מעגל קשרי פרט-קבוצה – מעורבות חברתית
מעגל החיים הכיתתי – היבטים להערכה במילוי תפקיד
מעגל החיים הקהילתי
המעורבות החברתית מוגדרת על פני רצף הנע מערנות לסביבה דרך השתתפות ושיתוף לעבר עשייה למען האחר והסביבה.
המערכת החינוכית הציבה את טיפוח המעורבות החברתית כאחד מיעדיה וממטרותיה: "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל" (מתוך מטרות החינוך הממלכתי, 2000).
טיפוח מעורבות חברתית באופן מובנה ומתפתח מחייב עיסוק בשלושה מישורים במקביל:
א. אחריות: ערנות לסובב, יחס רציני לתפקיד, פעילות אכפתית כלפי התחום, ביצוע המשימות הנדרשות מבעל התפקיד במלואן.
ב. התמדה: השלמת מלוא התקופה שנקבעה לתפקיד, ביצוע המשימות בעקביות.
ג. יוזמה: העלאת רעיונות חדשים לקידום התחום שבמסגרתו פועלים, ביצוע פעולות לקידום התחום מעבר לנדרש במסגרת התפקיד.
ד. תקשורת בין-אישית: פעילות תוך כדי התחשבות בצרכים וברגשות של חברי הקבוצה והכיתה, יחס מכבד לאחרים, שיתוף פעולה עם ילדי הכיתה ועם בעלי התפקיד הנוספים, מתן מקום לאחרים לייעץ ולסייע לבעל התפקיד.
מחקרים שבחנו את תרומת המעורבות החברתית והשפעותיה מצביעים על תרומה רגשית, חברתית ולימודית: חיזוק תחושת המסוגלות, טיפוח תחושת השייכות, צמצום תחושת הניכור, העלאת הדימוי העצמי, ביסוס תחושת העצמאות והשליטה וקידום ההישגים הלימודיים.
מעגל קשרי פרט-קבוצה – מעורבות חברתית
מעגל החיים הכיתתי – היבטים להערכה במילוי תפקיד
מעגל החיים הקהילתי
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.