משפחה, אני ושכונתי, אני וגופי, ימי הולדת, ימות השבוע, חגים ומועדים, עונות השנה, חיות מחמד, במגרש המשחקים, במכולת, רצונות, רגשות, מילות נימוס וברכה, צבעים והתמצאות במרחב.
מפרט התכנים
חזרהתכנית הלמודים בעברית לבית ספר יסודי
תוכנית הלמודים לבית הספר היסודי (ב-ו) מיועדת להקנות לתלמיד את יסודות השפה ולפתח כישורים ומיומנויות שבידם להביאו להישגים מצופים בלימודי שפה נוספת, שאינה שפת אם. בתוכנית מושם דגש על הטמעת עקרונותיה של הלמידה המשמעותית בתחום העברית, ועל הרלוונטיות שבלמידתה לעולמם האישי, הרגשי והחברתי של התלמידים.
תחום ההבנה וההבעה עומד בבסיסה של כל פעילות לימודית בבית הספר ובלימודי ההמשך. הוא מהווה תנאי הכרחי להתפתחות תרבותית, להשתלבות חברתית ולתפקוד יעיל בחברה אוריינית. יותר משעניינו של תחום ההבנה וההבעה הנחלת ידע – עניינו בתהליכים, ברכישת אסטרטגיות, ב'מפגשים' של תלמידים עם טקסטים ויצירות ספרותיות ובביטוי אישי. העיסוק המונחה בקריאה, בכתיבה, בהאזנה ובדיבור – מסייע לתלמיד להתבונן בעצמו ובעולם הסובב אותו ותורם לפיתוח המודעות העצמית. באמצעות הכתיבה יכול התלמיד להביע מחשבות, חוויות, רגשות ולבטים אישיים. הקריאה, ההאזנה, הכתיבה והדיבור המתוכננים מסייעים לתלמיד לגבש את עמדותיו בנושאים ערכיים ולעצב את השקפת עולמו. הם מזמנים התנסויות רגשיות וחברתיות חשובות ופיתוח של כישורים חברתיים, ותורמים לטיפוח הרגישות לזולת והסובלנות לדעות אחרות ולדרכי ביטוי שונות.
מטרת לימוד ההבנה וההבעה בבית הספר היסודי היא לטפח תלמידים קוראים וכותבים עצמאיים וביקורתיים, בעלי אוצר מילים רחב, בעלי יכולת ביטוי עצמי ובעלי תרבות דיבור. לשם כך, יש להכשיר את התלמיד לבצע משימות לימודיות ברמות שונות הכוללות מעבר בין אופנויות השפה (ההאזנה, הדיבור, הקריאה והכתיבה), תוך התבססות על טקסטים מסוגים שונים (נקראים ומושמעים, ומעולמות שיח שונים).
- רכישת יסודות השפה העברית בארבע אופנויות השפה.
- שימוש בשפה הדבורה והכתובה לצרכים תקשורתיים: שיחה, הבעת דעה/עמדה והעברת מידע.
- קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות.
- כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים.
- הבנת המשמעות של תכנים כתובים ודבורים.
- הבנת הקשר בין הלשון העברית והלשון הערבית.
- הכרת יסודות המערכת הלשונית והבנתם: מבנים, תופעות ותהליכי לשון.
מפרט התכנים לפי כיתה
האזנה ודיבור למטרות שונות
מושגים מרכזיים
האזנה
הקשבה
תגובה
בעל פה
שאלה
תשובה
מיומנויות וכישורי חשיבה
האזנה לשירים ולסיפורים קצרים.
למידת שירים וסיפורים קצרים בעל-פה (ישיר וידקלם).
הקשבה לדברי אחרים, מתן תגובה בצורה הולמת והשתלבות בשיחה.
הבנת הוראות ומילוי הנחיות פשוטות.
להרחבה והעמקה- הבנת שאלות ומתן תשובות ענייניות, מלאות ותקינות בהקשרים שונים.
