מטרתה של תוכנית הלימודים בעברית לדרוזים היא להעמיד לרשות מערכת החינוך הדרוזית מסמך חדשני שבידו לסייע למורים בהוראת השפה העברית על פי גישות חינוכיות ופדגוגיות עדכניות הנגזרות מעקרונותיה של הלמידה המשמעותית.
התוכנית מבוססת על תפיסת חשיבותה של השפה העברית וייחודה בקרב בני העדה הדרוזית במדינת ישראל. עוד בבסיסה קיומו של קשר קבוע ותמידי בין רכישת השפה העברית כשפה נוספת לבין השימוש בה במבחר אופנים ולצרכים שונים. התוכנית רואה בהוראת השפה תהליך של הקניית אמצעים רב-תכליתיים (לימודיים, תרבותיים וחברתיים) המיועדים לסייע לתלמידים במסגרות שונות ובגילים שונים. היא מבוססת על עקרונות רכישת שפה נוספת הכוללים כשירות לשונית, ידע של אוצר מילים, ידע דקדוקי, כישורי הבעה בעל פה ובכתב וכן שימוש לשוני יישומי ויעיל בארבע אופנויות השפה. ביסוס ארבע אופנויות השפה בתוכנית החדשה ייעשה מתוך חשיפת התלמיד למגוון טקסטים בעלי מכלול רחב של תכנים משמעותיים לחייו בבית הספר ומחוצה לו.
תוכניות לימודים בעברית לדרוזים ביסודי
חזרהתוכנית השש-בש
תוכנית הששב"ש בכיתות בית הספר היסודי – תוכנית שעתית-שבועית-שנתית מציגה במפורט את חלוקת נושאי הלימוד הנדרשים בכל אחת מכיתות הלימוד של בית הספר היסודי בתחום הדעת עברית לדרוזים.
- תוכנית פדגוגית זו מהווה אבן דרך מרכזית בחלוקה שעתית לפי סטנדרטים של עברית כשפה שנייה במגזר הדרוזי.
- התוכנית מחייבת.
- בדיקת סטטוס פדגוגית במהלך השנה תתבצע לפי תוכנית זו.
- התוכנית טוענת לכתר באמצעות המעורבות האקטיבית שלכן/ם המורות והמורים ביצירת חומרי הוראה וכלי הערכה לפי הסטנדרטים המופיעים בה.
- הפורטל של המורות והמורים לעברית במגזר הדרוזי עשיר בחומרי הוראה דיגיטליים, והם יכולים לסייע לכן/ם בהוצאה מן הכוח אל הפועל את תוכנית הששב"ש.
- הפיתוח המקצועי יתרום אף הוא למשימה זו.
התוכנית עוסקת בהוראת העברית כשפה שנייה בכתב ובעל פה ומבוססת על המיומנויות הנבחרות במיקוד הלמידה תשפ"ב עברית לדרוזים לבית הספר היסודי. התוכנית מפרטת את תהליך ההוראה לפי שעה שבוע חודש ושנה ומציגה את עקרונות היסוד של הוראת העברית כשפה שנייה. בעקרונות אלו: חשיפה, הקניה, תרגול בהקשר והפקה שלמה בכתב ובעל פה, בד בבד עם התייחסות לתפקיד המורים ולאחריות התלמידים בתהליך ההוראה והלמידה.
בתוכנית הצעות רבות למגוון מצגות, דפי עבודה, סרטונים, משחקים ומבחר פעילויות אינטראקטיביות. כוחה של התוכנית נעוץ ביכולתה למקד את המורים ולשפר את תהליך הוראת העברית כשפה שנייה במגזר הדרוזי.
מיפוי ספרי הלימוד בעברית לדרוזים
מורות ומורים לשפה העברית כשפה שנייה במגזר הדרוזי, ראו מיפוי לחומרי למידה מותאמים להוראת העברית על פי עקרונות ההוראה של שפה שנייה. החומרים מתוך שני ספרים מאושרים לשימוש: "מדברים בעברית" ו"אופק לעתיד". מיפוי זה מציע מעטפת פרקטית ותומכת לפי מיקוד הלמידה וחוזר המפמ"ר.