- פיתוח בר קיימא
התוכנית פותחה בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, נועדה לסייע למערכת החינוך להעלות את המודעות לנושא הקיימות ולהגביר את המעורבות והעשייה של התלמידים בתחום עולם של קיימא. פיתוח בר קיימא מתבסס על ההבנה כי הדור הנוכחי נושא באחריות לסביבה, שאנחנו חיים בה, ואשר הדורות הבאים יחיו בה. אחריות זאת מתבטאת הן בנושאים כלל עולמיים והן בנושאים מקומיים. - שנה טובה לירוקים
הפעילות פונה בקריאה לבני הנוער להיות ערניים למתרחש סביבם ולקחת חלק פעיל ביוזמות לשמירה על איכות הסביבה הקרובה והרחוקה. כמו כן מוזמנים בני הנוער ללמוד מבחר סוגיות סביבתיות אקטואליות ולדון בהן. - צדק סביבתי
פעילות שנכתבה לכבוד יום זכויות האדם והאזרח, ומוקדשת לנושא ה"צדק הסביבתי" כחלק מזכויות האדם הבסיסיות. הפעילות מדגישה את החשיבות של החקיקה להגנה על הסביבה עבור החברה כולה ובמיוחד עבור קבוצות חלשות. - חושבים טיפה
בפעילות המוצעת יכירו בני הנוער היבטים שונים של משבר המים וינסו לגבש כללי התנהגות לצריכה נכונה של מים ולהתחייב לפעול על פיהם. - מקורות בירוק
הפעילות מחברת בין ערכי הסביבה המודרניים לבין המחשבה היהודית וההלכה, מתוך הבנה כי חינוך לקיימות ולהטמעת ערכי הקיימות הוא חלק בלתי נפרד מחינוך לערכים יהודיים ולקיום מצוות. - האם יפרחו נרקיסים במישור החוף?
הפעילות מבקשת לטפח אצל בני הנוער רגישות לבעיות סביבה ואכפתיות לשאלות של התנגשות ערכית בין פיתוח עירוני לבין שמירה על ערכי טבע ונוף, וזאת בהקשר לבניית כביש חוצה ישראל. - נאמני ניקיון
הפעילות מציעה לבני הנוער לקבל תפקיד של "נאמן ניקיון" ולפעול ברמות שונות, כל אחד לפי בחירתו האישית, כדי שנחיה בארץ נקייה.
לחיות ביפה
התוכנית מזמנת לבני הנוער אפשרות של התבוננות, חשיבה, התלבטות ופעולה בשאלות מרכזיות בנושא שמירת איכות הסביבה והחיים כדי להביא לטיפוח הסביבה והנוף. התוכנית כוללת מגוון פעילויות, שבהן בני הנוער מתנסים בנקיטת עמדה בסוגיות של שימור מול פיתוח, של יצירת מקורות עבודה לתושבים מול שאלות של זיהום ופגיעה בערכי טבע ונוף.
עריכה: אריה גולדברג ז"ל.
- מבוא ורציונאל
- פרק א': "כחול - לבן (לא) הולך עם ירוק?!", "של מי הסביבה הזאת?", איכות הסביבה בעולם
- פרק ב': פעולות פתיחה, בנייה נוספת, שיתוף נוער במאבק על שימור אתרים, מנורת הקסמים, "האי", משחק תכנון יישובי - חבל יפה נוף, דרכים לשיפור הסביבה, פעילות לשיפור איכות הסביבה שלי, "יש מקום לפרחים", "לומדים תוכנית מתאר", שימור אתרים, תרגיל הדמיה לסיור, משחק הדמיה לכיתה
- פרק ג': "מדוד המלך עד דוד אבידן", "בל תשחית" - עיקרון חשוב בשמירת איכות הסביבה, מורשת איכות הסביבה
- פרק ד': "מעגל" - תיעוש באיזה מחיר?, ערכים "ירוקים" מול מרשרשים ירוקים, בעיית שכונת גרין - משחק הדמיה
- פרק ה': אתר שדה - חוף פלמחים, רח' הנביאים - עבר ללא עתיד, הצעות לפעילויות בשדה, חוף טוב - הכל טוב, הצעות לסמינרים לימודיים בשדה בנושא איכות הסביבה
- פרק ו': צרור רעיונות לפעילות מעשית