מושגים מרכזיים
דוגמאות:
- אתור מקומות יישוב או צורות נוף על פי מפתח השמות.
- הכרת כיוונים (שושנת הרוחות)
- איתור מקומם של מקומות במפה ביחס למקום נתון
- יישום שימוש בקנה מידה קווי ומספרי (הרחבה)?
- הרחבה: הגדרת מקומה של נקודה או שטח לפי קווי הרוחב וקווי האורך
הכרת דרכי ייצוג שונות של המידע והערכה של היתרונות והחסרונות הכרוכים בסוגי ייצוג שונים (מפות, תמונות, גרפים, צילומי לוויין ...)
לדוגמה:
- השוואה בין קווי אורך לקווי רוחב ובין מפות בעלות קנה מידה שונה
- השוואה בין מידע המתקבל ממפות למידע המתקבל מייצוגי מידע אחרים כמו תמונות, צילומי לוויין, טקסטים, דיאגרמות.
הבנת שפת הסימנים של המפה באמצעות תרגום מידע המוצפן במערכת הסמלים והסימנים של המפה לתופעות ולתהליכים גאוגרפיים בעלי תכונות וממדים. הבחנה בין סוגי מקרא שונים: נקודתי, מרחבי, סמלי
תצפית בסביבת ביה"ס לזיהוי תופעות במרחב
הצפנת המפה בשטח
איתור מקומם של רחובות, מוסדות ציבור ויישובים במפה על פי שושנת הרוחות
תיאור מסלול ביחס למקום נתון
דוגמאות:
- מדוע יש צורך בקנה מידה?
- קביעת מקרא למפה של השכונה והיישוב על סמך איסוף ועיבוד הנתונים.
- מדוע מפות של אותו אזור עשויות להיראות שונות לגמרי זו מזו.
לדוגמה: המפה כמייצגת מציאות
לדוגמה: חישוב מרחקים בעזרת קנה מידה קווי וקנה מידה מספרי.
תכנון, קבלת החלטה. לדוגמה: תאור במפה של מסלול טיול ממקום א למקום ב'
מיומנויות וכישורי חשיבה
שימוש במילים חדשות שנלמדו.
מתן תשובות לשאלות הקשורות לזהות .
שימוש במילות נימוס וברכה.
הרחבה והעמקה- הבנת מילות מפתח מתוך הטקסט.
הרחבה והעמקה- ניהול שיחה עם חברים ועמיתים.
קריאה
כתיבה
מושגים מרכזיים
שאילת שאלות חדשות והעלאת השערות בעזרת חקרי המקרה האקטואליים {בכל סוגיה התלמיד יתאמן בשאלות מרכזיות במקצוע הגיאוגרפיה: מה, היכן ולמה: מה הבעיה המוצגת, היכן (במקרה זה ההיכן הוא ציר נושא הלימוד) ולמה/ למה דווקא שם (למה הים התיכון מושך תיירים רבים, למה נוצר צורך באמנה סביבתית, למה נוצר צורך במתקן התפלה?}.
(שימור מול פיתוח) והיכולת להכיל חוסר ודאות לגבי הפתרונות מאחר והנתונים המשפיעים עדיין אינם ידועים במלוא היקפם
לדוגמה – המשותף בין חקרי המקרה והייחודי לכל אחד מהם.
ניתוח תפרוסת של תופעה במרחב - הארגון המרחבי של תופעה: זיהום, מחסור במים. ניתוח דוגמאות לקשרי הגומלין בין הסביבה הטבעית לבין מעשי ידי אדם
מיומנויות וכישורי חשיבה
עיצוב נכון של האותיות בכתב קריא ובכיוונים הנכונים.
