דלג אל

טעימות בעברית לגיל הגן במגזר הדרוזי והצ'רקסי

 טעימות בעברית לגיל הגן במגזר הדרוזי והצ'רקסי

גן ילדים במערכת החינוך הדרוזית והצ'רקסית מדגיש את המאחד והמייחד, מאפשר היכרות עם מאפיינים תרבותיים, ומתייחס אל מגוון התרבויות כאל הזדמנות להעשרת עולם הילדים והילדות. הקניית העברית כשפה שנייה חיונית לביסוס תחושת ביטחון ושייכות, ליצירת תקשורת יום-יומית, וכן כבסיס ללמידה ולהצלחה בעתיד באמצעות יצירת חוויות חיוביות בעשייה החינוכית בכלל וברכישת העברית בפרט.
המפגש הבין תרבותי בין שתי השפות, העברית והערבית, קיים בחברה הישראלית ולכן חשוב לחשוף את הילדים בגיל הרך לשפה העברית בדרך מעניינת וחוויתית ובהקשרים משמעותיים עבורם ולהעלות את רמת המוטיבציה ללמידה אפקטיבית ומשמעותית.

אודות התוכנית

תוכנית טעימות בעברית לגיל הגן פועלת במגזר הדרוזי והצ'רקסי החל משנת 2016, את התוכנית מובילה גברת הודא שמס חלבי והעבודה נעשית בשיתוף הפיקוח של הגנים בשני המחוזות חיפה והצפון ומנהלות הגנים. המנחות עוברות הכשרה ייעודית, נכנסות לגני החובה ומעבירות את הפעילות עם ליווי, ייעוץ והכוונה. תפקידן להקנות את העברית באופן חווייתי, מהנה ומעורר עניין.

התוכנית שמה דגש על מיומנויות ההאזנה והדיבור כתהליך ראשוני לביסוס מתקדם של לימוד השפה בכיתות היסוד. היא מועברת על ידי השתתפות פעילה של הילדים בתקשורת חברתית משמעותית בשפה העברית. הילדים פעילים ומעורבים באינטראקציות הנוגעות לפעילות שבה הם עסוקים, וכך מתפתחת היכרות עם אוצר המילים ועם המבנים הלשוניים שהם חלק מן הפעילות, ונרכשים כלים המאפשרים להם ליטול חלק פעיל ולתרום לאינטראקציות נוספות בשפה העברית.

התוכנית מותאמת הן לצרכים התרבותיים והן לרמה הלשונית של אוכלוסיית המגזר תוך שהיא מפתחת עמדה חיובית כלפי השפה העברית, ובד בבד מחזקת את ערך השייכות לארץ והזיקה של הדרוזים למדינת ישראל.

  • חשיפת תלמידי גן חובה לשפה העברית באופן חוויתי, מהנה ורב-חושי. גיוון בדרכי הוראה (בובות, כדור, שירים, משחקים, יציאה אל מרחבי למידה חוץ כיתתיים ועוד).
  • יצירת מוכנות אצל התלמיד במערכת החינוך הדרוזית ללמידת השפה העברית באופן רשמי בביה"ס היסודי.
  • היכרות של התלמיד עם עברית מדוברת במבטא ובאינטונציה ילידית (native).
  • דגש על ההאזנה ועל הדיבור כתהליך ראשוני לביסוס מתקדם של לימוד השפה, שיגיע באופן מובנה בביה"ס היסודי.
  • מפגש ראשוני עם אותיות ה-א'-ב' בעברית באופן חוויתי דרך פעילויות יצירה ושיר.
  • הכשרת הלב לקבלה של התרבות האחרת, הסרת מחסומי תרבות.
  • ברמה הקוגניטיבית: הקניית אוצר מילים מורחב מהסביבה הקרובה.
  • ברמה הרגשית: פיתוח סקרנות והנעה ללימוד השפה העברית באמצעות השפה הערבית כשפות אחיות.
  • ברמה ההתנהגותית: פיתוח כישורי דיבור ועידוד השימוש במבעים שלמים.

אולי תתעניינו גם ב...

כלי התקדמות הקריאה
כלי התקדמות הקריאה הוא כלי דיגיטלי מבית מיקרוסופט שמעניק ניתוח של איכות ההקראה של התלמידים באמצעות טכנולוגיה חדשנית
Mondly
אפליקציה משחקית ומהנה ללימוד באמצעותה בשנת תשפ"ב כבר תרגלו את העברית כ- 1500 תלמידים מכיתה ו' במגזר הדרוזי באופן עצמאי, מהנה ומלמד. ההישגים היו מרשימים והגענ...
תוכנית האולפנים
תוכנית האולפנים לרכישת עברית מדוברת לתלמידי החברה הדרוזית היא תכנית נוספת לשיפור מיומנויות השפה העברית המדוברת של התלמידים לצורך השתלבותם בחיי היום-יום בחברה...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.