דלג אל

הצהרת נגישות

תוכנית האולפנים

תוכנית האולפנים

תוכנית האולפנים לרכישת עברית מדוברת לתלמידי החברה הדרוזית היא תכנית נוספת לשיפור מיומנויות השפה העברית המדוברת של התלמידים לצורך השתלבותם בחיי היום-יום בחברה הישראלית.
התכנית מופעלת בכיתות ו' בבתי הספר היסודי.

אודות התוכנית

אודות

רכישת השפה העברית היא צורך בסיסי ומהותי עבור אוכלוסיית תלמידי החברה הדרוזית.
השליטה בשפה העברית מהווה את המפתח לרכישת השכלה גבוהה ולהשתלבות בשוק העבודה בהצלחה. יתר על כן, העדר השליטה בשפה הדבורה מהווה חסם תרבותי וחברתי ומונעת מהתלמיד צמיחה ומימוש יכולותיו בחייו הבוגרים.
שני העקרונות המנחים העומדים בבסיס התוכנית עוסקים מצד אחד בתפיסת השפה כתרבות וסביבה תרבותי ומצד שני – ביצירת מוטיבציה להפעלת התוכנית מצד כל המעורבים בה: מנהלים, תלמידים ומורים.

  • קצב מהיר – השיעור מתנהל בקצב שלא מאפשר לתלמידים לאבד ריכוז.
  • שבירת המוסכמה "אני לומד דרך העיניים" – תרגול אינטנסיבי בדיבור שמייתר את הצורך לחוות את השפה בדרך הויזואלית המסורתית.
  • אין ספרי לימוד – למידה ללא דפי עבודה וללא ספרי לימוד. המטלות מתבססות על קטעי האזנה ודיבור בהם התלמידים מקליטים את עצמם.
  • What'sapp – שימוש בכלי ה- What'sapp לצורך שמירת קשר בין המורה לתלמידים ע"י להחלפת הודעות קוליות.
  • לשפה יש הגיון מוזיקלי – לשפה המדוברת יש הגיון מוזיקלי שאינו ויזואלי. כך למשל בלימוד של הטיות הפעלים מושם דגש על ההיגיון המוזיקלי שבין הטיות הגופים השונים.
  • מבנה אפיזודי – השיעור מחולק לסגמנטים נפרדים שמאפשרים ניהול שיעור מודולרי והיברידי.
  • חזרתיות – מבנה הסילבוס כולו ומבנה כל שיעור מבוססים על מבנה ספירלי. מבנה זה מבוסס על ההנחה כי לאחר למידת מיומנות מסוימת, יש להניח לנושא ולחזור אליו בהמשך השיעור לשם היזכרות. פעולה זה, של שכחה והיכרות, מאפשרת הטמעה משמעותית יותר של השפה הנלמדת.
  • הקשר – השפה היא כלי יומיומי, גוף נושם וחי המתחדש ללא הרף בצורות ובמשמעויות חדשות. על כן, התלמידים חייבים לפגוש את השפה באותה הצורה בה יתקלו בה מחוץ לכיתה: ברחוב, בסופרמרקט, במסעדה ובעבודה, וללמוד לא רק מה לומר אלא גם איך לומר.

אולי תתעניינו גם ב...

טעימות בעברית לגיל הגן במגזר הדרוזי והצ'רקסי
גן ילדים במערכת החינוך הדרוזית מדגיש את המאחד והמייחד, מאפשר היכרות עם מאפיינים תרבותיים, ומתייחס אל מגוון התרבויות כאל הזדמנות להעשרת עולם הילדים והילדות
Mondly
אפליקציה משחקית ומהנה ללימוד באמצעותה בשנת תשפ"ב כבר תרגלו את העברית כ- 1500 תלמידים מכיתה ו' במגזר הדרוזי באופן עצמאי, מהנה ומלמד. ההישגים היו מרשימים והגענ...
האקתון השפה העברית
אוסף חומרים מאירוע האקתון העברית – דצמבר 2020
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.