מושגים מרכזיים
שאילת שאלות חדשות והעלאת השערות בעזרת חקרי המקרה האקטואליים {בכל סוגיה התלמיד יתאמן בשאלות מרכזיות במקצוע הגיאוגרפיה: מה, היכן ולמה: מה הבעיה המוצגת, היכן (במקרה זה ההיכן הוא ציר נושא הלימוד) ולמה/ למה דווקא שם (למה הים התיכון מושך תיירים רבים, למה נוצר צורך באמנה סביבתית, למה נוצר צורך במתקן התפלה?}.
(שימור מול פיתוח) והיכולת להכיל חוסר ודאות לגבי הפתרונות מאחר והנתונים המשפיעים עדיין אינם ידועים במלוא היקפם
לדוגמה – המשותף בין חקרי המקרה והייחודי לכל אחד מהם.
ניתוח תפרוסת של תופעה במרחב - הארגון המרחבי של תופעה: זיהום, מחסור במים. ניתוח דוגמאות לקשרי הגומלין בין הסביבה הטבעית לבין מעשי ידי אדם
מיומנויות וכישורי חשיבה
הרכבת מילים מצלילים שונים וכתיבתן.
התאמת מילים למשמעות.
כתיבה מילים הקשורות לנושא הנלמד, בכתיב נכון ובכתב קריא.
כתיבת משפטים פשוטים ותקינים לנושא הנלמד.
הרחבה והעמקה- מתן כותרת לטקסט קצר.
הרחבה והעמקה- זיהוי רצף משפטים בעלי משמעות.
המערכת הלשונית
האזנה ודיבור למטרות שונות
קריאה
מושגים מרכזיים
משמעות, תוכן, הקשר, רצף, זמן, מקום, דמויות, התרחשות, כותרת, נושא, רעיון.
מיומנויות וכישורי חשיבה
איתור פרטים נלווים התומכים בהבנת הטקסט (זמן, מקום, דמויות והתרחשויות).
הבנת משמעותן של מילים חדשות בהקשר לתוכן.
דיון בתוכן הטקסט, תוך שימוש במילות הסבר ונימוק.
הרחבה והעמקה- הבנת רצף האירועים בספור.
כתיבה
מושגים מרכזיים
כתב , שורות, רווחים, שול, סימני פיסוק (נקודה, פסיק, סימן שאלה)
מיומנויות וכישורי חשיבה
כתיבה באופן תקין ועפ"י מוסכמות הכתיבה הכוללים שם, פועל ותארים.
הרחבה והעמקה- כתיבת משפטים בשילוב מיליות ומילות קישור.
הרחבה והעמקה- כתיבה חופשית בנושא הקרוב לעולמו של התלמיד (ללא הדגשת מוסכמות הכתיבה).
המערכת הלשונית
האזנה ודיבור למטרות שונות
מושגים מרכזיים
דוגמאות:
- אתור מקומות יישוב או צורות נוף על פי מפתח השמות.
- הכרת כיוונים (שושנת הרוחות)
- איתור מקומם של מקומות במפה ביחס למקום נתון
- יישום שימוש בקנה מידה קווי ומספרי (הרחבה)?
- הרחבה: הגדרת מקומה של נקודה או שטח לפי קווי הרוחב וקווי האורך
הכרת דרכי ייצוג שונות של המידע והערכה של היתרונות והחסרונות הכרוכים בסוגי ייצוג שונים (מפות, תמונות, גרפים, צילומי לוויין ...)
לדוגמה:
- השוואה בין קווי אורך לקווי רוחב ובין מפות בעלות קנה מידה שונה
- השוואה בין מידע המתקבל ממפות למידע המתקבל מייצוגי מידע אחרים כמו תמונות, צילומי לוויין, טקסטים, דיאגרמות.
הבנת שפת הסימנים של המפה באמצעות תרגום מידע המוצפן במערכת הסמלים והסימנים של המפה לתופעות ולתהליכים גאוגרפיים בעלי תכונות וממדים. הבחנה בין סוגי מקרא שונים: נקודתי, מרחבי, סמלי
תצפית בסביבת ביה"ס לזיהוי תופעות במרחב
הצפנת המפה בשטח
איתור מקומם של רחובות, מוסדות ציבור ויישובים במפה על פי שושנת הרוחות
תיאור מסלול ביחס למקום נתון
דוגמאות:
- מדוע יש צורך בקנה מידה?
