טעימות בעברית לגיל הגן במגזר הדרוזי והצ'רקסי
גן ילדים במערכת החינוך הדרוזית והצ'רקסית מדגיש את המאחד והמייחד, מאפשר היכרות עם מאפיינים תרבותיים, ומתייחס אל מגוון התרבויות כאל הזדמנות להעשרת עולם הילדים והילדות. הקניית העברית כשפה שנייה חיונית לביסוס תחושת ביטחון ושייכות, ליצירת תקשורת יום-יומית, וכן כבסיס ללמידה ולהצלחה בעתיד באמצעות יצירת חוויות חיוביות בעשייה החינוכית בכלל וברכישת העברית בפרט.
המפגש הבין תרבותי בין שתי השפות, העברית והערבית, קיים בחברה הישראלית ולכן חשוב לחשוף את הילדים בגיל הרך לשפה העברית בדרך מעניינת וחוויתית ובהקשרים משמעותיים עבורם ולהעלות את רמת המוטיבציה ללמידה אפקטיבית ומשמעותית.
אודות התוכנית
תוכנית טעימות בעברית לגיל הגן פועלת במגזר הדרוזי והצ'רקסי החל משנת 2016, את התוכנית מובילה גברת הודא שמס חלבי והעבודה נעשית בשיתוף הפיקוח של הגנים בשני המחוזות חיפה והצפון ומנהלות הגנים. המנחות עוברות הכשרה ייעודית, נכנסות לגני החובה ומעבירות את הפעילות עם ליווי, ייעוץ והכוונה. תפקידן להקנות את העברית באופן חווייתי, מהנה ומעורר עניין.
התוכנית שמה דגש על מיומנויות ההאזנה והדיבור כתהליך ראשוני לביסוס מתקדם של לימוד השפה בכיתות היסוד. היא מועברת על ידי השתתפות פעילה של הילדים בתקשורת חברתית משמעותית בשפה העברית. הילדים פעילים ומעורבים באינטראקציות הנוגעות לפעילות שבה הם עסוקים, וכך מתפתחת היכרות עם אוצר המילים ועם המבנים הלשוניים שהם חלק מן הפעילות, ונרכשים כלים המאפשרים להם ליטול חלק פעיל ולתרום לאינטראקציות נוספות בשפה העברית.
התוכנית מותאמת הן לצרכים התרבותיים והן לרמה הלשונית של אוכלוסיית המגזר תוך שהיא מפתחת עמדה חיובית כלפי השפה העברית, ובד בבד מחזקת את ערך השייכות לארץ והזיקה של הדרוזים למדינת ישראל.
- חשיפת תלמידי גן חובה לשפה העברית באופן חוויתי, מהנה ורב-חושי. גיוון בדרכי הוראה (בובות, כדור, שירים, משחקים, יציאה אל מרחבי למידה חוץ כיתתיים ועוד).
- יצירת מוכנות אצל התלמיד במערכת החינוך הדרוזית ללמידת השפה העברית באופן רשמי בביה"ס היסודי.
- היכרות של התלמיד עם עברית מדוברת במבטא ובאינטונציה ילידית (native).
- דגש על ההאזנה ועל הדיבור כתהליך ראשוני לביסוס מתקדם של לימוד השפה, שיגיע באופן מובנה בביה"ס היסודי.
- מפגש ראשוני עם אותיות ה-א'-ב' בעברית באופן חוויתי דרך פעילויות יצירה ושיר.
- הכשרת הלב לקבלה של התרבות האחרת, הסרת מחסומי תרבות.