى مكانته عندك، ومدى تقديرك وحبّك له. وهو قيمة جو...
ערך ביטחון ובטיחות כיתה ו
לפי מאסלו, האדם פועל משאיפתו לספק צרכים קיומיים הנחוצים לו לשמירה על בריאותו הפיזית והנפשית. בפירמידת הצרכים, הצורך הבסיסי הוא הצורך בביטחון פיזי, האדם פועל ...
ערך אחדות ושונות כיתה ה
החברה שבה אנו חיים היא חברה הטרוגנית, המורכבת מיחידים ומקבוצות השונים אלה מאלה בצורכיהם, באמונותיהם, בהשקפת עולמם, בתרבותם ובזהות הקבוצה שאליה הם משתייכים. י...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.