- קביעת מקרא למפה של השכונה והיישוב על סמך איסוף ועיבוד הנתונים.
- מדוע מפות של אותו אזור עשויות להיראות שונות לגמרי זו מזו.
לדוגמה: המפה כמייצגת מציאות
לדוגמה: חישוב מרחקים בעזרת קנה מידה קווי וקנה מידה מספרי.
תכנון, קבלת החלטה. לדוגמה: תאור במפה של מסלול טיול ממקום א למקום ב'
מיומנויות וכישורי חשיבה
הרחבת אוצר המילים ושימוש במיליות ומילות קישור.
מושגים מרכזיים
תיאור, דיווח, סיפור
פתיחה, גוף, סיום, נימוק , כי, מפני ש..
מיומנויות וכישורי חשיבה
תיאור חוויות, אירועים, דמויות, עצמים, הרחבה והעמקה- אירועים משפחתיים, אקטואליים.
השתתפות פעילה בדיון, תוך התייחסות לדברי האחרים ומתן הסברים, נימוקים והבעת דעות ורגשות.
מושגים מרכזיים
מי ? מה ? מתי? איפה? כמה? לאן? היכן ? כיצד?
מיומנויות וכישורי חשיבה
שאילת שאלות ומתן תשובות ענייניות ונימוק במידת הצורך.
הרחבה והעמקה- שאלת שאלות כחלק מהשתתפות בשיחה או בדיון.
מושגים מרכזיים
רצון, צורך, יכולת
מיומנויות וכישורי חשיבה
הבעת רצונות, בקשות, יכולות וכד'.
קריאה
מושגים מרכזיים
דמויות, זמן, מקום, כותרת, נושא, רעיון מרכזי, רצף אירועים, לפני, אחרי, סיבה, תוצאה, מסר, סכום, חוויה, התנסות.
הרחבה והעמקה- משמעות גלויה וסמויה.
מיומנויות וכישורי חשיבה
הפקת המידע שבתוך טקסט ופרוש משמעותו הגלויה בשפת התלמיד.
איתור פרטים רלוונטיים בטקסט נתון המסייעים להבנה מעמיקה של התוכן הנלמד (נושא, רעיונות, זמן, מקום, דמויות, מסר, מידע וכד').
קישור בין הכותרת לתוכן הטקסט.
הסקת מסקנות לגבי תוכן הטקסט.
קישור תוכן הטקסט לעולמו האישי של התלמיד, התנסויותיו, חוויותיו ותחומי ענייניו.
הבחנה בין סיבה לתוצאה והבנת הקשרים ביניהן.
הרחבה והעמקה- הבנת הרצפים הלוגי והכרונולוגי של הטקסט.
הרחבה והעמקה- גילוי המשמעות הסמויה בטקסט.
הרחבה והעמקה- קישור לטקסטים אחרים.
הרחבה והעמקה- הבעת דעה ו/או עמדה אישית על הכתוב.
הרחבה והעמקה
מושגים מרכזיים
טבלה, עמודה, דיאגראמה
מיומנויות וכישורי חשיבה
איתור נתונים מתוך טבלה ודיאגראמה.
הבנת הוראות מורכבות וביצוע.
השוואה בין נתונים דרך טבלה .
מושגים מרכזיים
א. מידע, תיאור והסבר- טקסט מידעי לימודי.
ב. טקסט- הפעלה: תשבץ, ברכה, הזמנה, מודעה
ג. טקסט ספרותי: סיפור, שיר, מעשייה, משל. הרחבה והעמקה- קומיקס-עלילון, פתגם, אגדה.
ד. הרחבה והעמקה- טקסט טיעון ושכנוע –פרסומת.
מיומנויות וכישורי חשיבה
הכרת סוגות מגוונות וטיפול/הבנת המידע הנכלל בהן.
