מפרט התכנים לכיתה ב'

חזרה

מפרט הידע, המיומנויות והערכים

ציר מוביל
ממשפחה לעם – שורשי הזהות שלי

רעיונות מרכזיים
הזהות האישית והמשפחתית שלי קשורה בזהות של המולדת שלי - ישראל

חזרה לראש הדף

הזהות שלי ושל משפחתי

ידע

זהות אישית

זהות משפחתית – משפחה גרעינית ומשפחה מורחבת

סמלים יהודיים המספרים את הסיפור המשפחתי

חגים ושבת בראי המשפחה

ערכים וסוגיות לדיון

כבוד האדם והמשפחה

  • כיבוד ההורים והמעגל המשפחתי מהי החשיבות של כיבוד הורים?
  • מה הופך את המשפחה שלי לחלק מסיפור רחב יותר של העם והארץ?

כיבוד ערכי המורשת

  • מחויבות לערכי המורשת והזהות התרבותית
  • מהי המשמעות של מסורת משפחתית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית

  • זיהוי מילים הקשורות למשפחה ולבית היהודי.
  • יצירת "ענן מילים" אישי – מהי מולדת בשבילי?
  • שיום חפצים וסמלים יהודיים ומשמעותם.
  • סיפורים משפחתיים באמצעות תמונות משפחתיות / חפץ משפחתי והבעת רגשות באופנים שונים

חשיבה ביקורתית
זיהוי המאחד והמייחד בסיפורים המשפחתיים של חברי הכיתה.

אוריינות לשונית/חשיבה יצירתית
"עץ משפחתי" אישי –בניית עץ המשפחה (ניתן לשלב תמונות, להיעזר ב AI).

אוריינות חזותית/חשיבה יצירתית
תצוגת "המשפחות בכיתה" עם תמונות, חפצים או סיפורים.

חזרה לראש הדף

המשפחה שלי והקשר למולדת

ידע

סיפורים של סבים, סבתות וקרובי משפחה אחרים על הקשר לעם היהודי

סיפורי עליה של המשפחה שלי לארץ ישראל

ההתיישבות בארץ של בני המשפחה שלי

סיפור המשפחה שלי על הקמת המדינה

ערכים וסוגיות לדיון

זיקה לארץ ושייכות

  • מהי מולדת בשבילי?
  • מה מחבר אותי לארץ ישראל?
  • מה גורם לנו להרגיש שייכים למקום ?
  • האם לכל אחד מולדת אחת?
  • ההבדל בין מקום מגורים למולדת
  • מה הופך מקום לבית?

אהבת הדעת

  • מהי החשיבות בהכרת העבר המשפחתי והקשר לזהות האישית שלי?
  • מה אני יכול ללמוד מהסיפורים של סבא וסבתא?
  • איך הסיפור של המשפחה שלי עוזר לי להכיר את עצמי?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית

  • "הזמנה של סבא או סבתא לכיתה" – ראיון משפחתי ושיתוף של סיפור על מסורת משפחתית.
  • כתיבה/ציור: סיפור שסבא או סבתא סיפרו לי ראשית ימיהם בארץ.
  • סיפורים של תלמידים עולים/הורים של תלמידים שעלו.
חזרה לראש הדף

גם למולדת שלי יש זהות

ידע

סמלי המולדת שלי*: המנון, סמל המדינה, דגל, שפה, עיר בירה

יום הולדת של המדינה - יום העצמאות

ערכים וסוגיות לדיון

אהבת הדעת

  • למה חשוב לדבר וללמוד עברית – השפה של עם ישראל?
  • כיצד שומרים על השפה העברית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית/חשיבה ביקורתית

  • מפת מושגים למילה מולדת (מילים שקשורות למקום, שייכות ועם ,מסע, ארץ, הבטחה).
  • השוואה בין תמונות ישנות לחדשות של המולדת.

* בכיתה ב ההתייחסות לסמלי המדינה ברמת היכרות בלבד. בכיתה ד – ההתייחסות היא עמוקה יותר.

חזרה לראש הדף

המולדת שלי בספרות ובשירה

ידע

מולדת בספרות ובאומנות

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית/אוריינות חזותית/חשיבה יצירתית

  • מדרשי תמונה של ציורי מולדת בעבר ובהווה
  • זיהוי מאפייני המולדת בטקסטים ובתמונות

חשיבה יצירתית
האזנה ,המחזה, ביטוי בציור לשירי ארץ ישראל בנושא מולדת ("ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת", "כאן נולדתי")

חזרה לראש הדף

קום והתהלך בארץ - סיורים

ידע

מקומות בארץ שאני אוהב לטייל עם המשפחה.

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות חזותית/חשיבה יצירתית
כל ילד מציג מקום אהוב: תמונה, סיפור, ציור.

אוריינות לשונית/חשיבה יצירתית
חיבור שירים או פרסומות על המקום האהוב עליי במולדת.(אפשר בעזרת ה-AI)