הרחבה והעמקה- הבחנה בין סוגות שונות ועריכת השוואה ביניהן.
כתיבה
המערכת הלשונית
האזנה ודיבור למטרות שונות
מושגים מרכזיים
מילת מפתח, רצף, רעיון, רעיון מרכזי.
מיון, הסבר, נימוק, תיאור, הדגמה.
מיומנויות וכישורי חשיבה
מילוי הוראות פשוטות ומורכבות.
האזנה לפרסומות, שירים, פזמונים ותשדירים והבנתם.
מעקב אחרי רצף הדברים וחזרה על הפרטים העיקריים במילים של התלמיד. כגון: ספור, דיון כיתתי, שיחות אישיות. הרחבה והעמקה- קטע מתוך אמצעי תקשורת, פזמונים, תשדירי ספורט וכד'.
סכום בעל פה של תוכן הנשמע והצגתו בצורה חלופית (ציור, שרטוט וכד).
הרחבה והעמקה-הצגה של סכום, ספור, חדשות במליאה.
מושגים מרכזיים
תגובה, התייחסות, רצף הדברים
מיומנויות וכישורי חשיבה
השתתפות בשיחה ובדיון תוך הקשבה ומתן תגובה לדברי אחרים.
גילוי יחס מכבד לדברי הזולת.
תיאור או דיווח על אירועים, דמויות, עצמים, חוויות, צרכים, רצונות, שאיפות, חלומות, תחביבים, התנסויות, עלילות וכד' בנושא נלמד וכן בעניינים הקשורים בחיי היום-יום מתוך הסביבה הקרובה (כיתה, בית ורחוב).
מושגים מרכזיים
מי ? מה ? מתי? איפה? כמה? לאן? היכן ? כיצד?
מיומנויות וכישורי חשיבה
שאילת שאלות בהקשר לתוכן הנלמד ומתן תשובות ענייניות ומנומקות.
מושגים מרכזיים
מבנים לוגיים: סיבה, תוצאה, בעיה ופתרון, הסבר, נימוק, הוכחה, פירוט והדגמה.
מיומנויות וכישורי חשיבה
הבעת עמדה או דעה בנושא הנלמד, תוך הסבר ונימוק לביסוס הטיעון.
העלאת פתרונות חלופיים לסוגיה, בעיה, דילמה בטקסט נתון.
קריאה
מושגים מרכזיים
קריאה קולית, דיוק, שטף, הגייה, סימני פיסוק, נימת קול
מיומנויות וכישורי חשיבה
קריאה רהוטה של טקסט מנוקד ולא מנוקד.
קריאה דמומה של טקסט נתון והצגת הנושא המרכזי שלו.
קריאת טקסטים שונים (שיר, סיפור, הזמנה. הרחבה והעמקה- מתכון , הוראות , לתשבץ ,מודעה , טקסט מדעי, אגדה , מעשיה, קומיקס , כתבה, מידעי , מכתב, טקסט מפעיל).
כתיבה
המערכת הלשונית
מושגים מרכזיים
מילת יחס, מילת קישור, אותיות בכל"ם, ו' החיבור, ה"א היידוע
מיומנויות וכישורי חשיבה
הכרת מילות התפקוד ושימוש נכון בהן בשפה הדבורה והכתובה.
הבחנה בין מילות קישור למלות יחס בשפה הדבורה והכתובה.
הרחבה והעמקה- הטיה נכונה ושימוש תקין במילות יחס ( את , אותי , אותך , עלי , אלינו)
הרחבה והעמקה- הכרת תפקידיהן של מילות הקישור ודרכי השימוש בהן למטרות הבנה והפקה של טקסטים ( כאשר, ככל ש... , אם , אז, לאחר מכן , מפני ש... )
האזנה ודיבור למטרות שונות
מושגים מרכזיים
זמן, מקום, דמויות, אירוע, נושא, סוג טקסט, רעיון מרכזי, עיקר וטפל, רצף אירועים
מיומנויות וכישורי חשיבה
התייחסות עניינית ומכבדת לדברי הזולת.
זיהוי נושא הטקסט המושמע (ספור, חדשות, פרסומות, שירים, פזמונים ותשדירים).
איתור פרטים בסיסיים מהטקסט התומכים בהבנת התלמיד (מקום, זמן, דמויות, התרחשויות, בעיות, דילמות).
מתן הסבר ופרשנות לנאמר.
איתור הרעיון המרכזי בטקסט והבחנה בין עיקר לטפל.
הרחבה והעמקה- הצגה במליאה של סכום, ספור, חדשות וכד'.
קריאה
מושגים מרכזיים
טקסט מידע וסיפורי.
רצף לוגי: סיבה ותוצאה, הכללה ופרטים, השוואה, בעיה ופתרון, רצף אירועים.
דעה, עובדה, טיעון ושכנוע.
מיומנויות וכישורי חשיבה
הבנת נושא הטקסט ורצף האירועים, תוך זיהוי המשמעות הגלויה והסמויה של הטקסט.
זיהוי משפטי מפתח בתוך הטקסט ומלות מפתח בתוך המשפטים.
הבחנה בין עיקר לטפל.
הבחנה בין עובדות לדעות בטקסט.
הרחבה והעמקה- נקיטת עמדה לגבי הכתוב תוך התייחסות לרעיונות, לנושאים ולמסרים.
הרחבה והעמקה- הערכה ונקיטת עמדה כלפי הכתוב
הרחבה והעמקה- קישור לטקסטים אחרים.
כתיבה
מושגים מרכזיים
כותרת, פתיחה, גוף, סיום, פסקות
מיומנויות וכישורי חשיבה
כתיבת סיפורים ורשמים או דיווח בעקבות אירוע, קריאה או צפייה.
כתיבה על פי מחוון, עפ"י חמש המ"מים (או שאלות המ"ם): מי, מה, מתי, מקום, מדוע.
הרחבה והעמקה- כתיבת שאלות לראיון.
הרחבה והעמקה- כתיבה בסוגות שונות – ספור, שיר, דיווח , ראיון.
הרחבה והעמקה- כתיבת טקסט מידעי כתוצר של מיזוג מידע משני מקורות.
מושגים מרכזיים
תיאור, הסבר, נימוק, תהליך, תופעה, התנהגות.
מיומנויות וכישורי חשיבה
תיאור, הסבר ונימוק תופעות, תהליכים והתנהגויות.
מושגים מרכזיים
בעד, נגד, עמדה, דעה, טענה, שכנוע
מיומנויות וכישורי חשיבה
הבעת עמדה או דעה מנומקת על טקסט מילולי, חזותי, דבור.
מושגים מרכזיים
סיכום, קיצור מידע
מיומנויות וכישורי חשיבה
סכום מידע ממקור אחד לפחות.
הרחבה והעמקה
מושגים מרכזיים
טבלה ,תמונה, גרפיקה
מיומנויות וכישורי חשיבה
איתור מידע מתוך טבלה או תמונה
השוואת הנתונים ומסקנות.
המערכת הלשונית
מושגים מרכזיים
מילות תפקוד, קשרים במשפט, כאשר, ככל ש.. אם, אז
לאחר מכן, תוך כדי כך, לפני כן
סיבה ותוצאה: כי, בגלל ה, מפאת, הודות ל, מאחר ש, מפני ש,
מילות יחס ונטייתן כולל בכל"ם.
ה' היידוע, ו' החיבור
מיומנויות וכישורי חשיבה
הכרת תפקידיהן של מילות הקישור ודרכי השימוש בהן למטרת הבנת טקסטים והפקתם.
הכרה ושימוש במילות היחס ונטיותיהן- את, אותי.. אותך, עלי עליך...אלי אליך...בי, בך... לי, לנו, לכם.